کد خبر: ۲۴۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۸ - 2020January 18
وقتی پای ویتامین D در میان باشد، بسیاری از افراد تنها نکات و اصول ابتدایی چون نقش نور خورشید در جذب این ویتامین را می‌دانند. اما جذب و دریافت مقادیر کافی از ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان‌ها، سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و پیشگیری از برخی بیماری‌های خاص ضروری است
شفا آنلاین>سلامت>جذب مقادیر کافی از ویتامین D برای حفظ سلامت جسمی و روانی ضروری است؛ ویتامینی که در افراد سالخورده و آن‌ها که پوست تیره دارند به مقادیر بیشتر از آن نیاز است.

به گزارش شفا آنلاین، وقتی پای ویتامین D در میان باشد، بسیاری از افراد تنها نکات و اصول ابتدایی چون نقش نور خورشید در جذب این ویتامین را می‌دانند. اما جذب و دریافت مقادیر کافی از ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان‌ها، سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و پیشگیری از برخی بیماری‌های خاص ضروری است. ویتامین D از ویتامین‌های محلول در چربی است که کمبود آن در بدن با بروز برخی بیماری‌ها از قبیل سرطان سینه و روده، پروستات، فشار خون بالا، افسردگی و چاقی ارتباط دارد.

در ادامه به چند نکته مهم در مورد این ویتامین ضروری برای بدن اشاره می‌کنیم.

ویتامین D در بدن ذخیره می‌شود

ویتامین D که به آن کلسیفرول نیز گفته می‌شود، یک ویتامین محلول در چربی است. در صورتی که سطح ویتامین D از آن چیزی که بدن به آن نیاز دارد بیشتر باشد، مقادیر اضافی برای مدت طولانی در بافت چربی و کبد ذخیره خواهد شد. این به آن معنا است که نیازی نیست هر روز ویتامین D مصرف کنید و بدن شما می‌تواند گاهی با تکیه بر ذخایر چربی تا ماه‌ها بدون دریافت این ویتامین به کار خود ادامه دهد.

برای استخوان‌ مفید است

مهمترین عملکرد ویتامین D در بدن این است که امکان جذب موثر کلسیم و فسفر را فراهم می‌کند. وجود این ویتامین همچنین برای رشد طبیعی و بازسازی استخوان‌ها نیز لازم است. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها و مفاصل دارد و کمبود سطح این ویتامین در خون ممکن است سبب بروز آرتروز در ران و زانو شود.

سلامت سیستم ایمنی بدن را تضمین می‌کند

ویتامین D در سلامت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. این ویتامین به فعال کردن لنفوسیت‌های تی در انسان که مسؤولیت انجام طیفی ازعملکردهای ایمنی را در بدن برعهده دارند، کمک می‌کند.

به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند

ویتامین D به میزان سروتونینی (هورمون خلق و خو و خوشبختی) که مغز آزاد می‌کند، ارتباط دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند افزایش سطح اضطراب و افسردگی را به همراه داشته باشد. بنابراین افرادی که سطح ویتامین D کمتری در بدن خود دارند بیش از سایرین مستعد ابتلا به افسردگی هستند.

شهرنشینان به ویتامین D بیشتری نیاز دارند

این که در شهری زندگی‌ می‌کنید که احتمال آن که در معرض نور خورشید قرار بگیرید پایین است یا این که اگر همواره به هنگام بیرون رفتن از منزل از کِرِم ضد آفتاب استفاده می‌کنید، باید به استفاده هر چه بیشتر از منابع و مکمل‌های این ویتامین روی آورید.

منابع ویتامین D محدود هستند

ویتامین D در گروه کوچکی از موادغذایی مانند ماهی قزل آلا، ساردین، زرده تخم مرغ، شیر و ماست یافت می‌شود و یا هنگامی که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می‌گیرد، به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. این ویتامین را همچنین می‌توان از طریق مکمل‌ها نیز دریافت کرد.

افرادی که پوست تیره دارند مستعد ابتلا به کمبود ویتامین D هستند

ملانین (رنگدانه‌ای که باعث تیرگی پوست می‌شود) یک ضد آفتاب طبیعی است. بنابراین افرادی که پوست تیره دارند، باید برای تولید ویتامین D موردنیاز خود 10 برابر افرادی که پوست روشن دارند، در معرض نور خورشید قرار گیرند.

ویتامین D باید فعال شود

ویتامین D قبل از اینکه بدن قادر به استفاده از آن باشد باید فرآیند بیولوژیکی پیچیده‌ای را طی کند؛ این فرآیند در کلیه‌ها و کبد اتفاق می‌افتد. این اندام‌ها ویتامین D را فعال کرده و آن را برای استفاده در عملکردهای مختلف بدن آماده می‌کنند.
 

سالخوردگان به ویتامین D  بیشتری نیاز دارند

افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند بیش از سایرین مستعد کمبود ویتامین D هستند. مطالعات نشان می‌دهد که با بالا رفتن سن، کلیه‌ها و کبد بسیاری از افراد توانایی فعال کردن ویتامین D را از دست می دهند که می‌تواند خطر ابتلا به کمبود این ویتامین را افزایش دهد.به علاوه، سالخوردگان معمولا بیشتر وقت خود را در داخل خانه می‌گذرانند که این امر نیز به نوبه خود در پایین آمدن سطوح این ویتامین در بدن این افراد نقش دارد.

ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌هاست که برای اثرگذاری بیشتر باید به مقدار موردنیاز جذب و فعال شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: