کد خبر: ۲۵۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 05
نویسنده: سارا سعیدی
چین برای داشتن اهمیت بیشتر در این سازمان بین المللی ، قدرت نرم را اعمال می کند ، حتی اگر متهم شود که اطلاعات خاصی مربوط به اپیدمی را به حداقل رسانده یا حتی پنهان کرده است
شفاآنلاین>سلامت>1-چین متهم است که  بر تصمیمات سازمان بهداشت جهانی نفوذ دارد.

2-آمریکا  از این سازمان به علت مدیریت اش در مورد بحران بهداشت  و خوش خدمتی به چین انتقاد می کند.

3-امریکا  که 20 درصد بودجه سازمان بهداشت جهانی را تامین می کند، چهاردهم آوریل در اعتراض به این سازمان کمک خود را  به تعلیق درآورد. امریکا در سال 1985 نیز در اعتراض به این سازمان در مورد داروهای مشابه، کمک خود را به تعیلق در آورده بود.

4- آنتوان فلاحو ، مدیر انستیتوی بهداشت جهانی در دانشگاه ژنو،یادآوری می کند: « خروج آمریکا به چین امکان داد تا خود را بیشتر تحمیل كند. در 11 مارس پکن 20 میلیون دلار به این سازمان پرداخت کرد ، در 23 آوریل اعلام کرد مبلغ 30 میلیون دلار اضافی برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای مبارزه با کووید-19 پرداخت می کند.

5- کلوئه مورل می گوید: "مانند جنگ سرد جدیدی بین امریکا و چین است." 

6- چین برای داشتن اهمیت بیشتر  در این سازمان بین المللی ، قدرت نرم را اعمال می کند ، حتی اگر متهم شود که اطلاعات خاصی مربوط به اپیدمی را به حداقل رسانده یا حتی پنهان کرده است.

7-- کلوئه مورل می گوید:  «در طول جنگ سرد ، امریکا و اتحاد جماهیر شوروی برای نفوذ خود بر این سازمان با هم رقابت كردند ، اما این رقابت اثرات مفیدی داشت. شوروی مبارزه با آبله را ترویج کرد و امریکا بر مبارزه با مالاریا متمرکز شد.» اکنون ، در بحبوحه بحران سلامت ، این جنگ نفوذ باعث تضعیف سازمان بهداشت جهانی شده است.

8- از نظر دکتر آن سنهکیه ، مدیر رصدخانه بهداشت جهانی ، سازمان بهداشت جهانی میدان مبارزات نفوذ بین کشورها شده است، هرکدام سعی می کنند برنامه و اولویت خود را با توجه به امکانات خود تحمیل کنند.

9- آنتوان فلاحومی گوید: «"چین اگر بخواهد نقش محوری را ایفاء کند ، باید صداهایی را پیدا کند که از آن حمایت کند. این صداها را در افریقا یافته است.»

10- به گفته آن سنهکیه ، سازمان بهداشت جهانی چاره ای جز "ایفای نقش دیپلماسی" ندارد. این سازمان برای دستیابی به اطلاعات در مورد ویروس ، باید ارتباط و همکاری خوبی با چین برقرار کند.

11- ضعف سازمان بهداشت جهانی بیشتر ناشی از این واقعیت است که هیچ قدرت الزام آور ندارد. آن سنهکیه می گویید: « اگریک سازمان بهداشت جهانی قدرتمند تری می خواهیم ، باید قدرت بیشتری به آن بدهیم.» اسلیت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: