کد خبر: ۲۵۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 27
بسیاری از افراد دچار آفت دهان و زخم‌های تاول‌مانندی می‌شوند که ممکن است روی زبان هم ظاهر شوند. علت این عارضه نامعلوم است، اما در طول عادت ماهانه و افزایش استرس بیشتر بروز می‌کند
شفاآنلاین>سلامت>هر تغییری در رنگ، بافت و پرز‌های زبان می‌تواند خبر از شروع یک بیماری خطرناک بدهد.

به گزارش شفاآنلاین، یکی از مهم‌ترین اعضای بدن زبان است که گاهی افراد از این ناحیه دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند. اما متاسفانه بسیاری از افراد وقتی با تغییرات ظاهری زبان مواجه می‌شوند، خیلی بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرند اما خبر ندارند که تغییر رنگ زبان، می‌تواند نشانه بیماری‌<Sickness> خاصی باشد.

 علل گوناگونی برای علائم رایج زبانی وجود دارد. خوشبختانه بیشتر مشکلات زبانی آنقدر وخیم نیستند و اغلبشان به سرعت بهبود پیدا می‌کنند.

زمانی زبان سالم خواهیم داشت که به رنگ صورتی و دارای برآمدگی‌های کوچک طبیعی باشد. در واقع این برآمدگی‌ها بافت زبان را تشکیل داده، وظیفه حس کردن طعم و مزه غذاها را به عهده دارد. در برخی موارد تغییر رنگ یا دردناکی زبان ممکن است بیانگر عوارضی وخیم‌ باشد که در این بسته به چند مورد آن می‌پردازیم:

توده بدون درد

 توده‌ بدون درد معمولا در کنار زبان ظاهر می‌شود و طی ۲ هفته از بین می‌رود. این نوع علامت نشان دهنده هشدار خطرناکی نخواهد بود، اما اگر بیش از حد ادامه پیدا کرد؛  می‌تواند از مراحل ابتدایی سرطان دهان و زبان  باشد.

آفت‌های دهانی

بسیاری از افراد دچار آفت دهان و زخم‌های تاول‌مانندی می‌شوند که ممکن است روی زبان هم ظاهر شوند. علت این عارضه نامعلوم است، اما در طول عادت ماهانه و افزایش استرس بیشتر بروز می‌کند.

پوشش زرد ضخیم

این نوع علامت نشان دهنده فعالیت بیش از حد باکتری‌ها روی زبان است.

رنگ سیاه روی زبان

رنگ سیاه در روی زبان می‌تواند ناشی از سیگار کشیدن مداوم و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد.

صافی غیر طبیعی

اگر ظاهر زبان غیر عادی و صاف دیده شود، می‌تواند در اثر التهاب زبانی به نام گلوسیت حاد باشد.

قرمز روشن

رنگ قرمز غیرطبیعی زبان می‌تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B۱۲ باشد.

شکستگی زبان

ظاهر ترک خورده بیش از حد زبان می‌تواند نشان دهنده بیماری پسوریازیس در افراد باشد.

وجود لایه سفید روی زبان

این نوع علامت نشان دهنده نوعی عفونت قارچی بوده که معمولا با نام «کاندیدیازیس» آن را می‌شناسند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: