کد خبر: ۲۵۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 09
پزشکان باید علائم گوارشی مانند اسهال را بعنوان یک علامت مثبت برای کووید ۱۹ جدی‌تر بگیرند و بیماران مربوط را زودتر در روندهای تشخیص و درمان تخصصی‌تر و پیشرفته‌تر قرار دهند و منتظر بروز علائم تنفسی نباشند
شفاآنلاین>سلامت>مستنداتی که در تاریخ ۱۸ مارس در مقاله‌ای که در مجله گاستروآنترولوژی آمریکا چاپ شد حاکی از آن بود که وقتی بیماران با علائم GI در بیمارستان پذیرش شدند و متعاقبا تست کرونای آنها مثبت گردید، بیماری شدیدتری را تجربه نمودند. 

به گزارش شفاآنلاین،دکتر اشپیگل از هیئت تحریریه این مجله می‌گوید بی‌اشتهایی (anorexia) یکی از شایع‌ترین نشانه‌های گوارشی کووید ۱۹ است هرچند این نشانه غیر اختصاصی است. به‌جز بی‌اشتهایی بنظر می‌رسد ۳۰٪ بیماران کرونا از علائم گوارشی رنج می‌برند.

دکتر Lei Pan از بیمارستان دانشگاهی Binzhou در ووهان یک مطالعه توصیفی cross-sectional مولتی سنتریک از ۱۸ ژانویه تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ بر روی ۲۰۴ بیمار کووید ۱۹ تایید شده با لحاظ نمودن شاخصه‌های بالینی، نتایج آزمایشگاهی و نوع درمان انجام داد. 

در این مطالعه دیده شد که ۴۸/۵٪ بیماران با علائم گوارشی بعنوان chief complain به بیمارستان مراجعه نمودند در حالیکه اکثراً بیماری گوارشی زمینه‌ای نداشتند. علائم آنها شامل آنورکسی (۸۳/۸٪~)، اسهال (۲۹/۳٪~)، استفراغ (۰/۸٪) و درد شکم (۰/۴٪) بوده است. 

البته پروفسور دیوید جانسون از دانشکده پزشکی ویرجینیای شرقی همانند دکتر اشپیگل معتقد است که بی‌اشتهایی باید از لیست علائم GI کووید ۱۹ به دلیل اختصاصیت بسیار پایین حذف شود.

 وی معتقد است در این بین اسهال علامت مهم‌تری است و وجود آن ۲۹٪ احتمال بیماری را افزایش می‌دهد هرچند سایر علائم همانند درد شکمی، تهوع و استفراغ فقط کمی بر این ۲۹٪ می‌افزاید. 

دکتر Lei Pan در مطالعه خود متوجه شد که میانگین شروع علائم کووید در افراد جامعه عمومی تا مراجعه آنها به بیمارستان حدود ۸ روز طول کشیده، در حالیکه این زمان برای بیماران با علائم گوارشی (با لحاظ نمودن آنورکسی) ۹ روز بوده است. 

ولی اگر بیمار هیچ علائم گوارشی نداشت، میانگین فاصله شروع تا رجوع ۷/۳ روز بوده است. یعنی علائم گوارشی برای بیمار این ذهنیت را ایجاد نمود که احتمالا کرونا ندارد و دیرتر رجوع کرده است. در مطالعه آنها ۷ بیمار از ۲۰۴ بیمار نیز تنها علائم گوارشی بدون بروز ریوی داشتند. 

در مجموع بنظر می‌رسد وجود علائم گوارشی با نتیجه بدتری از سیر بیماری همراه است و در حالیکه ۶۰٪ بیماران بدون علائم گوارشی (با علائم ریوی) recovered شدند اما تنها ۳۴/۴٪ از بیماران با علائم گوارشی ریکاور شدند. 

این اعتقاد وجود دارد که ویروس کرونای جدید همانند سلول‌های ریوی، در سلول‌های سایر ارگان‌ها همانند GI نیز از طریق گیرنده‌های ACE2 وارد سلول می‌شود.

 از آنجاییکه ویروس در بزاق موجود است، از طریق بلع به GI cells دست می‌یابد. بررسی‌های آندوسکوپیک نشان داد که ویروس توانایی تخریب سلول‌های معده و روده را دارد و به‌همین دلیل وضعیت این بیماران و پروگنوز آنها بدتر می‌شود.
 
بنابرین نتیجه می‌گیریم که پزشکان باید علائم گوارشی مانند اسهال را بعنوان یک علامت مثبت برای کووید ۱۹ جدی‌تر بگیرند و بیماران مربوط را زودتر در روندهای تشخیص و درمان تخصصی‌تر و پیشرفته‌تر قرار دهند و منتظر بروز علائم تنفسی نباشند.

هرچند علائم گوارشی شایع بوده و الزاما نشانه کووید ۱۹ نیست اما وجود علائمی همانند اسهال و تب اخیر و یا سابقه تماس با بیمار کرونایی می‌تواند برای تقاضای تست تشخیصی مکفی باشد. 

 دکتر حسن رودگری

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های پژوهشی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع
Am J Gastroenterol. Published online March 18, 2020
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: