کد خبر: ۲۵۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 19
شفاآنلاین -عارضه پوكی استخوان و كاهش تراكم استخوانی در حال حاضر در آمریكا 55 درصد از جمعیت بالای 50‌سال را مبتلا كرده است. برآوردها حاكی از آن است كه حدود 54 میلیون آمریكایی به این عارضه مبتلا هستند و پیش‌بینی می‌شود كه تا سال 2020 میلادی تعداد مبتلایان به آن به 61 میلیون نفر برسد.
پوكی استخوان عارضه‌ای است كه با عدم تعادل در جایگزینی بافت استخوانی شناخته می‌شود. این بیماری موجب می‌شود كه بین فرآیند تشكیل بافت جدید استخوانی و از دست رفتن آن، عدم تعادلی بروز كند كه در نهایت این بی‌تعادلی به شكستگی استخوان‌ها منجر می‌شود. برای زنان، دوران یائسگی به مفهوم كاهش سطح استروژن و پایین آمدن تراكم استخوان‌هاست. استروژن به طور معمول تراكم استخوان‌ها را حفظ می‌كند و به همین دلیل است كه پوكی استخوان پس از سن 50 سالگی به شدت در زنان دیده می‌شود. در مردان نیز این بیماری در سنین 60 تا 75 سالگی مشاهده می‌شود. بیشتر افراد تصور می‌كنند كه پوكی استخوان بیماری زنانه است در حالی كه بیش از 18 میلیون مرد به این بیماری مبتلا هستند. كاهش میزان تستوسترون فاكتور اصلی خطرزا در این زمینه برای مردان است. پوكی استخوان یك بیماری خاموش و نكته كلیدی در مورد آن، توجه به اهمیت پیشگیری و شناسایی بیماران با میزان خطر بالا پیش از وقوع شكستگی‌های استخوانی است. پزشكان معتقدند در حالی كه ارتباط قوی بین افزایش سن و ابتلا به پوكی استخوان وجود دارد اما راهكارهایی هست كه می‌توان به كمك آنها از این بیماری پیشگیری و به حفظ تراكم استخوانی در حد متعادل و سالم كمك كرد. با وجود ارتباط آشكار این عارضه با افزایش سن اما نكته‌ كلیدی در امر پیشگیری، توجه به اهمیت تقویت استخوان‌ها از دوران جوانی است. علاوه بر این با بالا رفتن سن، ورزش كردن و كاهش وزن می‌تواند تراكم استخوانی را افزایش دهد. علاوه بر ورزش، داشتن رژیم غذایی حاوی كلسیم و ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است. مواد خوراكی همچون لبنیات و سبزیجات با برگ‌های تیره و همچنین مكمل‌های خوراكی منبع غنی از كلسیم به حساب می‌آیند. علاوه بر این ویتامین D به جذب بهتر كلسیم و حفظ سلامت استخوان‌ها كمك می‌كند. این ویتامین به طور طبیعی در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن تولید می‌شود اما برخی از منابع غذایی غنی از این ویتامین در عین حال شامل جگر، زرده تخم مرغ و ماهی هستند. به گزارش فاكس‌نیوز، از فاكتورهای دیگر خطرزا در بروز پوكی استخوان می‌توان به مصرف دخانیات و مواد الكلی و همچنین الگوی زندگی بی‌تحرك اشاره كرد.

 

درباره طب سنتي

رئيس دانشكده طب سنتي كرمان گفت: طب سنتي در حجامت، زالو و غيره خلاصه نمي‌شود بلكه اين دو تنها قسمت كوچكي از درمان در طب سنتي را تشكيل مي‌دهند. دكتر ميترا مهرباني اظهار كرد: دانشكده طب سنتي كرمان از بهمن 1389 رسماً شروع به‌كار كرد و در حال حاضر به عنوان دانشكده صرفا تحصيلات تكميلي داراي 22 دانشجوي داروسازي و طب سنتي است. مهرباني افزود: همچنين سلامتكده طب سنتي با سه پزشك متخصص طب سنتي در ساعات اداري هفته پذيراي بيماران است. وي گفت: تربيت پزشكان و داروسازان متخصص طب سنتي و ارائه خدمات درماني مناسب از جمله اقدامات مهم دانشكده طب سنتي كرمان است. رئيس دانشكده طب سنتي كرمان در مورد لزوم توجه و بازگشت به سوي طب سنتي تصريح كرد: طب سنتي ايراني- اسلامي به عنوان يك طب كل‌نگر و بر اساس رعايت اصول بهداشتي و پيشگيري در شرايط ايجاد بيماري طبق اصل تصفيه عمومي بدن به درمان كلي و ترميم اعمال تصفيه بدن انسان مي‌پردازد. مهرباني در ادامه بيان كرد: بر اين اساس طب سنتي با كمك به طبيعت انسان در جهت بهبود بيماري‌ها گام بر مي‌دارد و اين مساله سبب مي‌شود دوره درمان كمي طولاني‌تر از طب كلاسيك بوده و بيماري به صورت بنيادي ريشه‌كن شود. وي افزود: در طب كلاسيك درمان علامتي بوده و معمولا توجه به علت اصلي بروز بيماري جلب نمي‌شود كه اين امر سبب مي‌شود بيماري هرازگاهي برگردد بنابراين هر دو طب در كنار هم مي‌توانند به درمان انواع بيماري‌ها بپردازند و مكمل همديگر باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: