کد خبر: ۲۴۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۸ - 2019December 22
به طور کلی افراد مجاز هستند که تنها ماهیانه یکبار از فرآورده‌های آماده مانند سوسیس و کالباس استفاده کنند البته به شرطی که در این مدت از دیگر محصولات آماده مصرف، نکرده باشند
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف سوسیس و کالباس عوارض زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند که یکی از آنها بروز سردرد است.

به گزارش شفاآنلاین، نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره عوارض ناشی از مصرف سوسیس و کالباس اظهار کرد: طبق نتایج حاصل از مطالعه‌ای، مصرف گوشت‌های آماده مصرف به علت داشتن چربی، نمک<Salt> بالا و مواد نگهدارنده، مرگ زودرس افراد را موجب می‌شود.دریافت بالای نمک همچنین می‌تواند افراد را به سرطان‌های دستگاه گوارش به ویژه معده دچار کند.

او بیان کرد: سوسیس و کالباس حاوی مقادیر بالایی از چربی اشباع است و به گفته انجمن قلب آمریکا مجاز هستیم تنها ۱۰ درصد از کل چربی روزانه خود را از چربی‌های اشباع دریافت کنیم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: اسید‌های چرب اشباع نقش موثری در اکسیداسیون، مرگ سلولی، تحریک سلول‌ها و ابتلای افراد به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی دارند.

سوسیس و کالباس‌های گیاهی 

جوزدانی تأکید کرد: امروزه سوسیس و کالباس‌های موجود در بازار بر پایه سویا هستند که به آنها سوسیس و کالباس‌های گیاهی می‌گویند. در تهیه سوسیس و کالباس‌های گیاهی در ایران از روغن جامد گیاهی استفاده می‌شود، بنابراین این محصولات حاوی اسید چرب اشباع، ترانس و سدیم بالا هستند.

او تصریح کرد: در تهیه سوسیس و کالباس از ماده‌ای به نام نیتریت استفاده می‌شود که این ماده نقش نگهدارنده دارد و می‌تواند افراد را به سرطان مری دچار کند. به طور کلی محصولات حاوی مواد نگهدارنده می‌تواند در ابتلای اشخاص به سردرد نقش داشته باشد و حتی سردرد‌های میگرنی را در مبتلایان به این عارضه تشدید کند. نیتریت می‌تواند بر خلق‎وخوی افراد هم اثر منفی بگذارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: برای جلوگیری از رشد باکتری‌های احتمالی و بهبود رنگ سوسیس و کالباس در تهیه این فرآورده‌ها از نیتریت استفاده می‌شود. نیترات و نیتریت در بدن به ترکیبات سرطان‌زا تبدیل می‌شوند؛ این مواد همچنین می‌توانند عفونت، التهاب و بیماری‌هایی را که در بدن وجود دارند، تشدید کنند، بنابراین حتی سوسیس و کالباس‌هایی که حاوی درصد بالایی از گوشت هستند هم می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افراد افزایش دهند.

حد مجاز مصرف سوسیس و کالباس

جوزدانی اظهار کرد: به طور کلی افراد مجاز هستند که تنها ماهیانه یکبار از فرآورده‌های آماده مانند سوسیس و کالباس استفاده کنند البته به شرطی که در این مدت از دیگر محصولات آماده مصرف، نکرده باشند.

او یادآوری کرد: بهترین شیوه طبخ سوسیس، گریل و بخارپز کردن آن است، بنابراین افراد باید سعی کنند تا آنجا که ممکن است این محصول پروتئینی را سرخ نکنند، زیرا سوسیس در ترکیبات خود حاوی آرد است که این آرد می‌تواند هنگام سرخ شدن سوسیس مقادیر زیادی از روغن را به خود جذب کند.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: