کد خبر: ۲۴۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 18
اگر فردی به بیماری‌های تب دار، بیماری‌های ویروسی و بیماری‌های عفونی دچار شود ممکن است این بیماری‌ها سبب کاهش اشتها شود. همچنین فردی که دچار بیماری پنومونی، ناراحتی گوارشی عفونی، کولیت و یا بیماری عفونی دیگری مثل مننژیت باشد با شروع تب بی اشتها می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بی اشتهایی در افراد باید جدی گرفته شود، زیرا طیف وسیعی از بیماری‌ها باعث بی اشتهایی می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،کوروش صمد‌پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: بیماری‌های روحی- روانی عاملی هستند برای کم اشتهایی افراد، که اگر این بی اشتهایی درمان نشود و ادامه‌دار باشد منجر به کاهش وزن، سوء تغذیه و بیماری‌های ثانویه ناشی از سوء تغذیه می‌شود.

مهم‌ترین علل بی اشتهایی

او بیان کرد: اگر فردی به بیماری‌های تب دار، بیماری‌های ویروسی و بیماری‌های عفونی دچار شود ممکن است این بیماری‌ها سبب کاهش اشتها شود. همچنین فردی که دچار بیماری پنومونی، ناراحتی گوارشی عفونی، کولیت و یا بیماری عفونی دیگری مثل مننژیت باشد با شروع تب بی اشتها می‌شود. 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی علل شایع کم اشتهایی را بیماری‌های روحی و روانی دانست و افزود: انواع افسردگی‌ها، استرس‌ها و آنورکسیا که یک اختلال در غذا خوردن است باعث بی اشتهایی فرد می‌شود.

صمد‌پور اظهار کرد: زمانی که بیماری‌های کبدی، انواع هپاتیت‌ها، بیماری‌های کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری HIV، کم کاری تیروئید مزمن شوند، اشتهای فرد کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: ممکن است سرطان دستگاه گوارش در ابتدا با بی اشتهایی فرد نمود پیدا کند پس انواع سرطان‌ها هم می‌توانند باعث بی اشتهایی شوند. برای همین است که فردی که اشتها ندارد باید ابتدا بیماری‌هایی که ممکن است از این طریق به آن دچار شود را مورد بررسی قرار داده و در مرحله دوم به بیماری‌های روحی روان به آن توجه شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افرادی که به هر نحوی دارو‌هایی که از ترکیبات آنفتامین (موادی که در شیشه وجود دارد) ترکیبات کدئین زیاد (هروئین) تولید می‌شوند مصرف می‌کنند ممکن است باعث بی اشتهایی آن‌ها شود. همچنین افرادی که در حال شیمی درمانی هستند نیز با کمبود اشتها مواجه می‌شوند.

او اضافه کرد: اگر فردی بدون علت و به یکباره دچار بی اشتهایی شد؛ باید برای بررسی کامل به پزشک مراجعه کند تا درمان صورت گیرد. همچنین در کنار آن بعضی از افراد هستند که از کودکی وزن خوبی نداشته و به تبع آن اشتهایی خوبی هم ندارند این افراد باید مواد غذایی با حجم کم استفاده کنند. با این روش فرد با خوردن غذا آن هم در حجم کم می‌توانید تمام ویتامین‌های و کالری مورد نیاز بدنش را تامین کند.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: