کد خبر: ۲۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۳ - 2014June 22
شفا آنلاين-مدیر کمیته اخلاق وزارت بهداشت با بیان اینکه پزشکان باید رفتارشان را در برخورد با بیماران اصلاح کنند، گفت: مشکل عمده پزشکان با بیماران ناشی از رفتار نادرست منشی آنها است. بیماران نیز اغلب اوقات پزشکان را مسئول برخورد نامناسب منشی‌ها و پرستاران می‌دانند.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر احسان شمسی در کنفرانس آشنایی با جنبه‌های قانونی، اخلاقی و روانشناختی در تشخیص سرطان پستان که در پژوهشکده سرطان پستان برگزار شد، علت عمده رابطه نادرست پزشک با بیمار را نادیده گرفتن بیماران توسط پزشکان عنوان کرد و گفت: پزشکان باید خصوصیات اخلاقی برتر را در خود نهادینه کنند و نباید بیماران به عنوان افرادی ناآگاه تلقی شوند.

مدیر گروه اخلاق زیست پزشکی پژوهشکده سرطان پستان با اشاره به اینکه جامعه ایران در مسیر تکامل و پیشرفت حرکت می‌کند، تصریح کرد: بر اساس قانون مجازات مصوب ماده 295 جمهوری اسلامی، هرگاه کسی وظیفه خاصی را که بر عهده‌اش گذاشته شده است را ترک کند، گناهکار و مجرم است.

این متخصص اخلاق پزشکی ادامه داد: پزشکان نباید در انجام وظایف خود کوتاهی کنند و در صورت ترک وظایف خود، طبق قانون گناهکار هستند.

شمسی با بیان اینکه بی توجهی به نکات اخلاقی توسط پزشکان به احترام پزشکان در عموم مردم آسیب می زند، اظهار کرد: بر اساس تجربیات و تحقیقات انجام شده، آن دسته از پزشکانی موفق هستند که به اصول اخلاقی، بیش از سایر پزشکان عمل کنند.

وی افزود: رعایت نکات اخلاقی و جلب اعتماد بیماران توسط پزشکان، جامعه را در مقابل آسیب ها ایمن می‌کند و یکی از علل مهم شکایات علیه پزشکان، عدم اعتماد به پزشکان است و این مشکل از نادیده گرفتن بیماران توسط پزشک ناشی می‌شود.

پزشکان هیچ بیماری را مجبور به درمان یا عمل جراحی نکنند

شمسی با بیان اینکه پزشکان نباید هیچ بیماری را مجبور به درمان یا عمل جراحی کنند، گفت: پزشکان علاوه بر رضایت بیمار، رعایت نکات اخلاقی را هم در درمان رعایت کنند و تفاوت رعایت نکات اخلاقی در پزشکان وابسته به نگاهی است که به ارزش‌های اخلاقی و انسانیت دارند.

این متخصص اخلاق بالینی اظهار کرد: پزشکان باید رابطه خود محوری را در رابطه با بیماران کاهش دهند و طبق یک اصل مهم در علم اخلاق، به دیدگاه و نظرات بیماران اهمیت دهند.

وی در پایان تصریح کرد: موفقیت در عرصه پزشکی وابسته به رعایت نکات اخلاقی و ایجاد آرامش در بیماران است و ضرورت دارد پزشکان حداکثر تلاش خود را جهت تغییر استانداردها، پایبندی به اخلاق، عدم پافشاری به عقاید نادرست انجام دهیم.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: