کد خبر: ۲۵۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 19
بیمارستان رازی جزو مراکزی است که هر وقت میهمانان خارجی از این بیمارستان بازدید می‌کنند به خاطر حجم بیماران مراجعه کننده، تعداد بسیار زیاد خدمات تشخیصی و درمانی کیفیت خدمات خوب و به روزی که ما به آنان ارائه می‌دهیم، شگفت‌زده می‌شوند
شفاآنلاین>سلامت>این بیمارستان از نظر علمی و عملکرد به روز بوده و خطیرترین بیماری‌های پوستی را درمان می‌کند، روزانه بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ مراجعه کننده دارد، در انواع و اقسام لیزرها از لیزر موی زائد و ترمیم اسکار گرفته تا لیزرهای عروقی، رفع تتو و کک و مک و ... خدمات ارایه می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر ربابه عابدینی - رییس بیمارستان فوق تخصصی پوست رازی، در تشریح اهداف و برنامه های این بیمارستان اظهار کرد: بیمارستان رازی سبقه ای بسیار طولانی دارد. این بیمارستان در سال ۱۳۱۲ افتتاح شد و امروز ۸۶ ساله است. بیمارستان رازی در گذشته جنرال بوده و امروز یک مرکز تخصصی مجهز پوست در کشور است.

وی می‌گوید: بسیاری از اطبا قدیم در این بیمارستان پرورش یافته و سپس به دیگر بیمارستان های کشور انتقال پیدا کردند. سال ۱۳۴۸ در این بیمارستان یک پلی کلینیک افتتاح شد که در روز ۵۰۰ بیمار سرپایی را درمان می کرد. از آن پس این مرکز، آرام آرام به بیمارستان تخصصی پوست تبدیل شد و باقی بخش‌های طبی و جراحی به سایر قسمت‌های دانشگاه انتقال پیدا کردند. در نتیجه فعالیت این بیمارستان از سال ۱۳۴۸ تاکنون، آموزش و درمان و پژوهش در زمینه بیماری‌های پوستی است به همین دلیل تمام اساتیدی که در زمینه درماتولوژی پیشکسوت بودند به نوعی با این بیمارستان در ارتباط بودند و این بیمارستان یک ارثیه بسیار گرانبهاست که در اختیار ما قرار گرفته است.

درمان درست بر پایه شواهد علمی روز دنیا

عابدینی به بخشی از خدمات درمانی بیمارستان رازی اشاره و خاطرنشان کرد: همچنان پلی کلینیک ها در بیمارستان رازی دایر هستند. انواع و اقسام بیماران مبتلا به بیماری های پوستی به این بیمارستان مراجعه می کنند و ما رسالت خود را تشخیص و درمان درست بیماری ها بر پایه شواهد علمی روز دنیا می دانیم. سعی داشته و داریم که از جدیدترین روش های درمانی که در سطح دنیا وجود دارد، آگاه باشیم و آن را به بیماران خود ارائه دهیم.

تربیت دستیاران بر پایه علم و اخلاق

رئیس بیمارستان فوق تخصصی پوست رازی افزود: یکی از مهم ترین اهداف ما این است که دستیاران دوره تخصصی پوست را بر پایه علم و اخلاق تربیت کنیم. همه این دستیاران متخصصان پوستی می‌شوند که در سراسر کشور پراکنده شده و به مردم خدمت ارایه می‌کنند.

هیچ نوع عقب ماندگی از علم روز دنیا وجود ندارد

وی به فعالیت‌های پژوهشی بیمارستان رازی اشاره و تصریح کرد: هدف دیگر بیمارستان رازی که از سال‌های قبل هم در این زمینه‌ها فعالیت داشته و روز به روز در حال پیشرفت است، مساله پژوهش در زمینه بیماری‌های پوست است. پزشکان و اساتید بیمارستان رازی از نظر علمی بسیار به روز هستند و می توانم ادعا کنم که در این زمینه هیچ نوع عقب ماندگی از علم روز دنیا وجود ندارد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره گروه‌های غیر پوست که در بیمارستان رازی مشغول فعالیت هستند، گفت: رشته آسیب شناسی یا پاتولوژی پا به پای رشته پوست در بیمارستان رازی فعالیت می کند. در بخش درمان، آموزش و پژوهش درماتوپاتولوژیست‌ها را در کنار خود داریم و اگر کمک آنها نباشد نمی‌توانیم هیچ یک از خدمات فعلی را ارایه دهیم. 

بیمارستان رازی جزو اولین بیمارستان‌هایی است که درماتوپاتولوژی را تعلیم داده است. رشته دیگری که قدم به قدم با رشته درماتولوژی خدمات ارایه می‌دهد، جراحی پلاستیک است. جراحان پلاستیک بازوی توانمند بیمارستان رازی هستند، آنان در جراحی و درمان تومورهای پوستی و همچنین ارائه خدمات زیبایی کمک حال ما می‌باشند.

آموزش کارآموزان خارجی

عابدینی به آموزش کارآموزان خارجی در بیمارستان رازی اشاره و بیان کرد: همکاران سایر رشته‌های طب مانند متخصصین عفونی، قلب، داخلی و جراحی عمومی و روانپزشکی نیز در این بیمارستان با ارائه مشاوره‌های لازم درخدمت رسانی به بیماران فعالیت دارند که دانشجویان دوره پزشکی عمومی یا کارآموزان به مدت یک ماه دروس تئوری و عملی بیماران پوست را در کلاس و درمانگاه‌ها آموزش می‌بینند.

 اینترن‌ها یا کارورزان نیز به مدت دو هفته در بیمارستان حضور دارند و با اورژانس ها، بیماری ها و نسخه نویسی های شایع پوست آشنا می شوند. چون پزشکان عمومی به رشته پوست اقبال خوبی دارند و بسیاری از بیماران هم ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می کنند، در نتیجه باید در این زمینه دانش خوبی را به پزشکان عمومی آموزش دهیم. هم در گروه پزشکان عمومی و هم در گروه پزشکان دوره تخصصی، دانشجوی بین‌الملل داریم که به آنها نیز آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: بیمارستان رازی به دلیل به روز بودن در علم و تکنولوژی و همچنین حجم زیاد بیماران با مشکلات مختلف پوستی، مورد علاقه دانشجویان و کارآموزان بین‌الملل می‌باشد. شاید اگر کسی دوره کارآموزی و کارورزی خود را در این بیمارستان طی نکند برخی از بیماری ها را در طول طبابت خود نبیند.

درمان انواع سرطان‌های پوست

رییس بیمارستان فوق تخصصی پوست رازی گفت: به عنوان مثال در بیمارستان رازی در انواع سرطان پوست یا سرطان سلول پایه که شایع‌ترین سرطان پوست در کشور است، صدها بیمار داریم؛ وقتی انواع و اقسام این بیماران توسط دستیاران و پزشکان معاینه و ویزیت می‌شوند و انواع و اقسام آن توسط پزشکان جراح پلاستیک جراحی می‌شوند، تجربه خوبی در این بیمارستان ماندگار می‌شود که ممکن است در سایر بیمارستان‌ها چنین تجربه‌ای وجود نداشته باشد؛ چون بیمارستان رازی تنها بیمارستان تک تخصصی پوست در کشور است.

این متخصص پوست، مو و زیبایی اظهار کرد: در بیمارستان‌های سراسر کشور بخش‌های پوست بسیار خوبی داریم که فعالیت بسیار خوبی هم دارند و کاملا فعالیت‌شان قابل تقدیر است، ولی به خاطر شرایط خاص بیمارستان رازی که از قدیم این نام به پیشانی آن خورده این بیمارستان تک تخصصی پوست است که البته امروز این بیمارستان در کنار تک تخصصی بودن تخصص‌های دیگر را نیز شامل می‌شود؛ چون تخصص پوست با یک بازو کاری نمی‌تواند انجام دهد و حتما باید تخصص‌های دیگر را در کنار خود داشته باشد؛ لذا قصد داریم در آینده از سایر تخصص ها نیز کمک بگیریم و خدمت رسانی بیمارستان را گسترش دهیم.

مراجعه روزانه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ بیمار

عابدینی در مورد تعداد مراجعین بیمار به بیمارستان رازی گفت: روزانه تقریباً بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ مراجعه کننده داریم، بخشی از بیماران به درمانگاه جنرال پوست مراجعه می‌کنند. بخشی هم بیمارانی هستند که از قبل در بیمارستان پرونده داشتند و بیماران خاص پوستی هستند که برای آنان درمانگاه‌های تخصصی‌تر و مجزا داریم، مثل بیماری‌های تاولی و تومورهای پوستی.

نور درمانی در بیمارستان رازی

وی افزود: درمانگاه دیگری که در بیمارستان در حال فعالیت است، درمانگاه نور درمانی است. درمانگاه نور درمانی ماهانه بین ۵ تا ۷ هزار خدمت ارایه می‌دهد. نور درمانی یکی از درمان‌های خوب و کم ضرر در برخی بیماری ها مانند پسوریازیس و ویتیلیگو است که در بیمارستان رازی ارائه می‌شود.

وی در مورد کلینیک لیزر بیمارستان رازی نیز گفت: کلینیک لیزر بیمارستان روزانه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر مراجعه کننده دارد و در انواع و اقسام لیزرها از جمله لیزر موی زائد، لیزر ترمیم اسکار، لیزرهای عروقی، لیزرهای رفع تتو و کک و مک خدمات ارایه می‌دهد.

رییس بیمارستان فوق تخصصی پوست رازی درخصوص بخش‌های مختلف بیمارستان رازی، اظهار کرد: در بیمارستان رازی اتاق عمل‌های مجهزی وجود دارد که جراحی‌های مربوط به برداشت ضایعات خوش خیم و بد خیم و همچنین جراحی‌های زیبایی در این بخش به انجام می‌رسد. بیمارستان مجهز به اتاق عمل‌های سرپایی است که انواع نمونه برداری‌های پوست، مو، ناخن و همچنین انواع برداشت ضایعات کوچک در این بخش انجام می‌شود. همچنین خدمات زیبایی پوست نیز به مراجعین ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: در کنار بخش‌های مختلف تخصصی پوست، درمانگاه‌های عفونی، داخلی، روانپزشکی نیز در حال فعالیت هستند. بیمارستان به دو آزمایشگاه عمومی و تخصصی مجهز است. در تعداد زیادی از مراجعین روزانه به این بیمارستان نمونه‌برداری پوستی مورد نیاز است. نمونه‌برداری‌ها به بخش آزمایشگاه تخصصی ارسال می‌شود و همکاران متخصص پاتولوژی این نمونه‌ها را برش می‌دهند و مطالعه می‌کنند و به متخصصین پوست در تشخیص و درمان کمک می‌کنند. در آزمایشگاه بالینی هم آزمایشات خون و آزمایشات قارچ شناسی و میکروب شناسی به بیماران ارائه می‌شود.

درمان بیماری‌های پوستی مزمن و حاد

عابدینی در مورد بخش بستری بیمارستان رازی نیز گفت: بیمارستان به دو بخش بستری پوست و بستری جراحی مجهز است. ماهانه حدود ۴۵۰ نفر در بیمارستان بستری می‌شوند. این افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مزمن، حاد و عوارض دارویی هستند. در بخش بستری جراحی هم بیماران مبتلا به انواع تومورهای پوستی و مراجعین کاندید اعمال جراحی و زیبایی بستری می‌گردند.

طرف قرارداد با بیمه‌های تکمیلی

این متخصص پوست، مو و زیبایی در مورد پوشش بیمه‌ای در بیمارستان رازی اظهار کرد: تقریبا تعداد زیادی از بیماران ما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت، بیمه نیروهای مسلح و کمیته امداد هستند. همچنین با برخی از بیمه‌های تکمیلی نیز قراردادهایی بسته می‌شود و افراد تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی پوست رازی به مزیت مهم بیمارستان رازی در مقایسه با سایر بیمارستان‌های هم تخصص اشاره و خاطرنشان کرد: مقایسه بین بیمارستان ها اشتباه است.

 ممکن است یک بیمارستان دولتی خدمت خوبی ارائه دهد که یک بیمارستان خصوصی ارائه نمی دهد یا برعکس؛ لذا پسوند دولتی یا خصوصی بودن بیمارستان را قبول ندارم. پزشکی یک کار تیمی است، اگر یک تیم در بیمارستان خصوصی یا بیمارستان دولتی کار خوبی ارائه دهد، بیمار راضی است؛ اما درباره تخصص پوست به طور خاص، بیمارستان رازی جزو معدود بیمارستان‌هایی است که در صورت لزوم، بیمار پوست را بستری می‌کند. در سراسر کشور اندک بیمارستان پوست داریم که به منظور بستری، بیمار پوستی را پذیرش کنند. به همین دلیل اکثر بیمارانی که نیاز به بستری دارند توسط متخصصان پوست در سراسر کشور به بیمارستان دولتی رازی ارجاع میشوند.

درمان سخت و خطیر بیماران تاولی در بیمارستان رازی

وی گفت: در بیمارستان رازی یکسری خدماتی ارائه می دهیم که در بعضی از شهرهای کشور اصلا انجام نمی‌شود؛ مانند درمانگاه بیماران تاولی که هفته‌ای دو بار در این مرکز ارائه خدمت می‌کند. بیماری‌های تاولی بسیار سخت و خطیر هستند و اگر درست درمان نشوند، بیمار را به خطر می‌اندازند ولی خوشبختانه با درمان های به روز که در بیمارستان در حال اجراست، اغلب این بیماران بهبودی قابل توجه دارند.

رییس بیمارستان فوق تخصصی پوست رازی ادامه داد: بیمارستان رازی جزو مراکزی است که هر وقت میهمانان خارجی از این بیمارستان بازدید می‌کنند به خاطر حجم بیماران مراجعه کننده، تعداد بسیار زیاد خدمات تشخیصی و درمانی کیفیت خدمات خوب و به روزی که ما به آنان ارائه می‌دهیم، شگفت‌زده می‌شوند.

حجم بیماران صدف در بخش‌های  بستری و سرپایی

وی در مورد بیماری صدف یا پسوریازیس و درمان این بیماری در بیمارستان رازی، بیان کرد: حجم بیماران صدف که در درمانگاه‌ها به صورت سرپایی و بستری درمان می‌شوند، بی‌نظیر است. از قدیم در این بیمارستان تلاش بر این بوده که خدمات و درمان بر پایه علم روز صورت گیرد، ما این نکته مهم را نسل به نسل از استادان خود یاد گرفتیم و به شاگردان خود آموزش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه پرسنل بیمارستان رازی به اخلاق مداری و تعهد حرفه‌ای خود می‌بالند، گفت: با یک پرس و جو متوجه می‌شوید که کمتر بیمارانی از ارائه خدمات در بیمارستان رازی ناراضی هستند. برخی از بیماران پوستی از همه جا رانده، به بیمارستان رازی مراجعه می‌کنند و تنها پناهشان اینجاست. برخی خدماتی که در بخش‌های بستری و سرپایی به بیماران ارائه می‌دهیم، در دنیا جزو بهترین‌هاست.

فعلا توریسم سلامت نداریم

عابدینی در مورد تعرفه‌هایی که به اتباع خارجی در بیمارستان رازی ارائه می‌شود اشاره و خاطرنشان کرد: اتباع دو گروه هستند، گروه اول، بیمارانی که توریست سلامت هستند مثلاً بیماری از کشورهای همسایه یا از کشورهای دور دست به بیمارستان رازی آمده و می خواهد خدمت بگیرد، این افراد مجوز آی پی دی را لازم دارند، بیمارستان رازی در تلاش است که این مجوز را بگیرد، قبلاً این بیماران به شکل پراکنده در بخش‌ها بستری می شدند و تعرفه آزاد داشتند؛ حتی گاهی اجازه داشتیم که مبلغ دو یا سه برابر از این افراد دریافت کنیم که در یک تا دو سال اخیر به دلیل اینکه این امر نیازمند دریافت مجوز است، توریست سلامت در بیمارستان رازی متوقف است، اما شدیدا در پی آن هستیم که این مجوز را بگیریم.

 بیمارستان رازی می‌تواند مرکز بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در زمینه توریسم سلامت باشد و وزارت بهداشت و دانشگاه می‌توانند با تخصیص این امتیاز به بیمارستان رازی و سرمایه‌گذاری در این مرکز، بازدهی بسیار خوبی در این زمینه شاهد باشند.

رییس بیمارستان فوق تخصصی پوست رازی افزود: دسته دوم بیماران افاغنه هستند؛ آن دسته از بیماران کشور افغانستان که در ایران شهروند محسوب می‌شوند یا به طور رسمی در کشور زندگی می کنند، مشکلی ندارند و این افراد را مانند بیماران ایرانی ولی با تعرفه های آزاد ویزیت می کنیم و به آنان خدمات ارائه می دهیم. مشکلی که وجود دارد راجع به بیماران افغانی است که متأسفانه به طور غیر قانونی وارد کشور می شوند.

 سعی کردیم که بیماران اورژانسی یا افرادی که بیماری‌های عفونی دارند و ممکن است به سایر افراد منتقل کنند را به شکل همدلانه و با کمک مددکاری و خیرین درمان کنیم. با توجه به اینکه حجم بیماران افغانی در کشور بسیار است فکر می کنم که جدای از توریست و سلامت آی پی دی باید برای بیماران افغانی یک جایگاه شفاف‌تری از طرف وزارتخانه به بیمارستان‌ها ابلاغ شود. 

چون بعضا مجبور می‌شویم تصمیمات سلیقه‌ای بگیریم و در این موارد رابطه پزشک و بیمار به میان می‌آید؛ به این ترتیب که پزشک متوجه می شود که بیمار نیازمند است و با هزینه خود کمک می کند یا از گوشه ای از بیمارستان به این بیمار کمک می کنیم. ولی به این شکل در دراز مدت هم به سلامت بیماران افاغنه و هم به سیستم مالی بیمارستان لطمه وارد می‌شود.

فرسودگی ساختمان‌های قدیمی؛ مشکل عمده بیمارستان رازی

وی در مورد مشکلات و کمبودهایی که بیمارستان رازی با آن مواجه است، گفت: یکی از مشکلات عمده بیمارستان فرسودگی ساختمان‌های قدیمی است. همانطور که گفتم این بیمارستان سال ۱۳۱۲ بنا شده و در سال ۱۳۴۸ پلی کلینک های آن افتتاح شده است و این مساله نشان می دهد که این ساختمان ها چقدر قدیمی هستند. 

بیمارستان رازی در یکی از محله های بسیار قدیمی تهران بنا شد و در زیر ساختمان‌ها قنات وجود دارد. فاضلاب ها، سیستم آب، برق و گاز همه قدیمی هستند.

 در این چند سال سعی کردیم که این سیستم ها را نوسازی کنیم ولی برخی از فضاهای قدیمی ارزش نوسازی ندارند، به همین دلیل از سال ها قبل احداث ساختمان جدید در دستور کار قرار گرفت، اما متاسفانه به دلیل مسائل مالی به طول انجامیده و بیش از ۱۰ سال است که این ساختمان در حال احداث است.

 البته در دو سال اخیر به دلیل حمایت جدی که وزارت بهداشت، معاونت درمان وزارتخانه و ریاست و معاونت‌های توسعه و درمان دانشگاه از ما داشتند، احداث ساختمان جدید سرعت گرفته و اگر بتوانیم برخی از بخش‌ها را به ساختمان جدید منتقل کنیم، تا حدودی از نارضایتی بیماران و کارکنان کاسته می‌شود.

لزوم ساماندهی نوبت‌دهی

رییس بیمارستان فوق تخصصی پوست رازی به یکی دیگر از مشکلات بیمارستان رازی اشاره و خاطرنشان کرد: ما بسیار استقبال می کنیم از اینکه به بیماران خدمات ارائه دهیم چون این امر را وظیفه خود می‌دانیم، ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که در چند سال اخیر سعی کرده‌ایم نوبت دهی را ساماندهی کنیم؛ نوبت‌دهی‌ها اینترنتی شد، برخی از بیماران گفتند که اینترنت نداریم. نوبت دهی پیامکی شد، برخی از بیماران اصرار دارند حضوری تشریف بیاورند. ما سعی می‌کنیم تا جایی که پزشکان توان داشته باشند کسی را ناامید نکنیم و برنگردانیم، ولی به هر حال در روز باید بیش از ۱۵۰۰ نفر را سامان دهیم؛ لذا گاهی مجبور می‌شویم اولویت‌بندی کنیم.

اولویت زنان باردار، کودکان و سالمندان در دریافت خدمات

عابدینی گفت: بیمارستان رازی در ارائه خدمات، زنان باردار، کودکان و افراد سالمند را استثنا کرده و در اولویت قرار داده است؛ به این صورت که این گروه‌ها از هر طریقی که نوبت گرفتند، باید ویزیت شوند. 

اولویت بعدی را بیماران شهرستانی قرار دادیم، وقتی این بیماران را اولویت بندی می کنیم ممکن است بیمارستان یک جوان تهرانی را به خاطر یک ضایعه پوستی و پُر شدن ظرفیت بیمارستان، پذیرش نکند که این مساله قطعا باعث نارضایتی مراجعه کننده می‌شود.

 ما علاقه‌ای نداریم که این اتفاق بیفتد، ولی واقعیت این است که در تلاش هستیم سیستم نوبت دهی را به روز کنیم و از سوی دیگر از مردم می‌خواهیم که به ما لطف کنند و با نوبت از پیش تعیین شده، به بیمارستان مراجعه کنند. در این صورت قطعا بیمارستان نظم بیشتری خواهد داشت و می‌توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار