کد خبر: ۲۴۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۸ - 2019December 22
تلخ است بگویم به تخت بیمارستان روانی و یا به تخت بیماران قلبی نیاز داریم؛ اگر در بهداشت و پیشگیری کار می‌کردیم نیازمند این تعداد تخت نبودیم
شفا آنلاین>سلامت>نمکی گفت: یکی از بخش‌های مغفول مانده در نظام سلامت بخش بیماران روانی است.

به گزارش شفا آنلاین، سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در بهره برداری از بخش موقوفه نظام مافی در بیمارستان روانپزشکی رازی اظهار کرد: یکی از بخش‌های مغفول مانده در نظام سلامت بخش بیماران روانی است.

او افزود: تلخ است بگویم به تخت بیمارستان روانی و یا به تخت بیماران قلبی نیاز داریم؛ اگر در بهداشت و پیشگیری کار می‌کردیم نیازمند این تعداد تخت نبودیم.

وزیر بهداشت گفت: شیوع افسردگی و روان‌های گرفتار زنگ خطری برای متخصصان عرصه سلامت و رفاه اجتماعی است که باید به شدت به این عرصه پرداخت.
 
او ادامه داد: ما از روح نوازی رنگ استفاده کردیم و با رنگ آمیزی در و دیوار، پروژه شهر سالم را اجرایی کردیم که یکی از پروژه‌های موفق آن زمان بود.
 
وزیر بهداشت با اشاره به ادغام بهداشت روان در شبکه بهداشت بیان کرد: ما به بهورز‌هایمان آموختیم که اولین رفتار غیر منطقی با سلامت روان را شناسایی کنند و فرد را به سطح بالاتر ارجاع دهند، نباید اجازه دهیم که روح در آبشار فروپاشی بیفتد.
 
نمکی گفت: وقتی بیمار در تخت بیمارستان روانپزشکی بستری می‌شود، تازه آغاز فرایند پیچیده درمان شروع می‌شود.

او تاکید کرد: همه دست اندرکاران باید برای ارتقا بهداشت روان پای کار بیایند چرا که ارتقا بهداشت تنها به دست وزارت بهداشت ممکن نیست.

تزریق یاس و ناامیدی خیانت به جامعه است
وزیر بهداشت تاکید کرد: رسانه‌ها باید شادکامی را به جامعه برگردانند . همه باید به  یکدیگر کمک  کنیم و نشاط را به جامعه تزریق کنیم. برداشتن هر قدم برای تزریق یاس و نا امیدی خیانت به جامعه است .
 
نمکی گفت: باید امید و نشاط را به مردم برگردانیم و دل‌مردگی و افسردگی را بزداییم، این خطای طب پزشکی بود که روانپزشکی را از بقیه رشته‌ها جا کرد.
 
او ادامه داد: اولین رکن سلامت هر فرد سلامت روان او است؛ وقتی آرامش روانی فرد به هم می‌ریزد تپش قلب، درد عضلانی و معده درد سراغ او می‌آید. باید توجه داشت که ریشه بسیاری از مشکلات جسمی مسائل روحی و روانی است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از همه خیرین، دست اندرکاران حوزه سلامت و رسانه‌ها خواهش می‌کنم تا فضایی پرنشاط در جامعه ایجاد کنیم و آسیب‌های روانی را کاهش دهیم تا کمتر شاهد طلاق، اعتیاد، پرونده‌های قضایی و هزینه‌های درمان در کشور باشیم.
 
نمکی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از بخش موقوفه نظام مافی در بیمارستان روانپزشکی رازی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در کشور کمبود تخت روانپزشکی و افزایش بیماران مبتلا به اختلالات روانی است.
 
او ادامه داد: امروز شاهد بهره‌برداری از ۱۵۰ تخت روانپزشکی هستیم که وزارت بهداشت تجهیز و راه اندازی آن  و خانواده نظام مافی، ساخت ساختمان را به عهده گرفته است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نظام بهداشت روان در شبکه‌های بهداشتی را طراحی کردیم و از وزارت ارشاد و سایر وزارتخانه‌ها کمک گرفتیم تا در اشاعه فرهنگ و شادمانی جامعه گام برداریم.

جامع محور کردن خدمات توانبخشی، رسالت دانشگاه علوم بهزیستی
در ادامه مسعود عربلو، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تلاش کرده است تا در ۳ حوزه توانبخشی سلامت اجتماعی و روانی به مردم خدمت رسانی کند و در سیاست‌گذاری نقش داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: بیمارستان روانپزشکی رازی ۱۱۰۰ تخت درمانی فعال در ۲ بخش بیماران فعال و مزمن دارد که به بیماران مبتلا به اختلالات روانی خدمت رسانی می‌کند.

عربلو تصریح کرد: موقوفه نظام مافی در زمینی به متراژ بیش از ۶ هزار متر مربع به بیماران مبتلا به اختلالات روانی خدمت ارائه می‌کند و امیدواریم با جامعه محور کردن خدمات روانی بتوانیم به بیماران بهتر خدمت رسانی کنیم.

او از راه اندازی یک مرکز خدمات جامع توانبخشی در غرب تهران خبر داد و گفت: خانواده نظام مافی موقوفه دیگری را در نزدیکی مسجد نظام مافی در غرب تهران در اختیار ما قرار دادند تا یک مرکز خدمات جامع توانبخشی راه اندازی شود.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار در جنوب تهران از خدمات بیمارستان روانپزشکی رازی بهره‌مند خواهند شد.

عربلو تصریح کرد: خوشبختانه وزیر بهداشت با راه اندازی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت قدم بزرگی در حوزه بهداشت برداشتند و امیدواریم در حوزه توانبخشی نیز بتوانیم خدمات خوبی در این طرح ارائه کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: