کد خبر: ۲۵۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 03
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف نان‌های سنتی به علت نداشتن سبوس ارزش تغذیه‌ای مفیدی برای ما نخواهند داشت.

شفاآنلاین>سلامت>نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نان‌های سنتی بیان کرد: متاسفانه نان‌های سنتی که امروز مصرف می کنیم به هیچ عنوان حاوی سبوس نیستند؛ تعداد اندکی از نانوایی‌های کشور از مقدار کمی سبوس در نان‌های خود استفاده می‌کنند و به همین علت ارزش غذایی زیادی برای بدن ندارد.

به گزارش شفاآنلاین:جوزدانی با اشاره به ارزش‌های تغذیه‌ای سبوس اظهار کرد: سبوس حاوی ویتامین های گروه B است که هنگام فرایند تخمیر ویتامین‌های آن آزاد شده و دیگر ارزش تغذیه‌ای برای ما ندارد.

فیبر موجود در نان‌ها را جدی بگیرید

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: فیبر موجود در سبوس می‌تواند برای یبوست، بهبود حرکت لوله گوارش و مواردی از این قبیل مفید باشد؛ بنابراین نان‌های سبوس ما به علت فراوری نشدن سبوس‌ها و کیفیت پایین نان‌ها  هیچ مواد مغذی و مفیدی ندارند.


جوزدانی درباره سبوس‌های موجود در نان بربری گفت: در نان‌های بربری سبوس به داخل نان اضافه نمی‌شود بلکه به پشت آن اضافه می‌شود که در اینصورت افراد هنگام خرید نان بربری تمام سبوس‌های آن را با فرجه تمیز کرده و بعد میل می‌کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به سبوس‌های موجود در نان‌های صنعتی اظهار کرد: در نان‌های صنعتی شرکت‌ها و کارخانه‌هایی در تولید نان با کیفیت به صورت جدی فعالیت می‌کنند، می‌توان نان‌های سبوس دار یا نان با غله کامل را از آن‌ها خریداری کرد و به مصرف رساند.

جوزدانی تصریح کرد: اضافه کردن مغز‌ها مخصوصا تخمه آفتاب گردان به نان‌های صنعتی ارزرش تغذیه‌ای و کیفی آن‌ها را بالا برده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است؛ البته در تهیه نان‌های صنعتی از غلات مختلف، گندم، جو و چاودار به صورت کامل استفاده می‌شود.

خواص درمانی چاودار را بشناسید

جوزدانی درباره مصرف نان‌های حاوی چاودار گفت: مصرف چاودار به علت آزاد سازی آهسته قند از این نوع غله می‌تواند سطح قند خون را در حالات بالا یا نرمال نگهداشته و دیابت را کنترل کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نان‌های جو گفت: در نان‌های صنعتی هیچ نان جو کاملی وجود ندارد. از آنجایی که گندم مزه خوش عطر و تردی خوبی به نان می‌دهد به نسبت درصدی آرد گندم، آرد جو و چاودار با هم ترکیب شده و سپس تبدیل به نان می‌شوند.

جوزدانی در پایان گفت: نان‌هایی که در نانوایی‌های سنتی با آرد برنج و آرد ذرت تهیه می‌شوند برای افراد حساس به آرد گندم، بیماران مبتلا به سلیاک، کاهش ورم و درد معده گزینه خوبی است.باشگاه خبرنگاران جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: