کد خبر: ۲۴۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۸ - 2020January 17
در فصل سرد به خصوص زمستان دوش گرفتن‌ با آب داغ بسیار لذت بخش است اما خطراتی را به همراه دارد
شفا آنلاین>سلامت>حمام طولانی مدت به ویژه اگر با آب داغ باشد باعث خشکی پوست، افزایش میزان دفع آب بدن، سستی و رخوت و تندی ضربان قلب می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، در فصل سرد به خصوص زمستان دوش گرفتن‌ با  آب داغ بسیار لذت بخش است اما خطراتی را به همراه دارد.  این نوع استحمام باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و لیپید‌ها می‌شود. لیپید‌ها آب را به دام می‌اندازند و باعث می‌شوند پوست مرطوب بماند، پس تعجبی ندارد که با حمام‌ آب داغ و طولانی پوست به سمت خشک شدن بیشتر پیش برود.

دوش گرفتن با آب داغ باعث می‌شود که هیدراسیون مو‌ها از حالت تعادل خارج شود و همین اتفاق مو‌ها را خشک و شکننده می‌کند. وقتی که مو‌ها شکننده و خشک شوند و شروع به ریزش کنند.

شاید دوش آب سرد کمی سخت باشد و بسیاری از افراد نه تنها تحمل آن را نداشته باشند،  بلکه از این کار به شدت دوری کنند. همه‌ی افراد یک دوش آب گرم لذت بخش و بی دردسر را به دوش آب سردی آزار دهنده ترجیح خواهند داد. اما تحقیقات  نشان داده است که دوش آب سرد فواید فراوانی مانند: کاهش وزن، سلامت پوست و کمک به بهبود شرایط موها دارد. مشخص شده که دوش آب گرم علی رغم آرامش بخشی ظاهری بسیار بیشتر از آن چه که فکر می‌کنید به بدن شما آسیب خواهد رساند.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، دوش آب سرد می‌تواند سطح هورمون‌های آندروفین بتا و نورآدرنالین را در خون و مغز بالا برده و بدین ترتیب از به وجود آمدن حالت افسردگی در افراد جلوگیری کند. به همین خاطر روانشناسان به بیماران دچار افسردگی توصیه می‌کنند که دوش آب سرد بگیرند.

حرارت آب باید قابل تحمل و به گونه‌ای باشد که موجب قرمزی پوست بدن نشود.  در هنگام استحمام و شستشو، حتما از آب ولرم تقریبا مشابه دمای بدن (حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد) استفاده کنید تا نه تنها از شر بسیاری از آلاینده‌های فرار در امان باشید، بلکه از فرسایش سریع پوست بدن یا پیری زودرس  نیز جلوگیری شود.

همچنین مدت زمان استحمام نیز نباید بیش از ۱۰ و یا حداکثر ۱۵ دقیقه باشد. حمام طولانی مدت به ویژه اگر با آب داغ صورت گیرد تندی ضربان قلب می‌شود.

 دو نوع چربی در بدن انسان وجود دارد که یکی از آن‌ها قهوه‌ای بوده و برای بدن بسیار مفید است، زیرا گرما تولید کرده و بدن شما را گرم نگه می‌دارد. وقتی که دوش آب سرد می‌گیرید این چربی‌ها فعالیت بیشتری پیدا خواهند کرد که کاهش چربی‌های مضر را در پی دارد. بر اساس مطالعات انجام گرفته در صورت استفاده مداوم از آب سرد برای دوش گرفتن سالانه مقداری از چربی‌های مضر بدن کاهش پیدا می کند.

دوش آب سرد موجب شده تا مو‌ها کمتر گره بخورند و به دلیل حفظ رطوبت بیشتر خشک و شکننده نشوند. علاوه بر این آب سرد در انقباض عروق خونی پوست نقش داشته و به طور موقت موجب بسته شدن منافذ پوست، کاهش قرمزی و تورم پوست به خصوص صورت و درخشش آن می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: