کد خبر: ۲۵۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 16
کرونا اخبار تلخ کم نداشته است اما دیروز یک خبر خوب کام خیلی‌ها را شیرین کرد. مسن‌ترین بیمار کرونایی بهبودیافته ایران دیروز از بیمارستان به خانه رفت
شفاآنلاین>سلامت> پایگاه خبری اسباب‌بازی گروهی از بچه‌ها را می‌بیند که شاید در این روزها کمتر نامی از آنها به میان می‌آید؛ کودکان با نیازهای ویژه (کودکان نابینا، ناشنوا، معلول جسمی‌-حرکتی و...) یکی از برنامه‌هایی که این پایگاه تولید کرده، ویدیویی ویژه ناشنوایان است با نام «همه چیز درباره کرونا به زبان اشاره» 

به گزارش شفاآنلاین، گزارش‌هایی که این روزها منتشر می‌شود همچنان خبر از این دارد که این روزهای خانه‌نشینی کافی نبوده و این رویه ادامه خواهد داشت. بالاخره بعضی از کارمندان هم تعطیل شده‌اند؛ هر چند هنوز عده‌ای مجبور به کار هستند.

کتاب صوتی با صدای نویسندگان و آموزش بازی‌های خانگی

چند روز پیش در همین صفحه از تعدادی از منابع آنلاین گفتیم که امکان کتابخوانی برای بچه‌ها را در این روزها فراهم کرده‌اند. یکی از آنها بخش کودک و نوجوان کتابخانه ملی بود که از پیش منابع محدودی را در سایت خود قرار داده بود.

به‌تازگی کتابخانه ملی اعلام کرده که تعداد این منابع بیشتر شده‌اند و خانواد‌ه‌ها و بچه‌ها می‌توانند به بیش از ۲۳ هزار جلد کتاب در این سایت دسترسی داشته باشند. این کتاب‌ها با هماهنگی ناشران روی سایت قرار داده شده است.

 اما امکان جدید کتابخانه ملی فقط کتاب‌های متنی نیست، در این سایت همچنین تعدادی کتاب صوتی هم برای روزهای خانه‌نشینی در دسترس عموم قرار دارد.

کتابخانه ملی بالاخره برای بزرگ‌‌ترها هم امکان دسترسی به کتابخانه دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را فراهم کرد؛ البته فقط برای اعضایش. آنان می‌توانند از بیست‌وششم اسفند در خانه‌هایشان نشسته و به منابع کتابخانه دسترسی داشته باشند.

 همچنان کتابخانه ملی همه مردم را مخاطب خود نمی‌داند و حتی در این روزها نمی‌خواهد خدماتش را به طور مجازی به همه مردم ارایه دهد. این کتابخانه همیشه به خاطر محدودیتی که در عضوگیری ایجاد کرده، مورد انتقاد بوده است.

انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران هم کتابچه‌ای برای بازی با بچه‌ها در منزل تألیف کرده که به درد این روزها می‌خورد.

 این مجموعه که مخصوص گروه سنی زیر ۶ سال تهیه شده، به طور خاص برای دوران بحران ناشی از شیوع بیماری کرونا در ایران است و فایل پی‌دی‌اف آن را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید؛ از بازی‌هایی که احتمالا بیشتر مردم آنها را بلدند مثل قایم‌موشک و بازی با عروسک تا بازی‌هایی که کمی‌ متفاوت‌تر هستند مثل بازی با سکه یا پازل کاغذی می‌تواند پیشنهادهایی برای پدرها و مادرها و بچه‌ها باشد.

اگر به دنبال کتاب‌های بیشتری هستید بامداد کتابخانه‌ها هم یک کتابخانه مجازی راه انداخته است. 

این گروه که برای ترویج کتابخوانی در ایران فعالیت می‌کند کتابخانه‌ای شامل قصه، داستان و شعر صوتی و تصویری که نویسندگان و شاعران صاحب اثر آنها را خوانده‌اند، تهیه کرده و در شبکه‌های اجتماعی قرار داده است. بعضی از کتاب‌ها را هم خود کودکان و نوجوانان بلندخوانی کرده‌اند. 

بامداد کتابخانه‌ها سه شرط برای انتشار این آثار دارد: رعایت حق مالکیت پدیدآورندگان، توجه به کیفیت هنری و ادبی و توجه به کیفیت ضبط آثار. فعلا آثاری از هوشنگ مرادی کرمانی، رضی هیرمندی، سوسن طاقدیس و آتوسا صالحی در این کتابخانه قرار داده شده و به مرور بیشتر می‌شود.

 این کتابخانه را می‌توانید در کانال کتابخانه مجازی بامداد کتابخانه‌ها پیدا کنید.

شاید این روزها بچه‌ها دیگر حوصله قصه‌ شنیدن نداشته باشند و کمی هم دل‌شان تنوع بخواهد؛ اما شما هم همه بازی‌هایی را که بلد بوده‌اید، امتحان کرده‌اید و چون باید در خانه بمانید امکان تهیه منابع جدید را ندارید. 

چطور می‌شود آنها را خیلی ساده خوشحال کرد؟ اگر جزو آن دسته‌ای هستید که به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارید، شاید بهتر است سری به کانال «پایگاه خبری اسباب‌بازی‌ها» بزنید. این کانال چند روز است که بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلفی به والدین آموزش می‌دهد تا آن را در خانه با بچه‌هایشان اجرا کنند. 

فعالیت‌های هنری، بازی‌های فکری، ساختن تقویم در خانه، یک گروه موسیقی خانگی، کارگاهی برای کنترل ترس کودکان از کرونا و سرگرمی‌های دیگر در کنار نسخه الکترونیک چند کتاب درباره این بیماری بخشی از خوراکی است که این کانال برای مخاطبانش فراهم کرده است تا خانه‌نشینی برای بچه‌ها راحت‌تر شود.

 اما این کانال تفاوتی هم با بقیه صفحه‌هایی دارد که در فضای مجازی این روزها منابعی را معرفی می‌کنند. 

پایگاه خبری اسباب‌بازی گروهی از بچه‌ها را می‌بیند که شاید در این روزها کمتر نامی از آنها به میان می‌آید؛ کودکان با نیازهای ویژه (کودکان نابینا، ناشنوا، معلول جسمی‌-حرکتی و...) که پایگاه خبری اسباب‌بازی‌ها آنان را فراموش نکرده است.

 یکی از برنامه‌هایی که این پایگاه تولید کرده، ویدیویی ویژه ناشنوایان است با نام «همه چیز درباره کرونا به زبان اشاره». این پایگاه در مطلب دیگری به چگونگی رعایت نکات بهداشتی درباره اسباب‌بازی‌ها پرداخته و به خانواده‌ها راهنمایی کرده که چطور اسباب‌بازی‌ها را ضدعفونی کنند.

خبر شیرین کرونایی

کرونا اخبار تلخ کم نداشته است اما دیروز یک خبر خوب کام خیلی‌ها را شیرین کرد. مسن‌ترین بیمار کرونایی بهبودیافته ایران دیروز از بیمارستان به خانه رفت. 

مسن‌ترین بیمار بهبودیافته مبتلا به کووید ۱۹ ایران یک مرد نودویک ساله است که ظهر دیروز (یکشنبه) از بیمارستان پاستور بم مرخص شد.

 دکتر عباس‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم،در بم خبر بهبودی و ترخیص فردی سالخورده با نودویک سال را تأیید کرد و گفت: «او که سابقه سفر به شهرهای درگیر کرونا را داشته پس از بازگشت به بم با اطلاع خانواده‌اش به پزشکان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی بم تحت مراقبت و انجام آزمایش کرونا قرار گرفت و قبل از اینکه جواب آزمایش کووید ۱۹ او بیاید با نظر پزشکان بیمارستان پاستور بم بستری شده بود. 

بیست‌وپنجم اسفند پس از بهبودی از بیمارستان مرخص و به نقاهتگاه دانشگاه علوم پزشکی بم منتقل شد. او با اشاره به این نکته قابل توجه که این فرد نارسایی قلبی، آسم و فشار خون نیز داشته است، افزود: «او یک کشاورز بمی است که تغذیه سالم داشته و ازجمله خرمای مضافتی بم را به‌ طور مرتب و روزانه مصرف می‌کند.»

پیشنهادهای خرید اینترنتی برای روزهای قرنطینه

در روزهای خانه‌نشینی چگونه می‌توانیم از خانه بیرون نرویم اما مایحتاج روزمره خود را خریداری کنیم؟ اپلیکیشن‌ها فکر اینجا را کرده‌اند. نمونه‌های ایرانی اپلیکیشن‌های خرید در ایران چندی است که سعی دارند تا خرید اینترنتی را در ایران باب کنند. اپلیکیشن شیدر یکی از داروخانه‌های آنلاین است که می‌توانید با مراجعه به آن داروهای مورد نیاز خود را در این ایام قرنطینه‌ تهیه کنید.

 داروکده نیز یکی دیگر از داروخانه‌های آنلاین است که علاوه بر دارو می‌توان اقلام بهداشتی مانند شامپو را هم از آن تهیه کرد. اما فارغ از دارو یکی دیگر از دغدغه‌های این روزهای ایرانیان تهیه نان و ایستادن در صف نانوایی‌هاست.

 آی نون دات کام یکی از سرویس‌های اینترنتی خرید نان سنتی و فانتزی است که این روزها تحت سامانه اسنپ‌فود در حال فعالیت است که می‌توان با درج سفارش در آن، نان مورد نیاز را تهیه کرد. اما اگر نیاز شما خرید اقلام خوراکی از سوپرمارکت‌ها باشد، این روزها اغلب سوپرها سرویس ارسال رایگان خود را راه‌اندازی کرده‌اند، اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مانند شهروند یا دیجی‌کالا هم این روزها سرویس خرید اقلام خوراکی خود را راه‌اندازی کردند که می‌توان با مراجعه به آنها مایحتاج چند روز خود را تهیه کرد.

مشق رومی بر سیم‌های تار

اگر این روزها حوصله‌تان سر رفت و دیدید که در موسیقی گوش‌دادن به یک‌نواختی روزمرگی افتاده‌اید، این‌بار به جای آهنگ‌ها و قطعات جدید به دنبال قطعات قدیمی و حتی قدیمی‌تر باشید.

 شاید جذاب و پرکشش باشد اینکه بشنویم در دوره قاجار چه می‌نواختند و اولین نواهای ایرانی که ضبط‌شده چه بودند؟ و پرکشش‌تر از آن این است که بشنویم صدای زخمه بزرگ‌ترین نوازندگان یک ساز را که در طول یک قرن آمده و رفته‌اند. 

آلبوم صد‌ سال تار که موسسه فرهنگی، هنری ماهور آن را منتشر کرده است، حکایت یک قرن مضراب‌زدن روی سیم‌های تار است. این آلبوم با قطعه مشق رومی اثر میرزاعبدالله نوازنده بزرگ تار و تدوینگر ردیف موسیقی آغاز می‌شود و سپس به قطعه‌ دوم  از آقا حسینقلی، برادر میرزاعبدالله می‌رسیم.

 قطعه‌ای که در دستگاه شور نواخته شد پس از آقا حسینقلی نوبت به چپ و راست زخمه‌زدن‌های غلامحسین درویش‌خان، نوازنده و ردیف‌دان بزرگ عصر قاجار می‌رسد.

 از صدای خش خش همگام با صدای شفاف ساز میرزاعبدالله و آقا حسینقلی و درویش‌خان  که بگذریم، به اوایل دوره پهلوی و صداهای رنگارنگ ساز تار می‌رسیم که یکی پس از دیگری ردیف می‌شوند. نوازندگی کلنل علینقی وزیری، موسیقیدان پرکار و نوگرا، در دشتی و درادامه قطعه ژیمناستیک از او که نشان می‌دهد شیوع نوازندگی‌اش تفاوتی محسوس یافته از سه نوازنده قبلی. 

پس از قطعه کلنل، وقت شنیدن ساز پادشاهی دیگر در ملک تارنوازی است؛ موسی‌خان معروفی. معروفی را به تدوین ردیف موسیقی برای هنرجویان می‌شناسند اما صدای سازش شنیدن دارد.

 قطعه پس از معروفی آوای ردیف‌نوازی یحیی زرپنجه در ماهور است و سپس نوبت،  نوبت شنیدن ساز مرتضی‌خان نی‌داوود، شاگرد درویش‌خان است. چپ و راست گذاشتن مضراب‌های او هم الحق نمط نوازندگی استاد را در دل خود دارد. 

در این آلبوم از مرتضی‌خان قطعه‌ای در ماهور پخش می‌شود تا  پس از آن به چهارمضرابی در ابوعطا از علی‌اکبرخان شهنازی برسیم.

 علی‌اکبرخان خود پسر آقا حسینقلی است و انصاف حکم می‌کند که بگوییم صدای سازش در عین تفاوت حاکی از صدای ساز پدر است و پس از او نوبت شنیدن ساز برادرش عبدالحسین‌خان شهنازی است که صدای سازش در دستگاه همایون لحظه‌ای آرامش نمی‌یابد و پس از او به‌عنوان آخرین قطعات از نسل طلایی موسیقی‌دانان نوبت به شنیدن صدای ساز لطف‌الله مجد و نصرالله زرین‌پنجه می‌رسد. 

شاید این روزهای آخر صدای پنجه‌هایی که دیگر پدیدار نشدند چون مرهمی باشد بر زخم‌های روزان و شبان محصوری در خانه و شاید پناه به گذشته موسیقی لختی ترس از آینده را پایان دهد.شهروند 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: