کد خبر: ۲۴۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۸ - 2019December 29
دانشگاه‌های علوم پزشکی در خط اول شکستن تحریم‌ها بوده و اگر به آنها اعتماد کنیم در آینده نزدیک آثار تحریم در حوزه سلامت زدوده می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی در خط اول شکستن تحریم‌ها بوده و اگر به آنها اعتماد کنیم در آینده نزدیک آثار تحریم در حوزه سلامت زدوده می‌شود.


به گزارش شفا آنلاین، رونیکی و نرم‌افزار کالبدشکافی (تشریح‌یار) که برای نخستین بار در کشور توسط یکی از شرکت‌های دانش‌ بنیان این دانشگاه طراحی و ساخته شده است با اشاره به استراتژی جدید این دانشگاه و محور قرار دادن دانشگاه نسل سوم در آن اظهار داشت: حرکت ما به سمت دانشگاه نسل سوم است که این دانشگاه بازارپسند، محصول‌محور و خلق‌کننده ثروت است.

وی ادامه داد: ما به سمتی حرکت می‌کنیم که فناوری در کالبد اجرایی و علمی دانشگاه نهادینه‌سازی شود و نتیجه این تحول نگاه متفاوتی است که به دانشگاه حاکم خواهد شد و فناوری واقعیتی اساسی در برنامه‌های آتی این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برای اینکه بتوانیم به این جایگاه برسیم به چند محور مهم توجه کردیم که یکی از آنها تشکیل ستاد کارآفرینی دانشگاه است که در روزهای آتی افتتاح می‌شود و محلی برای هم‌اندیشی نوآورانه و مبتکرانه است ضمن اینکه ایجاد پارک علمی و فناوری از مهمترین برنامه‌های این دانشگاه است که کارهای مقدماتی آن انجام شده و در آینده نزدیک در مدار عملیاتی قرار خواهد گرفت.

زالی با تأکید بر استفاده از توانایی دانشجویان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: ما بر روی نسل جوان دانشجو سرمایه‌گذاری کردیم و امسال نیز کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در صدر رتبه ملی و جشنواره رازی قرار گرفته است.

وی با اشاره به وجود اثرات منفی تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف در کشور بیان داشت: امواج سهمگین تحریم‌ها در بحث‌های اقتصادی،‌ اجتماعی و سلامت مردم قابل مشاهده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به عنوان افسران نرم در شکستن تحریم در خط اول آن قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه اگر به دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموعه‌های فعال در آن توجه کنید در آینده نزدیک آثار تحریم در حوزه سلامت زدوده خواهد شد، گفت: در عرصه جهانی برای اینکه عقب نمانیم حرکت دانش‌بنیان را ساماندهی کردیم که اولین موضوع آن آزمایشگاه مجازی است چرا که آزمایشگاه‌های فیزیکی تدریجاً جای خود را به آزمایشگاه مجازی می‌دهند. این موضوع اولین اتفاق بزرگ در عرصه جهانی است که ما باید همراه آن حرکت کنیم.

زالی با اشاره به دانش شبیه‌سازی در حوزه‌های مختلف اضافه کرد: در گذشته در صنعت هوانوردی به این دانش توجه کرده‌ایم و امروز عرصه صنعت پزشکی برای کاهش خطا و افزایش کارآیی به سمت شبیه‌سازها حرکت می‌کند.

وی یادآور شد: در روندهای نرم‌افزاری سومین بحث مهم تعاملی بودن است و هر چه تنوع و تعامل کاربر بیشتر و متنوع‌تر باشد محصول ممتازتر خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد: باید به سمت مکانیسم هیبریدی حرکت کنیم یعنی باید بتوانیم چند مدل را در یک ساختار ترکیب کرده و ارائه کنیم. در نتیجه بحث تشریح بدن از گذشته دور یکی از محوری‌ترین مباحث حوزه داروسازی، مامایی، پرستاری و ... بوده است.

زالی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل کمبود جسد و هزینه‌های بالای نگهداری آن مدل‌های دنیا به سمتی حرکت می‌کند که از ابزارهای نرم‌افزاری به جای آناتومی و تشریح استفاده شود در نتیجه جوانان فعال حوزه دانش‌بنیان ما در این دانشگاه برنامه جامعی را طراحی کرده‌اند البته بیشترین تجربه شبیه‌سازی در این حوزه مربوط به کشورهای آمریکا و آلمان است، در حالی که هزینه تهیه و تأمین این دستگاه‌ها برای دیگر کشورها بسیار بالا است ضمن اینکه با توجه به وجود تحریم محدودیت‌های جدی برای استفاده از این دستگاه‌ها داریم.

وی ابراز داشت: اگر می‌خواستیم که صرفاً مدل اروپایی و آمریکایی نرم‌افزار کالبدشکافی را کپی‌برداری کنیم نیازهای جدی ما را پاسخ نمی‌داد در نتیجه در سال‌های اخیر کارهای خوبی شده و دانشگاه‌های تبریز و پزشکی قانونی کشور در این مسیر حرکت‌های خوبی داشته‌اند اما نسخه جدید این نرم‌افزار نسبت به همه نسخه‌های خارجی آن برتری‌های منحصر به فردی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ویژگی‌های خاص نرم‌افزار کالبدشکافی تولید شده در این دانشگاه خاطرنشان کرد: اولین و برترین از جهت تنوع قطعات آن است به شکلی که بیش از 50 هزار قطعه تشریحی در این نرم‌افزار گنجانده شده و از این نظر در دنیا در رتبه اول قرار دارد.

زالی با اشاره به ویژگی‌های دیگر این نرم‌افزار بیان داشت: در آمریکا جسدهای حقیقی را اسکن کرده و تبدیل به نرم‌افزار می‌شود اما حداکثر 2 تا 3 جسد است اما در دستگاه طراحی شده ما 20 جسد مرد و زن به عنوان پشتیبان علمی در این دستگاه وجود دارد. ضمن اینکه اساتید دانشگاه می‌توانند به وسیله آن طرح درس کرده و در علوم تشریحی بالینی کارایی دارد و می‌توان مدل‌های مختلف آموزشی را از نرم‌افزار استخراج کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نرم‌افزار کالبدشکافی طراحی شده در این دانشگاه بی‌بدیل‌ترین نرم‌افزار در دنیاست چرا که از مکانیسم هیبریدی استفاده می‌کند خاطرنشان کرد: هر چه واقعیت مجازی انعطاف‌پذیرتر باشد بهتر بوده، در نتیجه توانایی شبیه‌‌سازی اطلاعات به صورت مجازی این دستگاه بالاتر از نمونه آمریکایی آن است.

وی افزود: بیش از 1400 برش کاملاً پیچیده مغز و اعصاب در این نرم‌افزار طراحی شده به شکلی با استفاده از این دستگاه جراح می‌تواند قبل از انجام عمل جراحی، عمل شبیه‌سازی جراحی را مشاهده کند و محل تومور و ضایعه را از نزدیک ببیند.

زالی استفاده از نرم‌افزار کالبدشکافی را در حوزه‌های درمانی آرتروز و اضمحلال سیستم مفصلی، فیزیوتراپی و توانبخشی را از دیگر ویژگی‌های این دستگاه برشمرد و گفت: موضوع شبیه‌سازی رشد جنین نیز از محاسن دیگر این دستگاه است به شکلی که می‌توان تمام مراحل رشد جنین را به خوبی مشاهده کرد ضمن اینکه نرم‌افزار با خروجی‌های مختلف قابل مشاهده بوده و در گروه دامپزشکی نیز کاربرد دارد.

افشین زرقی معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی بهشتی نیز با اشاره به حرکت رو به رشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مسیر دانشگاه نسل سوم بیان داشت: 5 مرکز رشد، 77 شرکت دانش‌بنیان و 46 محصول در این دانشگاه فعالیت و تولید شده است.

وی از فعالیت 257 کارآفرینی در هسته‌های فناوری این دانشگاه خبر داد و گفت: یکی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ما طراحی میز الکترونیکی و نرم‌افزار کالبدشکافی (تشریح یار) است که این محصول حاصل کار فناورانه دانشجویی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: