کد خبر: ۲۵۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 04
افراد جوان سیستم ایمنی قوی تری دارند که می تواند علایم خفیف تری را نشان دهد. علاوه بر جوانی، سلامت نسبی خوب نیز می تواند تاثیر ویروس را کاهش دهد. از سوی دیگر، بیماری های زمینه ای مثل دیابت و چاقی تاثیری معکوس دارند
1- ویروس کرونا شمار زیادی از مردم ایران را کشت، در حالی که در کشور همسایه، عراق، تعداد کشته شدگان کم تر از صد نفر است. جمهوری دومینیکن نزدیک به 7600 مورد ابتلا را گزارش کرده، اما در آنسوی مرزها، هاییتی تنها 85 مورد را ثبت کرده است. برآوردها نشان می دهد که در اندونزی هزاران نفر به خاطر ویروس جان باخته اند، در حالی که تلفات کشور نزدیک به آن، مالزی، تنها حدود 100 نفر است.

2- این سوال که چرا ویروس برخی نقاط را بیشتر از دیگر نقاط تحت تاثیر قرار داده، نظریه ها و گمانه های بی شماری را بر می انگیزد. پاسخ آن می تواند درک ما از نحوه ی برخورد کشورها با این ویروس را روشن نماید. جمعیت شناسی، شرایط موجود و ژنتیک چطور می تواند بر این دگرش های گسترده تاثیر بگذارد؟ 

3- بسیاری از کشورهای در حال توسعه با آب و هوای گرم و جمعیت جوان از وضعیت بغرنج فرار کردند. شاید برخی عواملی مانند دما و فاکتورهای جمعیتی را مهم بدانند با این حال، کشورهایی با آب و هوای گرمسیری مانند پرو، اندونزی و برزیل این فرضیه را رد می کنند. اقدامات فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه بدون شک موثر بوده اند، با این حال، کامبوج و میانمار بدون توجه به این اقدامات، آمارهای ابتلای پایینی را گزارش کرده اند. تنها فرضیه ای که رد آن غیر ممکن است اینکه شاید ویروس اصلا به ان کشورها نرسیده باشد. 

4- آنفولانزای اسپانیایی ابتدا در تابستان از بین رفت. موج کشنده ی دوم آن در پاییز همان سال و موج سوم در سال بعد، جان بسیاری از مردم را گرفت. این انفولانزا در نهایت به مکان های دوردستی مانند آلاسکا و جنوب اقیانوس آرام رسید و یک سوم از جمعیت جهان را آلوده کرد. اکنون دنیا با دومین تجربه خود روبروست و عدم اطلاعات کافی و نیز شکاف اطلاعاتی، مانع از به دست آوردن یک تصویر اپیدمیولوژیک کامل و تصمیم گیری برای مقابله می شود.

5- چهار عامل را می توان در توضیح اینکه ویروس کجا رشد می کند و کجا رشد نمی کند، عنوان کرد: عوامل جمعیتی، فرهنگ، محیط زیست و سرعت پاسخ دولت. دیگر عوامل را نمی توان با قاطعیت به این چهار مورد اضافه کرد. 

6- بسیاری از کشورهایی که از همه گیری های گسترده فرار کردند، جمعیت نسبتا جوان تری دارند. جوانان به احتمال زیاد علایم خفیف دارند یا بدون علامت هستند. آفریقا، تایلند و شهر نجف از جمله مناطقی بودند که مقامات بهداشتی آنها اعلام کرده اند که گروه های سنی 20 تا 29 ساله بیشترین میزان ابتلا اما کم ترین علایم را گزارش کرده اند. در عوض ایتالیا با میانگین سنی بالاتر اوضاع وخیم تری را نشان می دهد. 

7- افراد جوان سیستم ایمنی قوی تری دارند که می تواند علایم خفیف تری را نشان دهد. علاوه بر جوانی، سلامت نسبی خوب نیز می تواند تاثیر ویروس را کاهش دهد. از سوی دیگر، بیماری های زمینه ای مثل دیابت و چاقی تاثیری معکوس دارند. 

در این بین ژاپن با بیشترین میانگین سنی، استنثناست. با این حال، دکتر جها از دانشگاه هاروارد هشدار می دهد که برخی جوانان که علایمی از خود نشان نمی دهند، به دلایلی که به خوبی شناخته نشده، به شدت می توانند ناقل باشند.


۸- عوامل فرهنگی مانند فاصله گذاری اجتماعی فاکتور بسیار موثری است. این عامل در برخی کشورها مانند کره ی جنوبی، ژاپن، تایلند و هند به خوبی رعایت شده است. برخلاف کشورهای غربی، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، سنت مراقبت از سالمندان در خانه به موارد ابتلای کم تری منجر شده است. استثناء قابل ملاحظه در اینجا کشورهای خلیج فارس هستند. مردان در این کشورها اغلب با یکدیگر دست می دهند اما مریض نمی شوند. 

۹- کشورهایی که نسبتا منزوی هستند نیز از فواید این انزوا بهره مند شده اند. همچنین حمل و نقل ناکافی و عدم دسترسی در برخی از کشورهای در حال توسعه باعث کاهش شیوع ویروس شده است. 

۱۰- جغرافیای شیوع این ویروس نشان می دهد که ویروس در مناطق مرطوب و گرم کم تر دوام می آورد. با این حال، برخی از محققان این ایده را رد می کنند و منطقه ی آمازوناس در برزیل را مثال می آوردند. شاید دمای تابستان به کاهش شیوع ویروس کمک کند اما به کاهش چشمگیر رشد یا موارد ابتلا منتهی نمی شود.

 دکتر رادبانان از دانشگاه کلمبیا معتقد است که این ویروس آنقدر مسری است که می تواند اثرات مفید رطوبت و گرما را خنثی کند. اگرچه اشعه ی ماوربنفش خورشید می تواند سطوح را از ویروس پاک کند، اما انتقال معمولا از طریق تماس با فرد آلوده اتفاق می افتد. 

۱۱- کشورهایی که سریع به ویروس واکنش نشان دادند جان سالم به در بردند. کشورهای آفریقایی که تجربه ی تلخی از ایدز و ابولا داشتند، سریع تر واکنش نشان دادند. سازمان بهداشت جهانی قرنطینه را یکی از موثرترین روش ها می داند. در خاورمیانه نیز تعطیلی گسترده ی مساجد و اماکن مذهبی تقریبا زود اتفاق افتاد و از گسترش بیشتر ویروس جلوگیری کرد. مورد استثنا ایران بود که در تعطیلی این امکان با تاخیر عمل کرد. همه گیری ویروس از قم و با سرعت زیاد شروع شد.

۱۲- هر چند قرنطینه موثر است، با این حال، تداوم قرنطینه در کشورهای که فاقد شبکه های ایمن اجتماعی هستند و همچنین جمعیت زیادی در آنجا شغل رسمی ندارند، در طولانی مدت دشوار است. افرادی که ملزم به انتخاب بین فاصله گذاری اجتماعی و تامین مایحتاج زندگی هستند اغلب دومی را بر می گزینند.

۱۳- لبنان کشوری است که شهروندانش به ایران و ایتالیا مسافرت می کنند. با این حال موارد ابتلای آن زیاد نیست. دکتر نسناس از دانشگاه بیروت می گوید ما آنچه را که انتظار داشتیم، ندیدیم. نمیدانیم چرا.

۱۴- در مجموع، کشورها با فرهنگ ها و آب و هوای یکسان با ورود یک فرد آلوده به مکان های اجتماعی پر تردد، نتایج کاملا متفاوتی را نشان می دهند. از آنجایی که فرد آلوده تا یک هفته هیچ علامتی ندارد، حضور او در اماکن عمومی می تواند به صورت نمایی و تصادفی آمار ابتلا را بالا ببرد. 

تایلند اولین مورد ابتلا در خارج از چین را گزارش کرد و همچنان به ورود تعداد زیادی از مسافران چینی ادامه می داد. با این حال، بنا به دلایلی این گردشگران یک توزیع نمایی را رقم نزدند. هنوز هم بسیاری از کشورها اقدامات نادرستی انجام می دهند، اما به اندازه ی کافی توسط این ویروس مجازات نمی شوند.


هانا بیک ، آلیسا روبین ، آناتولی کورمانایف و روت ماکلین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: