کد خبر: ۲۵۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 19
شفا آنلاين-هنگامي كه وقت كم مي‌آوريم، سراغ غذاهاي راحت و سريع مي‌رويم. غذاهايي كه در عين مغذي بودن، به سرعت نيز پخته مي‌شوند. يكي از اين غذاها، كبابي است كه در ماهيتابه تهيه مي‌شود...

به گزارش شفا آنلاين،اين غذا به جاي به سيخ كشيده شدن، در تابه سرخ مي‌شود و برخي آن را به اشكال كوچكي درمي‌آورند و برخي مواد را در ته ماهيتابه پخش مي‌كنند و بعد از سرخ‌شدن يك طرف، آن را برش مي‌دهند و طرف ديگر را سرخ مي‌كنند. كباب تابه‌اي يكي از گزينه‌هاي مناسب براي خانواده‌هايي است كه احتمال كم‌خوني در اعضايش وجود دارد. اگر نكته‌هايي كه در ادامه همين مطلب به آنها اشاره كرده‌ايم، رعايت كنيد، هم طعم و هم ارزش تغذيه‌اي اين كباب به مراتب بالاتر خواهد رفت. پس با ما همراه شويد.


مقدار کالري

مواد غذايي لازم براي تهيه كباب تابه‌اي، در مجموع 1230 كيلوكالري انرژي دارند. در صورتي كه اين مقدار غذا ميان 4 نفر تقسيم شود، به هر نفر 307 كيلوكالري انرژي خواهدرسيد. البته از آنجا كه اين غذا با برنج ميل مي‌شود، به ازاي هر 5 قاشق غذاخوري برنج80 كيلوكالري هم به مقدار انرژي اضافه خواهد شد.


همراه اين غذا

توصيه مي‌كنيم اين غذا را با يك كاسه سالاد شيرازي ميل كنيد و به‌عنوان نوشيدني يك ليوان آب مركبات تازه يا شربت آبليمو بنوشيد. به اين ترتيب آهن موجود در گوشت اين غذا با ويتامين C اين نوشيدني‌ها، بهتر جذب خواهد شد.

طـرز تـهـيـه

ابتدا آب پياز رنده‌شده را بگيريد و آن را در كاسه‌اي بزرگ با گوشت مخلوط كنيد. سپس ادويه‌ها و زرده تخم‌مرغ را اضافه كنيد و خوب ورز دهيد. در مرحله بعد، تابه‌اي بزرگ را انتخاب و مايه كباب تابه را در آن پهن كنيد و روي حرارت ملايم با در بسته قرار دهيد تا گوشت كمي پخته شود. بعد از آنكه آب كباب بر اثر حرارت به پايان رسيد، روغن را اضافه و دو طرف كباب را سرخ كنيد. پس از سرخ‌شدن كباب‌ها، گوجه‌فرنگي‌ها را كه از قبل حلقه‌حلقه كرده‌ايد، سرخ و در كنار تكه‌هاي برش‌خورده كباب تابه‌اي سرو كنيد.

مـواد لازم (براي 4 نفر)

گوشت گوساله چرخ‌كرده

450

گرم

825

كيلوكالري

پياز بزرگ رنده‌شده

1

عدد

25

كيلوكالري

زرده تخم‌مرغ

1

عدد

60

كيلوكالري

زردچوبه

1

قاشق ?چاي‌خوري

0

كيلوكالري

سماغ

1

قاشق ?چاي‌خوري

0

كيلوكالري

نمك و پودر فلفل سياه


به ميزان لازم

0

كيلوكالري

كره

3

قاشق غذاخوري

270

كيلوكالري

گوجه‌فرنگي حلقه‌حلقه شده

4

عدد

50

كيلوكالري


7 راز كباب تابه‌اي

كباب تابه‌اي يا ماهيتابه‌اي از غذاهاي سريع و ساده‌اي است كه اغلب خانم‌ها در زمان‌هايي كه وقت كافي براي پخت و پز ندارند، آن را انتخاب مي‌كنند. از آنجا كه اين غذاي گوشتي سرخ مي‌شود، مورد علاقه بسياري از افراد و گروه‌هاي سني است، اما براي هر چه خوشمزه‌تر تهيه كردن آن مي‌توان نكته‌هايي را رعايت كرد.


1. اگر مخلوط گوشت و پياز را با هم ورز ندهيد، هنگام پخت، بافت گوشت از هم جدا مي‌شود و انسجام كافي نخواهدداشت. به اين ترتيب تکه‌هاي کباب با يک زير و رو کردن ساده، خرد مي‌شود.


2. بهتر است زردچوبه كافي به گوشت بزنيد. اين كار باعث مي‌شود كه بوي زخم گوشت از بين برود.


3. سماقي كه در مايه گوشت اضافه مي‌كنيد، بهتر است قرمز بوده و خيلي ترش نباشد. به اين ترتيب طعم كباب تابه‌اي‌ منحصر بفرد خواهد شد.


4. برخي افراد به جاي گوشت قرمز، به اين غذا گوشت چرخ‌كرده مرغ اضافه يا گوشت قرمز را با سويا مخلوط مي‌كنند كه براي تهيه كباب تابه‌اي كلاسيك هيچ كدام از اينها توصيه نمي‌شود زيرا در اين صورت حاصل كار، ديگر كباب تابه‌اي نخواهد بود.


5. اين غذا با برنج سرو مي‌شود اما بهتر است برنج مصرفي همراه آن كته‌شده باشد نه آبكش.


6. علاوه بر گوجه‌فرنگي كه به‌عنوان سبزي اصلي با اين غذا سرو مي‌شود، فلفل دلمه‌اي را نيز مي‌توان سرخ كرد و در كنارش سرو كرد.


7. زرده تخم‌مرغ براي انسجام بيشتر كباب تابه‌اي اضافه مي‌شود. اگر تكه‌هاي كباب تابه‌اي‌ نازك است، مي‌توانيد آن را به مايه كباب اضافه كنيد. در غير اين صورت اجباري به افزودن آن نيست.

اگر كم‌خوني داريد

اين غذا گزينه مناسبي براي ناهار شماست فقط توصيه مي‌شود كه آن را با سبزي‌هاي تازه كه منبع ويتامين C هستند و نوشيدني‌هايي مانند آب مركبات ميل كنيد تا آهن موجود در گوشت بيشتر جذب شود.

اگر لاغر هستيد

هنگام سرو غذا به آن يك قاشق مرباخوري كره بيفزاييد و آن را با يك كاسه ماست پرچرب ميل كنيد تا كالري بيشتري را در واحد حجم دريافت كنيد. البته بهتر است اين غذا با آبميوه تازه ميل شود به اين ترتيب كالري بيشتري خواهيد گرفت.

اگر يبوست داريد

بهتر است غذاي‌تان را با يك بشقاب سبزي‌خوردن ميل كنيد. در ضمن، مي‌توانيد كباب را کامل بپزيد و به جاي سرخ‌كردن در كره، در 3 قاشق غذاخوري روغن‌زيتون تفت دهيد زيرا مصرف روغن‌زيتون به رفع يبوست كمك مي‌كند. البته بهتر است قبل از خوردن غذا يك ليوان آب ولرم نيز ميل كنيد. اين عادت غذايي در رفع خشكي مزاج موثر خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: