کد خبر: ۲۵۳۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 13
خیرین نقش بسیار پر رنگی در این حوزه دارند به این صورت که اگر توانستیم ماسک پیدا کنیم بتوانیم آنرا خارج از ضوابط اداری بخش دولتی بخریم
شفاآنلاین>سلامت> رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک آخرین وضعیت بیماری کرونا در سطح استان را تشریح کرد.

به گزارش شفاآنلاین، سیدمحمد جمالیان امروز جمعه 23 اسفند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۵۸۳ نفر در استان مرکزی به ویروس کرونا مبتلا هستند، اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی هایی که در استان شکل گرفته خوشبختانه با کمبود تخت درمانی در خصوص این بیماری مواجه نیستیم و در شهر اراک جز بیمارستان های خوانساری و ولی عصر(عج) نیاز به استفاده از ظرفیت بیمارستان های دیگر برای پذیرش مبتلایان ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه راه اندازی نقاهتگاه نیز باعث می شود که تعدادی از بیماران این دو بیمارستان به نقاهتگاه منتقل شوند و نیازی به راه اندازی بیمارستان دیگری برای پذیرش بیماران نخواهد بود افزود: از طرفی با این روند از خستگی کادر درمانی نیز کاسته خواهد شد و همه پرسنل همزمان درگیر این بیماران نیستند.

جمالیان با تاکید بر اینکه مردم استان با در خانه ماندن در این هفته که به شب عید نزدیک می شویم باید به جد رعایت شود، اظهار کرد: رعایت این مهم بخصوص در دلیجان و ساوه دارای اهمیت است ولی متاسفانه بر اساس گزارش های رسیده شب گذشته خیابان های این دو شهر بیش از اندازه شلوغ بوده و این یک زنگ خطر بزرگ است.

وی با بیان اینکه امسال باید از دید و بازدید و مسافرت پرهیز کرد افزود: متاسفانه مشاهده می کنیم که برخی از مردم همچنان در فکر برنامه تفریحی و مسافرتی برای تعطیلات نوروزی هستند و این امر نشان می دهد که آنها هنوز شرایط بحرانی کشور را درک نکرده اند در حالی که رعایت این موارد در راستای افزایش سلامت جامعه یک وظیفه اجتماعی است.

جمالیان در خصوص تهیه وسایل حفاظت شخصی پرسنل بیمارستان ها اظهار کرد: در این خصوص با بحران های جدی مواجه هستیم به طوری که گاها در تهیه ماسک n95 که کادر درمان به آن نیاز دارند و باید به هر شکل ممکن تهیه شود با مشکلات پرداخت هزینه مواجه می شویم و گاها با فروشنده ای برخورد می کنیم که معذوریت های اداری خرید را درک نمی کند، در این شرایط خیرین می توانند به ما بسیار کمک کنند، چنانکه دیروز یک خیر کمک کرد که هزار ماسک را تهیه کنیم.

وی افزود: خیرین نقش بسیار پر رنگی در این حوزه دارند به این صورت که اگر توانستیم ماسک پیدا کنیم بتوانیم آنرا خارج از ضوابط اداری بخش دولتی بخریم.

جمالیان با بیان اینکه کسبه آسیب زیادی در این شرایط دیده اند ولی در استان کسبه همکاری بسیار خوبی با شهرداری می کنند، البته متاسفانه در شرایط موجود برخی مامورین شهرداری به دلیل تعطیل کردن بازار روزها مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند در حالی که علیرغم اینکه شرایط اقتصادی این قشر را درک می کنیم، قطعا سلامت جامعه وظیفه اجتماعی است که همه باید آنرا به انجام برسانیم.

وی با بیان اینکه شرایط بد اقتصادی ناشی از این بیماری بیمارستان های بخش خصوصی را نیز با بحران مواجه کرده است ولی همه باید با درک شرایط موجود به اندازه سهم‌مان از منافع اقتصادی مان برای سلامتی مردم استان و کشور بگذریم، افزود: در استان ما تصمیمات قهری در این خصوص گرفته نشده در حالی که برخی استان ها درخصوص تعطیلی بازار تصمیمات قهری گرفته اند، پس توقع می رود که مردم با سطح فرهنگ و سواد سلامت خود به ما کمک کنند.

جمالیان در ادامه با بیان اینکه قرار شده است که معاونت درمان سپاه فردا نقاهتگاه را راه اندازی کند، گفت: از سپاه می خواهیم که در ساوه و دلیجان نیز در این زمینه به ما کمک کند.

وی همچنین با بیان اینکه درخصوص الکل و مواد ضد عفونی مشکلی نداریم. در داروخانه های خصوصی تعدادی ماسک توزیع شده و مردم از خرید انبوه آن خودداری می کنند تا همگان به ماسک دسترسی داشته باشند، گفت: تاکنون 122 بیمار بهبود یافته و ترخیص شده اند و روند بهبودی این بیماران در حال تسریع است.

به گفته وی، 68 بیمار به صورت قرنطینه در منزل خدمات درمانی دریافت می کنند و شب گذشته در کل استان 5 فوتی جدید ثبت شده که در مجموع، آمار 23 نفری فوت شدگان را نشان می دهد.

وی از شهرداری اراک به جهت ضد عفونی سطح شهر و از پاکبانان به جهت پاکسازی شهر تقدیر کرد.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: