کد خبر: ۲۴۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۸ - 2020January 17
خوردن مداوم آب سرد، مزاج معده و اعضاء مجاور مثل کبد را به سمت سردی می‌برد و باعث بروز بیماری می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>خوردن مداوم آب سرد، مزاج معده و اعضاء مجاور مثل کبد را به سمت سردی می‌برد و باعث بروز بیماری می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، یکی از ویژگی های نوشیدن آب یخ، خاموش‌ کردن حرارت غریزی بدن است. نوشیدن آب یخ باعث رفع تشنگی، تقویت معده، افزایش اشتها، زیبا شدن رنگ چهره، دفع بخارات و رطوبت بخشی بدن است اما مصرف زیاد آب سرد هم مشکلات زیادی را به همراه دارد به طوریکه موجب سوء مزاج می شود و تمام اعصاب بدن را  دچار اختلال می‌کند.

هضم غذا عملی بسیار مهم و حیاتی است چون بدن  به مواد مغذی و نوشیدنی‌ها نیاز دارد تا به درستی کار کند و سالم بماند. به طور کلی هضمِ‌اول در معده و دستگاه گوارش رخ می‌دهد تا غذا را برای جذب توسط کبد آماده کنند و هضم دوم در کبد، عروق و اعضا دیگر رخ می‌دهد.

چرب شدن کبد و شیوع این بیماری مربوط به مصرف بی‌رویه آب یخ است. سیستم گوارشی بدن دارای دمای خاصی است که با مصرف آب یخ دچار افت شدید دما شده و نخستین عارضه آن وقفه در جریان طبیعی سیستم گوارشی و اختلال در گردش خون است که در اصطلاح عامیانه می‌گوییم؛ روند هضم دچار سکته شده است.

در این مواقع از آب یخ استفاده نکنید

بهتر است از مصرف آب یخ هنگام انجام تمرینات ورزشی پرهیز کنید. زمانی که ورزش می‌کنید، بدن گرمای زیادی تولید خواهد کرد و نوشیدن آن بلافاصله پس از تمرینات ورزشی به واسطه عدم تطابق دما‌ها می‌تواند اثر منفی بر دستگاه گوارش داشته باشد. برخی افراد به دردی مزمن در معده دچار خواهند شد زیرا مصرف آب یخ پس از انجام ورزش می‌تواند به بدن شوک وارد کرده و موجب معده درد شود.

نوشیدن آب یخ احتمال ایجاد یبوست را افزایش می دهد

اگرچه نوشیدن آب در دمای اتاق به روند گوارش کمک می‌کند، اما نوشیدن آب یخ احتمال ایجاد یبوست را افزایش می دهد. آب یخ موجب انقباض روده شده و همین امر باعث  تشدید یبوست در فرد می شود.

نوشیدن آب یخ می‌تواند به جای تسریع روند آبرسانی مجدد بدن، آن را کند سازد. پس از نوشیدن آب یخ بدن باید ابتدا آن را به دمای مناسب برساند. همچنین، آب یخ موجب انقباض رگ‌های خونی در بدن می‌شود. از سوی دیگر، موجب کاهش گردش خون در بدن می‌شود.

آب یخ و حتی نوشیدنی‌های سرد دیگر می‌توانند موجب منقبض شدن رگ‌های خونی شوند و بر همین اساس اثری منفی بردستگاه گوارش دارند. همچنین نوشیدن آب یخ می‌تواند فرآیند طبیعی جذب مواد مغذی از غذای مصرفی را در دستگاه گوارش مختل کند. با نوشیدن آب یخ، تمرکز بدن بر تنظیم دمای بدن دور می‌شود که همین امر می‌تواند موجب از دست رفتن آب و احساس تشنگی در فرد شود.

دمای عادی بدن ۳۷ درجه سانتیگراد است و زمانی که چیزی با دمای بسیار کم مانند آب یخ یا بستنی مصرف می‌کنید، بدن تلاش می‌کند با صرف انرژی بیشتر دما را تنظیم کند. این میزان انرژی اضافه برای تنظیم دما در اصل باید در روند گوارش و جذب مواد مغذی صرف شود بنابراین نوشیدن آب در دمای اتاق، بیشتر توصیه می‌شود. در فصول سرد سال از مواجهه با سردی به‌هر شکل مانند خوابیدن در جای سرد، استحمام با آب سرد و نوشیدن نوشیدنی‌های سرد، شدیدا پرهیز کنید.
برچسب ها: گردش خون ، یبوست ، گوارش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: