کد خبر: ۲۵۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 02
آب سموم را از سیستم دفع پاک می کند و متابولیسم را افزایش می دهد. کم آبی می تواند باعث سردرد و خستگی شود. آب آشامیدنی ساده ترین و موثرترین راه برای جبران خستگی است
شفاآنلاین>سلامت>خواب آلودگی بهاری یک واکنش طبیعی است که با تغییردر برنامه غذایی روزانه و سبک زندگی قابل کنترل خواهد بود.

به گزارش شفاآنلاین،خواب آلودگی بهاری به عللی وابسته به مزاج افراد بروز می کند و با تغییرات در برنامه غذایی روزانه قابل کنترل است. ظاهراً خواب آلودگی بهاری یک نشانه طبیعی است که توسط سیستم فیزیکی ما ایجاد می شود. زیرا بدن در طول زمستان هورمون های زیادی مانند سروتونین (کاهنده استرس و تقویت شادی) را به خاطر ساعات روز کوتاه تر و داشتن بدن قوی‌تر تولید می‌کند.

وقتی بهار آغاز می‌شود، نیروی خورشید طولانی‌تر شده، پس بدن باید تنظیم شود. درجه حرارت بدن بالا می‌رود، رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و فشار خون پایین می‌آید. نور باعث می‌شود که بدن بیشتر هورمون سروتونین را آزاد کند در حالی که مقدار ملاتونین هنوز بالا است.

علت خواب آلودگی بهاری چیست؟

امروزه مردم کمتر به سبک زندگی و تغذیه خود در فصول مختلف توجه می کنند. بهار و پاییز برایشان فرقی نمی‌کند، نه تنها تنوع غذایی شان تغییری نمی‌کند بلکه بی‌پروا به فست‌فودها هم هجوم می‌آورند. همین مسئله هم باعث کسالت و بی‌حالی در آنها می‌شود و هم علت بروز بسیاری بیماری ها است.

همانطور که اشاره کردیم در طول زمستان، بدن ما به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی، هورمون های سروتونینش (کاهنده استرس و تقویت شادی) کم می شود. افزایش کورتیزول در اثر افزایش تهدیدات محیطی نیز افزایش می یابد. در نتیجه برخی از ما احساس کسالت و خستگی را به ویژه در اواخر فصل زمستان احساس می کنیم.

در بهار، کمبود جریان خون و انرژی کافی در مغز و اندام ها باعث خواب آلودگی می شود. مویرگ ها گشاد می شوند و جریان خون در سطح بدن بیشتر خواهد شد و خون کمتری به اندام ها و مغز می رسد. علاوه بر این در بهار، سوخت و ساز بدن بیشتر می شود و مصرف اکسیژن زیاد می شود که باعث کاهش ذخیره اکسیژن مغز می شود.

کمبود سر زندگی ممکن است به دلیل کمبود ویتامین در بدن هم باشد. برای مثال ویتامین Dو C به دسترسی به نور خورشید و میوه ها و سبزیجات تازه وابسته هستند.

عوامل دیگری که در بهار تغییر می کنند، شامل افزایش میل جنسی و متابولیسم ناسازگار و اختلال در الگوی خواب می باشد. علائم خستگی شامل از دست دادن اشتها، خستگی مداوم، دشواری در توجه و تمرکز، خواب آلودگی، تشخیص حسی سخت، واکنش های آهسته در پاسخ به محرک ها، تفکر انتقادی، زمان واکنش، اضطراب، سطح انرژی پایین، هضم و فشار خون است.

نکات مهم برای رفع خواب آلودگی بهاری

تشخیص و مبارزه با خستگی بهار برای حفظ سطح انرژی در یک میزان متوازن ضروری است و نه تنها در محل کار بلکه در خانه نیز عملکرد خوبی دارد.

هر نوع ورزش که با رژیم غذایی سرشار از ویتامین D ترکیب می شود، نیز به افراد کمک می کند تا با نشانه هایی مثل خستگی ثابت، مشکل در توجه و تمرکز، کمبود اشتها، اضطراب، کمبود انگیزه، اضطراب و سطح پایین انرژی مبارزه کنند.

اگر چه خستگی بهار یک بیماری تلقی نمی شود، اما تشخیص و مبارزه با آن مانع از رخ دادن علائم می شود که تمرکز و ماندن آن ها را غیر ممکن می سازد. برای مبارزه با خستگی بهاری، کاهش تنش و افزایش سطح انرژی داخلی است. بدین ترتیب می توانید تعادل انرژی بدن و الگوی خواب خود را حفظ کنید.

علائم خواب آلودگی بهاری

خواب آلودگی باعث سختی تمرکز ذهنی، تحریک پذیری و گیجی می شود. آمار نشان می دهد که در افراد خواب آلود، به علت عدم هوشیاری، تصادفات رانندگی بیشتر می شود.

- توهم
- بی قراری
- کاهش تفکر
- کاهش انرژی
- کاهش اشتها
- مشکلات یادآوری
- استرس و اضطراب
- کاهش کارایی بدن
- افزایش تحریک پذیری

روش خانگی رفع خواب آلودگی بهاری

- زیاد آب بنوشید: آب سموم را از سیستم دفع پاک می کند و متابولیسم را افزایش می دهد. کم آبی می تواند باعث سردرد و خستگی شود. آب آشامیدنی ساده ترین و موثرترین راه برای جبران خستگی است.

- ورزش کنید: حتی 15 دقیقه نور گرفتن از خورشید می تواند بدن شما را با مقدار کافی ویتامین D پر کند. ورزش کنید و ویتامین D بسازید و سطح انرژیتان را افزایش دهید. ورزش هوازی متوسط مثل پیاده روی 30 دقیقه ای یا دویدن را شروع کنید. تمرین مقاومتی با استفاده از وزنه آزاد نیز در افزایش سطح انرژی شما موثر است.

حرکت با فکر یک راه خوب برای افزایش انرژی درونی و آرام کردن ذهن در عرض چند دقیقه است. ماهیچه های خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه پس از ورزش کشش دهید، تا به بدن خود کمک کنید اثرات جانبی ورزش در سیستم را کاهش دهد و از درد جلوگیری کند.

- غذای مقوی بخورید: دقت کنید که حداقل یک سوم از برنامه غذایی تان شامل سبزیجات تازه و میوه ها برای ویتامین C باشد. برای ویتامین B1، یک ماده مغذی ضروری برای سیستم های عصبی و گردش خون، لوبیا، آجیل، دانه ها، ماهی، اسفناج، مارچوبه و غلات مصرف می کنند.

- اکسیژن رسانی کافی: سعی کنید حداقل روزی 3 مرتبه و  10 بار نفس عمیق بکشید.

- دوش آب سرد بگیرید: این یک اثر تازه کننده دارد. یک حمام با نمک اپسوم بگیرید و یا به سونا بروید. هر دو می توانند یک اثر آرامش بخش برای شما داشته باشند.

- استراحت و خواب کافی: محیط خواب خود را راحت و سازگار نگه دارید. یک استراتژی برای پایداری احساسی مانند مدیتیشن، پذیرش و تمرین مهربانی و یا برنامه آرامش داشته باشید.

- حتما صبحانه بخورید: شما نیاز ندارید هر روز یک صبحانه کامل بخورید، اما حداقل می توانید میوه ، بلغور جو دو سر، ماست یا کورن فلکس را بخورید. این کار به شما کمک می کند تا انرژی خود را در صبح افزایش دهید و همچنین تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم را که باید، به دست خواهید آورد.

- ذهنتان را تغییر دهید: بر روی احساس خستگی خود تمرکز نکنید. سعی کنید این فکر را از ذهن خود حذف کنید. طرز فکر خود را عوض کنید و مثبت فکر کنید.اگر این کار جواب نمی دهد، پس سعی کنید در طول روز در محل کار استراحت کنید.

برای مثال، قهوه خود را بردارید و برای یک گپ کوچک به سمت میز هم کار خود بروید. این کار به شما کمک می کند انرژی خود را شارژ کرده و ذهن تان را تازه کنید. این یک موقعیت برد - برد برای هر دو طرف است، زیرا این یک اثر مشابه برای هم کارتان دارد.

- به بدن خود گوش دهید: بدن شما در واقع به شما می گوید که به چه چیزهایی نیاز دارد. شما فقط باید به آن گوش دهید و مطابق آن عمل کنید. اگر احساس خواب آلودگی می کنید، زود به رختخواب بروید و بیشتر بخوابید.

اگر احساس خوبی ندارید، کارتان را کم کنید و برای چند روز کم کنید و یا یک یا دو روز استراحت کنید و به جایی بروید که بتوانید کمی استراحت کنید و ذهن خود را سبک کنید. برای ثبات عاطفی، می توانید یوگا، مدیتیشن یا هر نوع کار مشابه را امتحان کنید. فقط به بدن خود گوش دهید، اگر ناگهان مشتاق سیب هستید، بروید و خود یک سیب بخرید!

این، احتمالاً به این معنی است که شما فاقد ویتامین و موادی هستید که این میوه دارد. همینطور با غذاهای دیگر - اگر چیز خیلی خاصی می خواهید، احتمالاً بدن شما فاقد مواد مغذی آن خوراکی است. به خاطر داشته باشید که بدن می تواند به راحتی با شما ارتباط برقرار کند، شما فقط باید گوش دهید و اجازه دهید صحبت کند.

- از مصرف الکل و تنباکو دوری کنید: چون تاثیر منفی بر سیستم عصبی دارد و منجر به انقباضات رگ های خونی می شود.

- زیاد نمک نخورید: در آغاز روز نمک کافی برای شما انرژی خوبی را فراهم می کنند. نمک فشار خون و انرژی را افزایش می دهد، اما اگر از فشار خون رنج می برید، باید مصرف نمک را به حداقل کاهش دهید.

از آنجا که فشار خون در اولین ساعت پس از خوردن غذا در پایین ترین درجه قرار دارد، وعده های غذایی کمتری بخورید، اما بیشتر و چنانچه در بخش سلامت نمناک توضیح داده شده است به این ترتیب از خستگی و بی خوابی بعد از خوردن خودداری خواهید کرد.

رفع خستگی و خواب آلودگی بهاری با تغذیه مناسب

خواب آلودگی بهاری یک امر کاملا طبیعی است و کم کم از بین می‌رود، البته گاهی برخی از بیماری‌ها مانند فشار خون بالا و یا دیابت نیز موجب خواب آلودگی می‌شود که نیاز به درمان دارد.

- آجیل
- حبوبات
- پروتئین
- غلات سبوس دار
- میوه ها و سبزیجات تازه

از بین بردن خواب آلودگی بهاری با خوردن میوه های تازه

میوه های تازه پر از عناصر بسیار مقوی و آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به شما کمک می کنند احساس انرژی و طراوت بیشتری بکنید. بیشتر میوه ها از حدود 90 درصد آب تشکیل می شوند که به تصفیه سموم بدن کمک می کنند و شما را مرطوب نگه می دارند.

بهترین استفاده از میوه ها این است که آن ها را به عنوان اسنک مورد استفاده قرار دهید. با این حال، هنگام انتخاب میوه ها، مراقب باشید چون برخی از آن ها سطح قند بالایی دارند.

از بین بردن خواب آلودگی بهاری با خوردن دانه کامل

شما در فصل بهار به آهن و منیزیم بیشتری نیاز دارید و می توانید بدن خود را به طبیعی ترین روش با خوردن کل مواد غذایی غنی کنید. خوردن ذرت بو داده و خوردن غلات سبوس دار برای صبحانه بسیار مفید هستند. این می تواند اولین قدم برای خوردن یک رژیم متعادل باشد. مواد غذایی زیادی وجود دارند که به صورت دانه کامل در نظر گرفته می شوند.

از بین بردن خواب آلودگی بهاری با خوردن سبزیجات

دلیلش این است که رژیم غذایی گیاهخواری یکی از عناصر مهم رژیم غذایی متعادل است. همانند میوه ها، سبزیجات منبع ارزشمندی از پتاسیم، ویتامین C،A، Eهستند و می توانند خطرات بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش می دهد. در واقع سبزیجات برای شما خوب هستند.

از بین بردن خواب آلودگی بهاری با خوردن آجیل

گر چه آجیل ها میوه هستند و حاوی قند زیادی نیستند، اما چربی بالایی دارند. این، به این معنی است که آجیل دارای سطوح بالایی از کالری است. با این حال خبرهای خوبی داریم. بررسی کربوهیدرات‌های پیچیده بادام در یک برنامه کاهش وزن نشان می دهد که بادام می تواند در کاهش وزن مفید باشد.

از بین بردن خواب آلودگی بهاری با خوردن پروتئین

در نهایت پروتئین های لخم آن هایی هستند که شکمتان را پر می کنند در حالیکه می توانید وزن خود را حفظ کنید. ماست یونانی تخم مرغ، شیر، سویا گزینه های خوبی برای صبحانه هستند چون حاوی ویتامین دی، ویتامین بی و همچنین کلسیم هستند که شما را در طول روز تقویت خواهند کرد.

توصیه‌های تغذیه‌ای در فصل بهار

در فصل بهار از خوراکی‌ها و مواد ملین استفاده کنید. آش، سوپ، غذاهای سبک و غذاهایی که سبزیجات بیشتری دارند در این فصل مناسب هستند و می‌توانند به برطرف کردن این حس در طول روز کمک کنند.

از خوردن مواد غذایی گوشتی، کله‌پاچه، گوشتهای فرآوری شده و کنسروها پرهیز کنید. مصرف گوشت قرمز در این فصل احساس خواب‌آلودگی را در طول روز زیاد می‌کند. همچنین از خوردن آجیل های شور حتی‌الامکان بپرهیزید.

ادویه‌جات، فلفل‌سیاه و زنجبیل مناسب فصل بهار نیستند و مصرف آنها در این فصل توصیه نمی‌شود. به طور کلی سعی کنید  در فصل بهار رژیم غذایی تان را به سمت غذاهای گیاهی ببرید و کمتر مواد حیوانی مصرف کنید.

البته امروزه مردم  کمتر به سبک زندگی و تغذیه خود در فصول مختلف توجه می کنند. بهار و پاییز برایشان فرقی نمی‌کند، نه تنها تنوع غذایی شان تغییری نمی‌کند بلکه بی‌پروا به فست‌فودها هم هجوم می‌آورند. 

همین مسئله هم باعث کسالت و بی‌حالی در  آنها می‌شود و هم علت بروز بسیاری بیماری ها است. به همین دلیل بعضا شاهدیم که افراد در فصل بهار دچار انواع بیماری‌های عفونی و آلرژیک می‌شوند.تبیان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: