کد خبر: ۲۵۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020April 25
کرونا با تمام بی‌رحمی که نسبت به بشر دارد با طبیعت مهربان است و مانع از دست درازی انسان به طبیعت در طی چند ماه اخیر شده است.

شفاآنلاین>سلامت>کرونا ویروس که در اواخر سال۲۰۱۹ میلادی مهمان کشور چین شده و حالا در سطح جهانی همچنان پیش می‌رود هر روز ورژن جدیدی از خصوصیات خود را به جهانیان نشان می‌دهد، در کنار خسارات جانی و مالی جبران ناپذیر این ویروس امروزه شاهد روی دیگر سکه این بیماری هستیم. کاهش آلودگی محیط زیست علی الخصوص آلودگی هوا که در پی تعطیلی و قرنطینه در اکثر کشورها در چند ماه اخیر صورت گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین:چندی پیش تصاویر ماهواره‌ای سازمان فضایی آمریکا (ناسا) نشان‌دهنده کاهش شدید در آلودگی هوای کشور چین بود. دانشمندان و پژوهشگران  این کاهش را ناشی از اپیدمی ویروس کرونا دانسته که عاملی بر مسدود شدن کسب و کار کارخانه‌ها شده است.

فی لیو، محقق کیفیت آب و هوا در سازمان ناسا با نشر اعلامیه‌ای گفت: «این نخستین باری است که من می‌بینم (آلودگی هوا) در یک ساحه گسترده و در نتیجه واقعه مشخصی چنین به صورت چشمگیر کاهش می‌یابد.» او ادامه داد که در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز در چندین کشور میزان آلودگی هوا کاهش یافته بود، اما این کاهش تدریجی بود.

کاهش آلودگی هوا با شیوع کرونا

تمام ماجرای شیوع کرونا به کاهش آلودگی هوای کشور چین ختم نشد کشورهای دیگر مثل ایتالیا و آمریکا آماری از کاهش میزان آلودگی هوا و حتی آلودگی آب منتشر کردند در این میان کشور خودمان با انتشار روزهای پاک بار دیگر مبحث آلودگی هوا را مطرح کرد و براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، فرودین ماه ۹۹ را بدون هوای ناسالم پشت سر گذاشتیم. از این حیث سال ۹۵ در بین سال‌های دهه اخیر رکورددار است که در آن سال، اولین روز ناسالم تهران در روز ۱۶ خرداد، رخ داد امسال پس از سال‌های ۹۳، ۹۵ و ۹۸ چهارمین سال در دهه اخیر است که در فروردین ماه روز ناسالم نداشتیم .

مهربانی کرونا با طبیعت

کرونا با تمام بی‌رحمی که نسبت به بشر دارد با طبیعت مهربان است و مانع از دست درازی انسان به طبیعت در طی چند ماه اخیر شده است.علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در مورد تاثیرات کرونا به خانه ملت می‌گوید: شیوع کرونا در کنار تغییراتی که بر روی فعالیت‌های اقتصادی و حتی سیاسی داشته تحولاتی در تولیدات صنعتی و رفت و آمد اجتماعی بشر امروزی داشته است، امروزه شیوع کووید ۱۹ توانست عاملی بر کاهش رفت و آمد شهری و ترافیک درسطح ملی و فراملی باشد.

مصرف سوخت‌های فسیلی در دو ماه اخیر بسیار کاهش داشت و عاملی بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای شده است

وی ادامه می‌دهد: تردد بیشمار خودروها و فعالیت کارخانجات صنعتی عاملی بر آلودگی هوا در پایتخت و کلانشهرها کشور است که شیوع کرونا در کنار اعمال محدودیت‌های اجتماعی دلیلی بر کاهش آلودگی هوا در کشور شده و از طرفی شاهد کاهش قیمت نفت در سطح جهان بودیم که دلیلی بر کاهش مصرف سوخت بود؛ مصرف سوخت‌های فسیلی در دو ماه اخیر بسیار کاهش داشت و عاملی بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای شده است و این فرصت طلایی برای کره زمین است تا از فعالیت زیانبار بشر برای مدتی در امان باشد.

طغیان کرونا باعث تعجب جهانیان شده است

علی محمد شاعری عضوهیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شیوع کرونا را ناشی از بهره‌برداری بیش از اندازه انسان از طبیعت می‌داند و به خانه ملت گفت: بهره‌برداری از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری منجر به خطر افتادن تنوع زیستی در دنیا شد، امروزه طغیان کرونا باعث تعجب جهانیان شده است و این اتفاق چیزی جز دخالت و تجاوز انسان در طبیعت نیست؛ زمین نیاز به استراحت دارد و هر میزان انسان در طبیعت بیشتر دخالت می‌کند تخریب بیشتری از خود به جای می‌گذارد این تخریب باز می‌گردد به خود انسان، امروزه کرونا عاملی بر استراحت زمین شده است بسیاری از کارخانه‌های صنعتی که به دلیل مصرف سوخت‌های فسیلی عامل تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا هستند به دلیل محدویت‌های اجتماعی تعطیل شده‌اند و در دو ماه اخیر این فرصتی طلایی برای محیط زیست بود تا کمتر در معرض تخریب انسانی قرار بگیرند.

اقتصاد سبز اقتصاد توسعه‌ای است

شاعری از اقتصاد سبز به عنوان اقتصاد توسعه‌ای یاد و تاکید کرد: اقتصاد پسا کرونا باید اقتصادی سبز باشد تا به توسعه اقتصادی و حفظ محیط زیست ختم شود، بر همین مبنا هر تصمیمی که در راستای پیشبرد توسعه اقتصادی گرفته می‌شود می‌تواند سازگار با طبیعت باشد تا به تخریب محیط زیست منجر نشود به فرض مثال سوخت سبز همان سوخت تجدید پذیر است که می‌توانیم جایگزین سوخت های فسیلی کنیم، خورشید، باد، باران و … انرژی‌های طبیعی هستند که ضرر و زیانی برای طبیعت نخواهند داشت.

جهانی شدن کرونا علتی بر تعطیلی بسیاری از کارخانجات صنایع تولیدی دنیا شد

تولید گازهای گلخانه‌ای همچون منو اکسیدکربن،اکسیدگوگرد، تولید ازون و نیتروژن که همگی به نوعی عاملی بر گرم شدن زمین هستند هریک در دوره‌ای از زمان  آثار تخریبی بسیاری بر روی محیط زیست می‌گذارند؛ ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این خصوص تصریح می‌کند: وجود صنایع بزرگ و حمل و نقل عاملی بر تشدید گازهای مضر گلخانه‌ای شده بود و جهانی شدن کرونا علتی بر تعطیلی بسیاری از کارخانجات صنایع تولیدی دنیا شد، تعطیلی و کاهش کار کارخانه‌ها امروزه منجر به کاهش تولید گازهای دی اکسید کربن، اکسید گوگرد و اکسید ازون و دیگر گازهایی است که تهدیدی برای سلامتی انسان و طبیعت هستند.

تنفس زمین با شروع کرونا

وی ادامه می‌دهد: شیوع این ویروس خطرناک نشان داد که زمین در حال نبودی به دست بشر است و امروز کرونا با اپیدمی جهانی خود عاملی بر تنفس چند روزه کره زمین شده است، بشر امروزی به دلیل استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی منجر به افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرمای بیش از اندازه کره زمین شده است؛ در این بین گرمای زمین عاملی بر کاهش بارندگی در چند سال اخیر بوده؛ امروز کرونا تلنگری برای کل جهان است.

کرونا در کنار کاهش آلودگی و ترافیک عاملی بر توسعه کسب و کار و آموزش‌های مجازی در دنیای حقیقی شد، افزایش جمعیت زمین می‌طلبد که انسان امروزی روشی دیگر برای زندگی انتخاب کند

کاهش آلودگی هوا در کنار کاهش ترافیک از دستاورد این ویروس وحشتناک است در کنار خسارات جبران ناپذیر که به انسان وارد کرد و تاکنون با طبیعت مهربان بوده است؛ ابراهیمی نماینده مردم در مجلس دهم در این راستا ادامه داد: کرونا در کنار کاهش آلودگی و ترافیک عاملی بر توسعه کسب و کار و آموزش‌های مجازی در دنیای حقیقی شد، افزایش جمعیت زمین می‌طلبد که انسان امروزی روشی دیگر برای زندگی انتخاب کند. دنیای مجازی و دور کاری با توسعه یافتگی جهان امروز همخوانی کامل دارد بر همین اساس برای صرفه اقتصادی، کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی‌هایی زیست محیطی باید طرح‌های مدرنی را ارائه داد که با بشر توسعه یافته امروزی در سازگاری کامل باشد.

شیوع کرونا در کشور تلنگری بود بر مدیریت عمومی

 محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس کرونا را تهدیدی می‌داند که قابلیت تبدیل شدن به فرصت را دارد و تاکید می‌کند: شیوع کرونا در کشور تلنگری بود بر مدیریت عمومی تا مدیران با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کوتاه مدت؛ ضعف‌های عملکردی خود را مورد توجه قرار داده و اقداماتی در جهت رفع آنها داشته باشند در این بین پدافند غیرعامل دلیلی بر آن شد که شهرهای بزرگ و کلانشهرها آمادگی لازم را داشته باشند برای اتفاقات و شرایط غیر قابل پیش‌بینی ؛ شیوع کرونا موجب کسادی برخی از کسب و کارها شده با تمام تفاسیر می‌توان این تهدید را به فرصتی دیگر تبدیل کرد صاحبان چنین مشاغلی با استفاده از فضای مجازی آن را فرصتی کم هزینه تبدیل کرده و در عین حال که به شعار «درخانه بمانیم» پایبند بوده ؛ حافظ جان خود و دیگران باشند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در مورد کاهش ترددها به خبرنگارخانه ملت می‌گوید: شیوع بیماری کرونا منجر شد ترددهای شهری کاهش چشم گیری داشته باشد و حتی شاهد رعایت نکات بهداشتی در بیشتر اماکن عمومی علی الخصوص در حمل و نقل عمومی باشیم این نکات بهداشتی به صورت بیلبوردهای تبلیغاتی در اماکن پر تردد نصب شده و مردم بیشتر به بهداشت شخصی و اجتماعی خود توجه می‌کنند.

استراحت زمین به برکت کرونا

سعیدی در ادامه یادآوری می‌کند: با توسعه انقلاب صنعتی انسان ضربه‌های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کرد امروزه این اتفاقات عاملی برای استراحت کره زمین شده، هر ساله با نزدیکی به پایان سال در مراسم چهارشنبه سوری شاهد آتش سوزی‌های گسترده‌ای به بهانه چهارشنبه پایان سال داشتیم در کنار آن عید نوروز که مردم بیشتر به دامن طبیعت رجوع می‌کردند امسال نسبت به سال‌های دیگر بسیار کمتر شد؛ رفت و آمدها و مسافرت‌ها به حداقل ممکن خود رسید؛ در کل شیوع کرونا عاملی بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا و خسارات بشر به طبیعت بود.

در کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای ارائه شد مبنی بر ورود خودروهای برقی به داخل کشور تحت شرایطی خاص واردات آن را آزاد کنیم

طبق بررسی‌های اخیر، عربستان و ایران یکی از برترین نقاط جهان برای تولید برق از انرژی خورشیدی هستند حتی وزارت نیروی کشور اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۷۵۰۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی تولید خواهد کرد؛ این میزان بیش از ۷ برابر برق تولیدی از نیروگاه اتمی‌ بوشهر است.سعیدی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی درمورد برنامه‌های مجلس در راستای انرژی پاک یادآور شد: در کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای ارائه شد مبنی بر ورود خودروهای برقی به داخل کشور و تحت شرایطی خاص واردات آن را آزاد کنیم ،قرار شد دولت از این طرح حمایت کند اگر همین مصوبه دولت امسال عملیاتی شود و بتوانیم خودروهای هیدرولیکی وارد کشور کنیم  شاهد کاهش مصرف سوخته‌های فسیلی و آلودگی هوا خواهیم بود.

تولید انرژی پاک توسط پنل‌های خورشیدی

سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو ادامه داد : دولت باید از انرژی پاک مثل نور خورشید، آب، باد و حتی خاک هم حمایت کند تا شاهد آسیب جدی انسان به طبیعت نباشیم، پیشنهاداتی در این راستا در مجلس ارائه شد و در کمیسیون تلفیق مورد توجه مجلس قرار گرفت، مشوق‌هایی برای برخی از نهادها در جهت استفاده‌ از انرژی‌های سازگار با محیط زیست در نظر گرفته شد. بر همین اساس کمیته امام امداد، سپاه و دستگاه‌های دیگر با به کارگیری انرژی پاک در مناطق محروم عاملی بر توسعه یافتگی در این حوزه شدند، به فرض مثال استفاده از انرژی خورشید به وسیله پنل‌های خورشیدی طرحی که سال گذشته در آذربایجان شرقی به مرحله اجرایی شدن رسید، دولت برق این انرژی را خریداری کرد که موجب توانمندی چند خانوار شد و هم انرژی پاک برای کشور تولید شد.

احیای دوباره زمین با کرونا

به نظر می‌رسد پس از گذشت مدتی از شیوع این بیماری، حالا می‌توان نگاهی دقیق‌تر و حیاتی‌تر به زمینی انداخت که توسط انسان روزانه به مرگ خود بیشتر نزدیک می‌شود. کرونا مانند ترمزی هر چند کوتاه و اندک تاثیری شگرف در احیای سیاره زمین داشته و یک امید است این شیوه برخورد با طبیعت پس از درمان و نابودی ویروس کرونا می‌تواند الگویی باشد برای بقای بیشتر زمین و برقراری رابطه مسالمت آمیز میان انسان و جهان پیرامونش.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: