کد خبر: ۲۴۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 03
دکترزالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبرداد:
شفاآنلاین :رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح مهم ترین برنامه های مدیریت جدید این دانشگاه و طرح برخی ازمسایل و مشکلات کلان گفت:امسال ۹۹۰ میلیارد تومان کسری بودجه قطعی داریم و از سازمان های بیمه ۸۷۰ میلیارد تومان از سال ۹۶ طلبکار هستیم.
به گزارش خبرنگار شفاآنلاین ،علیرضا زالی امروز سه شنبه در یک نشست خبری در محل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت :در سالهای اخیر در حوزه آموزش عالی و سلامت شاهد گسترش ابعاد رسانه ها هستیم و نیروی انسانی نوین با تبحری جدید شکل گرفته است 

 

دکتر زالی دانشگاه را بزرگترین مرکز ارائه خدمات عرصه سلامت کشور اعلام کرد و گفت: ۷ درصد جمعیت کشور تحت پوشش دانشگاه قرار دارد که ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل می شود. به طوری که ۴۹,۵ درصد جمعیت مردم استان تهران و ۴۶.۵ درصد جمعیت مردم شهر تهران از خدمات دانشگاه بهره می برند.

 

وی ادامه داد: هزار و ۴۴۴ عضو هیئت علمی در بخش پایه و بالینی و پژوهشی در دانشگاه خدمات ارائه می دهند. تعداد کارکنان این دانشگاه بالغ بر هزار و ۷۵۰ نفر و در مجموعه دانشگاه ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر است.
 
 
رییس دانشگاه با اشاره به فعالیت ۱۲ دانشکده در دانشگاه، عنوان کرد: ۷ مرکز دانش بنیان و ۴ پژوهشکده در دانشگاه مستقر است. همچنین ۲۰ بیمارستان که ۱۲ مرکز، آموزشی و ۸ مرکز، درمانی هستند و ۷۵ بیمارستان خیریه دولتی و خصوصی در مجموعه دانشگاه فعالیت می کنند.
 
 
به گفته وی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در حوزه بهداشت حرفه ای در کارگاه ها مشغول به کار هستند.
 
 
دکتر زالی، از تحت پوشش بودن ۱۵ درصد جمعیت کارگری خبر داد و ادامه داد: ۹۰۰ هزار دانش آموز در ۳ هزار و ۸۰۰ مدرسه نیز تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه قرار دارند. همکاری با وزارت آموزش و پرورش از گذشته از برنامه های استراتژیک دانشگاه بوده است.
 
 
وی همچنین از نظارت دانشگاه بر ۱۳۰ هزار نفر شاغل در حوزه خدمات تغذیه و آرایشی، ۴۶۰ کارخانه تولید مواد غذایی، ۱۸۸ کارگاه تولید مواد غذایی، ۹۰۰ مرکز ترک اعتیاد، ۷۰۰ عطاری تحت پوشش این دانشگاه ،۳۵ کارخانه تولیدی آرایشی و بهداشتی و مواد دارویی و هزار و ۸۰۰ داروخانه خبر داد.
 
 
رتبه اول دانشگاه در حوزه آموزش پزشکی
 
 
دکتر زالی ادامه داد: رتبه اول در حوزه آموزش پزشکی و رتبه دوم در فناوری متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، همچنین با توجه به شاخص های بین المللی، دانشگاه در زمره دانشگاه های ویژه قرار دارد. تمام راهکارها را برای ارتقای این مهم پیگیری می کنیم.
 
 
رییس دانشگاه اظهار داشت: قصد داریم به سمت دانشگاه کارآفرین و پیش قراول دانشگاه های جامع و اجرای برنامه های نوین پیش برویم. به بیان دیگر، بزرگترین استراتژی، حرکت شتابان به سمت دانشگاه های نسل سوم است.
 
 
به گفته دکتر زالی، شاخص اصلی در گام دوم انقلاب، توجه به اخلاق، جوانان و علم آموزی است که در این سه بخش دانشگاه با برنامه ریزی مشخص حرکت های پرشوری دارد.
 
 
رییس دانشگاه بیان کرد: بالغ بر ۱۴ هزار دانشجوی علاقمند و بسیاری از دانشجویان نخبه، انتخاب اولشان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. این نسل جوان باید به عنوان آینده سازان عرصه سلامت، اخلاق حرفه ای و ارتقا توانمندی ها را ترویج دهند.
 
 
وی با اشاره به اینکه چهار تشکل سیاسی با سلایق متنوع در حال فعالیت هستند، از تدوین برنامه های متفاوت به مناسبت ۱۶ آذر به کمک این تشکل ها خبر داد و گفت: این برنامه ها باید بستری برای نمایش جایگاه سیاسی دانشگاه باشد. از طرفی ۱۷ کانون فعال فرهنگی در دانشگاه شکل گرفته است که مملو از ایده های نو بوده و فضای گسترش این تشکل ها افزایش یابد.
 
 
به گفته دکتر زالی، ۵۵ انجمن علمی در حال شکل گیری و تکامل است و کسب رتبه اول کمیته تحقیقات دانشجویی در جشنواره رازی برای ۷ سال ماحصل تحقیقات و فناوری در این بستر است.
 
 
دکتر زالی: اجتماعی سازی دانشگاه و توسعه مهارت آموزی دانشجویان در دستور کار است
 
 
به گفته رییس دانشگاه، حرکت خودجوش دانشجویی در این دانشگاه در حوزه رسیدگی به بهداشت و سلامت اطفال بی بضاعت و کودکان کار و تهیه البسه گرم و راه اندازی پویش مبارزه با ایدز با شعار انگ زدایی از این بیماری بسیار حائز اهمیت است.
 
 
وی در ادامه گفت:فضای دانشگاه فضای پرنشاط و مناسب است که باید از این فرصت ها استفاده کرد.
 
 
دکتر زالی ادامه داد: تعداد برنامه های ویژه پژوهشی و فناوری در حال شکل گیری است و تا پایان سال رونمایی می شود تا فضای اعتمادآفرینی به مردم را رشد دهیم.
 
 
احداث بیمارستان هزار تخت خوابی در شرق تهران
 
 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه در دوران تحریم های ظالمانه ای به سر می برد که مردم نیز تلخی این تحریم ها را تجربه می کنند، گفت: در ۸ ماهه گذشته، ۲۳۰ هزار بستری در بیمارستان های دانشگاه و ۸۱,۶ درصد اشغال تخت صورت گرفته است. همچنین گردش تخت بیمارستانی بیماران مزمن و صعب العلاج را به ۳.۶ درصد تغییر داده ایم.
 
 
دکتر زالی افزود: در سال جاری ۲۴۰ هزار عمل جراحی در مراکز درمانی دانشگاه  انجام شده است.
 
 
به گفته رییس دانشگاه، ۳۵ پایگاه بهداشت، ۱۲۶ خانه بهداشت و ۸ شبکه بهداشت و درمان زیر نظر دانشگاه به مردم خدمت ارائه می دهند.
 
 
وی در خصوص تعداد تخت های موجود درد دانشگاه، عنوان کرد: مجموع ۴۲۰۰ تخت برای استفاده در دانشگاه مصوب است، اما اکنون نزدیک به ۵ هزار تخت در چرخه مصرف است. 
امسال سهم دستگاه های اجرایی از برنامه های عمرانی اندک بوده اما برنامه های حوزه درمان را ساماندهی کردیم و پیش بینی می شود ۱۰۲ هزار متر مربع که منجر به احداث هزار تخت می شود، به مجموعه مراکز دانشگاه افزوده شود.
 
 
رییس دانشگاه از تصویب احداث مرکز هزار تخت خوابی در شرق تهران توسط شورای اقتصاد سلامت خبر داد و آن را دستاورد بزرگی برای این مجموعه دانست.
 
 
دکتر زالی با اشاره به افتتاح و توسعه ۸ هزار و ۶۰۰ متر مربع در حوزه بهداشت، افزود: بالغ بر ۹۰ درصد این پروژه تا پایان سال محقق می شود.
 
 
ایجاد پردیس متمرکز دانشگاهی
 
 
دکتر زالی با اشاره به اینکه دانشگاه فاقد پردیس متمرکز است، گفت: در اقصی نقاط استان تهران تعداد ۱۷ خوابگاه دانشجویی وجود دارد و ۳ هزار و ۲۰۰ دانشجو در این خوابگاه ها اسکان دارند. مشکل تغذیه ای و حمل و نقل این جمعین بر دوش ما است.
 
 
رییس دانشگاه بیان کرد: علیرغم وجود مشکلات در حوزه زیرساختی، امیدواریم با تلاش ممارست و مساعدت ما و همراهی مقام عالی وزارت، پروژه ایجاد پردیس متمرکز در مجموعه ای که در حال خریداری است، عملیاتی شود.
 
 
وی در این خصوص ادامه داد: پیش بینی می کنیم با همراهی ستاد فرماندهی کل قوا و نیروهای مسلح در بهمن امسال عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.
 
 
طلب ۸۷۰ میلیاردی دانشگاه از سازمان های بیمه ای
 
 
دکتر زالی از پذیرش ۴۹۰ دانشجو مازاد بر ظرفیت دانشگاه خبر داد و افزود: این آمار بسیار قابل توجه بوده و بار مالی ۱۸ میلیاردی بر دانشگاه وارد کرده است. این در حالی است که در حوزه آموزش تا پایان سال ۹۷، ۱۰۵ میلیارد تومان کسری داشتیم، البته این کسری با همراهی کارشناسان مدیریت و برنامه ریزی، پذیرفته شد.
 
 
وی عنوان کرد: سال ۹۸ و ۹۹ سخت ترین سالهای کشور است. اگر به همین وضعیت پیش برویم، میزان کسری تا پایان سال ۹۸ به ۱۷۰ میلیارد و تا پایان سال ۹۹ به ۲۵۰ میلیارد تومان می رسد.
 
 
دکتر زالی از وجود چالش در حوزه بودجه بهداشت خبر داد و گفت: بودجه سنواتی این حوزه ۸۳۰ میلیارد تعیین شده بود که علی رغم تلاش دولت، تخصیص نیافت. در حوزه آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان نیز ۴۲ تا ۴۵ درصد بودجه اختصاص یافت. در سال آینده اگر بخشی از این کسری مطالبه نشود، در سال ۹۹ با چالش جدی روبه رو می شویم.
 
 
رییس دانشگاه کسری قطعی را ۹۹۰ میلیارد اعلام کرد و گفت: مطالبات پرسنل، پزشکان، کارکنان و اعضای هیئت علمی به ۲۳۰ میلیارد تومان می رسد. از طرفی دانشگاه ۱۸۰ میلیارد به پیمانکاران و ۶۰ میلیارد به شرکت های پخش و توزیع دارو بدهکار است. این در حالی است که از ۱۲ نهاد بیمه ای ۸۷۰ میلیارد تومان برای دو سال و نیم طلب داریم.
 
 
به گفته وی، دانشگاه در حال تعامل با سازمان های بیمه ای است تا این مشکلات مرتفع شود.
 
 
رییس دانشگاه ادامه داد: در این حوزه در سطح دولت برنامه های جدیدی تدوین شده تا از فشارهای مالی بر دانشگاه های علوم پزشکی کاسته شود. به طور کلی در نیمه دوم سال به دلایل مختلف نقدینگی کاهش و هزینه های جاری افزایش می یابد.
 
 
دکتر زالی از ایجاد مشکل در ارائه خدمات به مردم در صورت کسری بودجه اشاره کرد و گفت: اگر درآمد اختصاصی دانشگاه دریافت نشود، بیمارستان ها با مشکل مواجه خواهند شد. درآمد اختصاصی دانشگاه در تمامی حوزه ها باید هزار و ۳۹۰ میلیارد باشد که تاکنون ۵۶۰ میلیارد تحقق یافته است. البته بخش عمده ای از درآمدها با دریافت مطالبات بیمه ای محقق می شود.
 
 
رییس دانشگاه ادامه داد: تعدادی نیروی انسانی در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها مشغول هستند اما ردیف بودجه ای به آن ها تعلق ندارد، از طرفی قابل حذف هم نیستند. ۳۲ درصد پرسنل ما از این دسته هستند. از طرفی با کمبود شدید نیرو انسانی مواجه هستیم.
 
 
وی با اشاره به منفی بودن بالانس نیروی انسانی در دانشگاه، افزود: این موضوع به دانشگاه ما اختصاص ندارد و یک بار برای همیشه باید به صورت استراتژیک نیروها تعیین تکلیف شوند.
 
 
دکتر زالی عنوان کرد: در سال ۹۶، سهمی که در قالب بند (و) پرداخت پرسنلی به طور اعم در نظر گرفته شد، ۷۹ درصد اعتبار جاری برای حقوق و مزایا بود. به دلیل افزایش حقوق این عدد به ۸۱,۵ درصد در سال ۹۷ رسید. امیدواریم با آسیب شناسی توسط معاونت توسعه وزارت بهداشت و سازمان برنامه ریزی، این مشکلات در سال آتی مرتفع شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: