کد خبر: ۲۵۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 03
با تشدید بیماری کرونا و ضرورت افزایش ظرفیت تولید الکل و مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی شاهد حضور برخی از شرکت های شوینده و بهداشتی به چرخه تولید این محصولات با تغییر خطوط تولیدی هستیم موضوعی که فارغ از حسن مسئولیت پذیری این شرکت ها به واسطه تصمیمات یکجانبه گرایانه برخی از سازمان ها علاوه بر انتقاد سایر صنایع باسابقه شائبه بهره گیری از رانت قیمتی را نیز فراهم آورده است.
به گزارش شفاآنلاین، بررسی ها نشان می دهد  سازمان غذا و دارو به عنوان متولی شرکت های شوینده و بهداشتی در فهرستی به سازمان حمایت ضمن حذف نام برخی شرکت های تولیدکننده اتانول و مواد بهداشتی، تنها شرکت های تازه وارد به  چرخه تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی را برای تامین الکل مورد نیاز معرفی کرده است. اقدامی که با واکنش فعالان اتانول مواجه شده است به گونه ایکه متولیان این حوزه معتقدند در حالیکه تولید کنندگان اتانول به واسطه محدودیت های عرضه و فروش با چالش اقتصادی مواجه اند عدم بهره گیری از خطوط تولید مواد بهداشتی با بهانه عدم نیاز بر این مشکلات دامن زده و این درحالیست که فروش محصولات تولیدی منتخبان سازمان غذا و دارو با نرخ های بیش از ۳ برابری قیمت واقعی توجیه پذیر  نبوده و شائبه ایجاد رانت از بحران کرونا را تداعی می کند . موضوعی که رییس سازمان غذا و دارو آن را تکذیب کرده و با تاکید بر اینکه انتخاب شرکت ها بر اساس اولویت تولید و نیاز کشور است انگشت اتهامی خود را به سمت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گرفته و می گوید و با توجه به  اینکه  وظیفه کنترل تعیین میزان نیاز کشور به محصولات مختلف بهداشتی و الکل بر عهده این سازمان است در شرایطی که تامین الکل در اولویت است تولیدکنندگان ژل های بهداشتی متقاضی دریافت سهمیه الکل از سوی سازمان حمایت حذف شده اند به هر حال فارغ از تضاد ادعای ریاست سازمان غذا و دارو با واقعیت با توجه به اینکه تمامی شرکت های موجود در فهرست فوق را تولیدکنندگان ژل های بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده تشکیل می دهند. گفته های رییس سازمان حمایت نیز مهر تاییدی بر شائبه تصمیمات یکجانبه گرایانه بوده  به گونه ایکه مسئول این سازمان با تاکید بر اینکه در بحث محصولات مورد نیاز کرونا سازمان متبوع او دخل و تصرفی ندارد از نامه ای خبر داده که بر اساس آن متولی غذا و دارو خواستار تامین الکل مورد نیازشرکت های اعلامی شده است.

تصمیمات یکجانبه گرایانه سازمان غذا و دارو

 بررسی ها نشان می دهد با شیوع ویروس کرونا   میزان مصرف الکل به ازای هر نفر ببه حدود نیم لیتر رسیده که با احتساب جمعیت ۸۰ میلیون نفری این مصرف به حدود ۴۰میلیون لیتر  در ماه و  ۴۸۰میلیون لیتر در سال خواهد رسید که با توجه به تولید سالانه ۳۰میلیون لیتری الکل طبی، قطعا برای مقابله با بحران کرونا به افزایش ظرفیت حدود ۱۶ برابری نیاز است . بنابراین فارغ از ضروت افزایش ظرفیت تولید کارخانه ها و صنایع موجود واردات الکل نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود. در این رابطه  باسم آزدو رئیس انجمن اتانول ایران به جهان صنعت نیوز گفت: در شرایطی که کشور به افزایش ظرفیت تولید الکل نیازمند است متاسفانه نام هیچ یک از شرکت های باسابقه تولید الکل در لیست اعلامی سازمان غذا و دارو مشاهده نشده و اغلب فهرست را تولیدکنندگان مواد شوینده ای تشکیل می دهند که هم اکنون  با تغییر خطوط تولید به چرخه تولید وارد شده اند.

وی با عنوان اینکه سازمان حمایت در اعتراض به این انتخاب سازمان غذا و دارو را مسئول تعیین فهرست نهایی دانسته، گفت: اگرچه سازمان غذا و دارو توپ را به زمین وزارت صنعت در تعیین شرکت ها می اندازد اما نحوه تصمیمات این سازمان نشان می دهد تصمیم گیرنده اصلی بود به طوریکه در تصمیمی دیگر  نسبت  به  ایجاد محدودیت برای عرضه تولید الکل و اتانول برای تولید کننده‌ها اقدام کرده و از آنها خواسته تا تولید بطری الکل را به مظروف گالنی تبدیل کنند که این تقاضا به نفع تولید کنندگان نیست.

این تولید کننده الکل و اتانول با عنوان اینکه ااقدام سازمان غدا و دارو علاوه بر ایجاد انحصار تولید زمینه افزایش قیمت را فراهم می آورد، گفت: هر لیتر الکل با قیمت ۱۵ هزار تومان از تولیدکندگان خریداری می شود .اما هر گالن ۴ لیتری ژل بهداشتی شرکت های مورد تایید سازمان غذا و دارو با قیمت بیش از ۳۰۰ هزار تومان فروخته می شود و این در حالیست که هر گالن از محصولات کمتر از ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی با اشاره به تفاوت قیمت الکل وارداتی و تولید داخل افزود: قیمت الکل داخلی هرلیتر ۱۵ هزار تومان قیمت دارد در حالی که الکل وارداتی با قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان از دو کشور روسیه و ترکمنستان به کشور وارد می شود. بنابراین در صورت حمایت دولت از تولید کنندگان داخلی علاوه بر امکان تامین نیاز کشور از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد شد.

 تولید الکل در اولویت است 

در حالیکه تولیدکنندگان انگشت اتهامی خود را متوجه سازمان غذا و دارو گرفته و معتقدند تصمیمات یکجانبه گرایانه باعث حذف تولیدکنندگان واقغی الکل از چرخه فعالیت شده است محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حذف شرکت های معترض در حیطه اختیارات این سازمان نبوده و وزارت صمت شرکت های تولیدکننده ژل های بهداشتی متقاضی دریافت سهمیه الکل حذف کرده است

شانه ساز با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کشور با کمبود الکل مواجه است گفت: در حال حاضر   تولید الکل در اولویت بوده وبا توجه به اینکه تولیدکنندگان زیادی  نسبت به تولید ژل شستشو و ضدعفونی کننده اقدام کرده و نیاز به دریافت سهمیه الکل دارند، تمایل تولیدکنندگان الکل نیز برای اخذ این سهمیه در راستای تولید ژل شستشو تامین الکل را تحت الشعاع قرار داده است.

وی درادامه با عنوان اینکه تصمیم در مورد تعیین قیمت‌ الکل های وارداتی و داخلی در کمیته‌ای با عضویت وزارت صمت،سازمان غذاودارو تعزیرات و سازمان حمایت مصرف کننده انجام می‌شود، تاکید کرد: سازمان غذا و دارو از تمامی تولیدکنندگان الکل برای حضور در تامین نیاز محصولات مورد نیاز مقابله با کرونا حمایت می کند.

دستور از ستاد کرونا صادر شده است

در حالیکه رییس سازمان غذا و دارو با انداختن توپ به زمین وزارت صمت، سازمان حمایت را مسئول حذف نام شرکت های تولیدکننده الکل و ژل بهداشتی از فهرست این سازمان به واسطه درخواست سهمیه الکل دانسته اما محمد رضا تابش رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می گوید: نه تنها سازمان حمایت مسئولیتی در قبال این شرکت ها ندارد . بلکه در دستور العملی که از سوی ستاد مقابله با کرونا و به درخواست سازمان غذا و دارو به این سازمان ارسال شده لیست شرکت های فوق برای دریافت سهمیه الکل برای تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده معرفی شده اند. 

وی تاکید کرد:براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به اعلام آمادگی برخی از واحدهای تولیدی برای تولید الکل مورد نیاز کشور، تولید الکل بدون مجوز در واحدهای تولیدی امکان پذیر بوده و الکل تولید شده در این واحدها، صرفا براساس حواله‌های سازمان غذا و دارو و تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها، بین مراکز تولیدکننده ژل و مواد ضدعفونی‌کننده توزیع خواهد شد.جهان صنعت


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: