کد خبر: ۲۴۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 17
مشکل اصلی دندانسازان تجربی کشور این است که وزارت بهداشت از اجرای قانون تعیین وضعیت شغلی دندانسازان تجربی سر باز می‌زند
شفا آنلاین>سلامت>نماینده دندان‌سازان تجربی ایران با بیان اینکه کار دندان‌ساز تجربی گرفتن قالب از دندان‌پزشک برای ساخت پروتز است، گفت: ویزیت بیمار توسط دندان پزشکان تجربی مورد تأیید نیست.

به گزارش شفا آنلاین، محمد نیک رای، نماینده رسمی دندان‌ سازان تجربی ایران در تشریح مشکلات رشته پروتز دندان در کشور، گفت: مشکل اصلی دندانسازان تجربی کشور این است که وزارت بهداشت از اجرای قانون تعیین وضعیت شغلی دندانسازان تجربی سر باز می‌زند.

وی افزود: از تاریخ تصویب این قانون در سال ۱۳۶۴، وزارت بهداشت باید از واجدین شرایط یک آزمون بگیرد و برای کسانی که قبول می‌شوند و واجد شرایط هستند، مدرک تکنسین تجربی لابراتواری داده شود که این وزارتخانه در آیین نامه اجرایی که برای این قانون نوشت، فقط یک بار این امتحان را گرفت؛ در حالی که در قانون، هیچ محدودیتی برای گرفتن امتحان نیامده است.

نیک رای با انتقاد از سیاست بگیر و ببند وزارت بهداشت با دندان‌سازان تجربی متخلف، گفت: با پلمب محل فعالیت این افراد، هیچ مشکلی حل نمی‌شود؛ زیراباید قانون تعیین وضعیت شغلی دندان‌سازان تجربی توسط وزارت بهداشت اجرا شود به این صورت می‌شود از فعالیت لابراتوارهای غیرمجاز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به وجود مستندات لازم برای کسانی که قانونی در این حوزه فعالیت می‌کنند، افزود: این مستندات شامل کسانی می‌شود که حداقل ۵ سال کار لابراتواری انجام داده‌اند.

نماینده رسمی دندان‌سازان تجربی ایران ادامه داد: طیف زیادی از دندان‌سازان تجربی واجد شرایط ادامه تحصیل دانشگاهی هستند و می‌توانند در رشته پروتز دندان ادامه تحصیل دهند؛ اما شرایط برای حضور این افراد در دانشگاه فراهم نیست؛ در حالی که سالیانه کمتر از ۱۰۰ نفر دانشجوی رشته پروتز دندان در دانشگاه های کشور جذب می‌شود.

نیک رای با اشاره به اهمیت رشته دندان‌سازی تجربی،گفت: دندان‌سازان تجربی که لابراتوار دارند، اگر یک ماه دست از کار بکشند، دندان‌پزشکی ایران دچار بحران خواهد شد.

نماینده رسمی دندان‌سازان تجربی ایران با عنوان این مطلب که افرادی هستند که ۳۰ سال بدون مجوز در این حرفه کار کرده‌اند، افزود: متاسفانه هیچ نظارتی بر فعالیت این افراد وجود ندارد، چون تابلو ندارند و شناسایی نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه کار دندان‌ساز تجربی گرفتن قالب از دندان‌پزشک برای ساخت پروتز در لابراتوار است، گفت: درخواست ما از وزارت بهداشت این است که فعالیت تمامی افراد شاغل در حرفه دندان‌سازی تجربی، قانونمند شود.

نیک رای بیان داشت: آن دسته از دندان‌سازان تجربی که بیمار می‌گیرند، مورد تایید ما نیستند؛ لذا از وزارت بهداشت درخواست داریم که نسبت به احیا قانون تعیین وضعیت شغلی دندان‌سازان تجربی اقدام کند تا بتوان از فعالیت‌های غیر قانونی در این حرفه جلوگیری کرد.

نماینده رسمی دندان‌سازان تجربی ایران با اشاره به درآمدهای کلان لابراتورآرهای غیر قانونی دندان‌سازی، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند با یک آزمون برای کسانی که واجد شرایط ادامه تحصیل در رشته پروتز دندان هستند، به این حرفه بها بدهد و همچنین برای کسانی که شرایط سنی و تحصیلی ورود به دانشگاه را ندارند، مدرک تکنسین دندان‌سازی تجربی صادر کند تا بتوانند به صورت قانونمند، فعالیت خود را ادامه دهند.

وی افزود: برای کسانی که در آزمون رد می شوند، می‌توان کارت اشتغال فنی صادر کردتا فعالیت آنها تحت نظارت باشد.

نیک رای ادامه داد : وزارت بهداشت قانون مربوط به لابراتوارهای دندان‌سازی تجربی را بایگانی کرده و اجرا نمی‌کند و الان هم که ما در حال تلاش ساماندهی لابراتوارها هستیم، وزارت بهداشت همچنان سنگ اندازی می‌کند .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: