کد خبر: ۲۴۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 16
پیگیری اجرایی شدن این قانون، مهم ترین و اولویت نخست سازمان صنفی پرستاران باشد. در حالی که می بینیم، سازمان نظام پرستاری در دوره جدید فعالیت، با موضوعات کم اهمیت تر، افکار جامعه پرستاری را از اجرایی شدن این خواسته قانونی خود، منحرف ساخته است
شفاآنلاین>سلامت>قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی همچنان در بایگانی قوانین اجرا نشده قرار دارد و این در حالی است که گروه های پزشکی، بابت خدمات پرستاری، درصدی را دریافت می کنند.

به گزارش شفاآنلاین ، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری<Nursing> به عنوان ام المطالبات پرستاران، هنوز اجرایی نشده و این در حالی است که همه مقدمات اجرای آن از سال ها قبل تهیه و تدوین شده است. فقط نکته مبهم آن، عدم تخصیص اعتبار لازم برای اجرای آن است که وزارت بهداشت می بایست هر سال قبل از ارسال لایحه کل بودجه کشور از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، به صورت ردیف بودجه ای آورده شود.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، گفت: خرداد یا تیر ۹۸ و در دوره چهارم سازمان نظام پرستاری، پیشنهاد ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، به وزارت بهداشت را دادیم که نمی دانیم در حال حاضر این پیشنهاد در لایحه کل بودجه کشور لحاظ شده است یا خیر.

وی، از قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان ام المطالبات جامعه پرستاری کشور یاد کرد و افزود: پیگیری اجرایی شدن این قانون، مهم ترین و اولویت نخست سازمان صنفی پرستاران باشد. در حالی که می بینیم، سازمان نظام پرستاری در دوره جدید فعالیت، با موضوعات کم اهمیت تر، افکار جامعه پرستاری را از اجرایی شدن این خواسته قانونی خود، منحرف ساخته است.

شریفی مقدم با اشاره به فصل بودجه کشور و ارسال لایحه بودجه سال ۹۹ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، گفت: پیگیری مطالبه اصلی پرستاران، باید از طریق سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت دنبال شود تا مشخص گردد که در بودجه سال آینده، برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اعتبار لازم پیش بینی شده است یا خیر.

دبیرکل خانه پرستار، با عنوان این مطلب که سال گذشته هم وزارت بهداشت با اعتبار پیشنهادی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری موافقت کرد، افزود: متاسفانه پیشنهاد وزارت بهداشت، در سازمان مدیریت و برنامه ریزی به تصویب نرسید.

وی با تاکید بر اینکه دولت مکلف است بر اساس برنامه ششم نسبت به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اقدام کند، تصریح کرد: به نظر می رسد در سال پایانی عمر مجلس دهم، اجرایی شدن این قانون یک فرصت استثنایی برای نمایندگان است که از مطالبه اصلی پرستاران دفاع کنند.

شریفی مقدم، در عین حال از تلاش گروه های پزشکی برای افزایش تعرفه ها خبر داد و گفت: گروه های پزشکی به اشکال مختلف سعی در افزایش درآمد مجموعه خود دارند، به طوری که «طرح مبتنی بر عملکرد پزشکان» از جمله طرح هایی است که منجر به استثمار و تحقیر جامعه پرستاری شده است.

وی توضیح داد: این طرح به شکل خاموش و خزنده ای از اول آذر ۹۸ در حال اجرا شدن است. در این طرح هفت هزار خدمت تعریف شده است و چون راهی برای افزایش تعرفه وجود ندارد، گروه های پزشکی تلاش کرده اند از طریق این طرح به حقوق واقعی پرستاران دست اندازی کنند. به طوری که برای خدمات پرستاری که برای پرستاران هنوز تعریف نشده و تعرفه ای ندارد اما نیروهای پرستاری عامل انجام آنها هستند، پزشکان درصد می گیرند.

شریفی مقدم، با طرح این سئوال که اگر خدمات پرستاری تعرفه ندارد چرا درصدی از این خدمات که عامل انجام آنها پرستاران هستند، به پزشک پرداخت می شود، گفت: چرا باید ۳۰ درصد تعرفه تزریقات سرم تراپی، به حساب پزشک برود، در جایی که پرستاران عامل انجام این خدمت بدون تعرفه هستند.

دبیرکل خانه پرستار افزود: این از عجایب روزگار است که برای خدمتی که پرستار انجام می دهد و تعرفه ای ندارد، درصدی به پزشک پرداخت می شود. 

وی تاکید کرد: سازمان نظام پرستاری باید از همه توان و پتانسیل ها استفاده کند تا حق مسلم پرستاری را بگیرد. 

شریفی مقدم با انتقاد از موضوعاتی همچون طرح قاصدک و کمبود نیروی پرستاری، گفت: پرداختن به چنین موضوعاتی، در حالی که ام المطالبات پرستاری بر زمین مانده است، انحراف افکار عمومی جامعه پرستاری از پیگیری مطالبه اصلی است. 

دبیرکل خانه پرستار، افزود: مهم ترین و اولویت اول جامعه پرستاری، طرح قاصدک و کمبود نیروی پرستاری نیست. اولویت اول پرستاری، همان ام المطالبات پرستاران است که باید پیگیری شود.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: