کد خبر: ۲۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 18
شفاآنلاين - رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: یکی از مشکلات مراکز ترک اعتیاد کشور، استفاده از روش درمان های طولانی مدت با متادون نگهدارنده است، درحالیکه این روش برای معتادان تریاک، درمان خوبی نیست.

به گزارش شفاآنلاين، «آفرین رحیمی موقر» روز چهارشنبه در نشست خبری مبارزه با مواد مخدر گفت: در کل منطقه، فقط ایران این روش درمانی را به معتادان ارائه می کند، اما این روش درمانی فقط برای معتادان تزریقی و شدید مناسب است.

وی تصریح کرد، خانواده ها باید بدانند که متادون برای مصرف کننده تریاک، درمان خوبی نیست و برای او بویژه در شرایطی که اولین بار است معتاد شده، باید از روش های سم درمانی و غیردارویی استفاده شود.

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: اکنون ارائه متادون به همه معتادان موجب شده تا تعداد زیادی از معتادان به مصرف متادون وابسته شوند.



** 60 درصد معتادان دچار ناتوانی می شوند

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: 60 درصد معتادان دچار ناتوانی های متوسط تا شدید در حیطه های مختلف اجتماعی و شغلی می شوند.

رحیمی موقر افزود: معتادان پنج برابر بیشتر از جمعیت عمومی، پرخاشگری و خشونت دارند و احتمال وقوع سوانح و حوادث برای معتادان دو برابر بیشتر از دیگر افراد است.

وی ادامه داد: معتادان هشت برابر افراد معمولی، غیبت از محل کار دارند و هزینه های زندگی آنان(به غیر از هزینه مواد مخدر) پنج برابر بیشتر از افراد معمولی است.



** 15 درصد معتادان تزریقی به ایدز مبتلا هستند

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: براساس آخرین اطلاعات، شیوع ایدز در معتادان تزریقی، 15 تا 20 درصد است، به آن معنا که از هر پنج تا شش معتاد تزریقی، یک نفر به ایدز مبتلا می شود.

رحیمی موقر افزود: بطور کلی پنج درصد معتادان غیرتزریقی نیز مبتلا به ایدز بوده و هپاتیت سی نیز در آنان شیوع بالایی دارد، بطوریکه شیوع هپاتیت سی در معتادان غیرتزریقی 10 درصد و معتادان تزریقی 50 تا 70 درصد است که این بیماری درمان ایدز را نیز مشکل می کند.



** خطر مرگ در معتادان دو برابر بیشتر از افراد معمولی است

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: مطالعات پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد، مصرف مواد اپیوئیدی مانند تریاک، مرفین و هروئین دو برابر احتمال مرگ را بویژه مرگ بر اثر سرطان مری، سرطان مثانه، آسم و بیماری های قلبی و عروقی افزایش می دهد.

رحمی موقر افزود: مصرف این مواد، گیرنده هایی را در بدن تحریک کرده که مانع عملکرد درست ریه ها می شوند.



** رشد 10 برابری مطالعات اعتیاد

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد، از رشد 10 برابری مطالعات اعتیاد در کشور ظرف 10 سال گذشته خبر داد و گفت: وضعیت پژوهش اعتیاد خیلی رشد داشته است.

رحیمی موقر افزود: طی پنج سال گذشته، یکهزار و 500 مقاله در حوزه اعتیاد در نشریات معتبر دنیا داشته ایم.



** افراد با تحصیلات کمتر مستعد اعتیاد هستند

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: مطالعات در کشور نشان داده که میزان تحصیلات کمتر، موجب مستعد شدن فرد به اعتیاد می شود، بطور مثال دبیرستانی ها یک سوم افرادی که تحصیلات راهنمایی دارند، معتاد می شوند.

رحیمی موقر افزود: همچنین افراد با تحصیلات دانشگاهی یک پنجم افراد دارای تحصیلات ابتدایی، معتاد می شوند.

وی خاطرنشان کرد: این مساله نشان می دهد که اگر سطح آگاهی افراد با تحصیلات کم را افزایش دهیم، می توانیم آنها را از مصرف مواد مخدر در امان نگهداریم.



** کار سخت از دیگر عوامل مستعد کننده فرد به اعتیاد

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: کار سخت در گرمای شدید، شرایط نامطلوب محیطی و محیط پر سر و صدا می تواند در گرایش افراد به اعتیاد موثر باشد.

رحیمی موقر افزود: متاسفانه تاثیر مواد مخدر در تسکین شرایط سخت برای فرد موقتی بوده و پس از مدتی عوارض آن نمود پیدا کرده و مشکلات معتادان بیشتر از گذشته می شود.

وی یادآور شد: برخی افراد دچار افسردگی و اضطراب می خواهند با مصرف مواد مخدر، آلام خود را تسکین دهند، درحالیکه اعتیاد، اختلالات روانی و اضطرابی را دو تا چهار برابر در معتادان افزایش می دهد.



** کمترین پژوهش های اعتیاد در حوزه پیشگیری است

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: کمترین پژوهش ها در حوزه اعتیاد در زمینه پیشگیری انجام شده، زیرا این پژوهش ها از سخت ترین نوع مطالعات به شمار می رود.

رحیمی موقر افزود: برای مطالعات پیشگیری اعتیاد باید افراد را قبل از اعتیاد مورد بررسی قرار داد و برای آنان نیز راهکار تعریف شود.

وی تاکید کرد: به سرمایه گذاری های بیشتری در حوزه پژوهش های پیشگیری از اعتیاد نیاز است.

رحیمی موقر خاطرنشان کرد: مطالعات پیشگیری از اعتیاد اکنون در دبیرستان ها و رسانه ها در حال بررسی است که این مطالعات بزودی رونمایی می شود.



** درمان معتادان باید سرپایی باشد

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: بطور کلی درمان اعتیاد یک درمان سرپایی بوده مگر اینکه ضرورت ایجاب کند که درمان به صورت بستری یا اقامتی باشد.

رحیمی موقر تصریح کرد، نگهداری طولانی مدت معتادان در کمپ ها توصیه نمی شود، زیرا هزینه های درمانی در کلینیک ها کمتر بوده و از سوی دیگر نگهداری اقامتی معتادان ممکن است عوارضی ایجاد کند.

وی افزود: بطور مثال نگهداری معتادان در زندان ها احتمال بروز رفتارهای پرخطر و اشاعه بیماری های عفونی و همچنین پیدا شدن مسایل اجتماعی جدید را افزایش می دهد.



** یک سوم معتادان کشور تحت درمان هستند

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: یک سوم معتادان کشور در زمان واحد تحت درمان قرار دارند درحالیکه در بسیاری از نقاط جهان، فقط پنج درصد معتادان یک جامعه تحت درمان هستند.

رحیمی موقر افزود: بخش عمده ای از مردم برای درمان معتادان به مراکز غیرمجاز مراجعه می کنند در حالیکه حتما باید به مراکز ترک اعتیاد مجوز دار مراجعه کرده و داروهای ناشناس نیز مصرف نکنند.

به گفته رحیمی موقر، داروهای ناشناس اعتیاد، حاوی مواد سمی و مواد اعتیادآور دیگری هستند که مشکلات جدیدی را ایجاد می کنند.



** برای ایجاد اتاق امن معتادان باید پژوهش شود

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به طرح ارائه شده از ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر ایجاد اتاق امن برای معتادان گفت: در جامعه خود با این واقعیت روبرو هستیم که سرنگ های مصرف شده از سوی معتادان در کوچه و خیابان انداخته و دیده می شود و هدف از اتاق امن برای معتادان این است که معتادان مصرف مواد خود را آنجا انجام داده تا بقیه جامعه سالم بمانند.

رحیمی موقر افزود: اجرای طرح سرنگ و سوزن که طی آن سرنگ نو به معتادان ارائه می شود، طرح خوبی بوده اما داشتن اتاق امن برای این کار، یک تصمیم اجتماعی است.

وی تصریح کرد، اگر در این مورد خیلی سختگیرانه عمل شود، نمی توانیم از اعتیاد در جامعه پیشگیری کنیم، اما از سوی دیگر قانونگذاران در رابطه با مسایل غیرقانونی (یعنی اعتیاد) باید بگونه ای عمل کنند که بتوانند عوارض آن را نیز کاهش دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: