کد خبر: ۲۴۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 17
سرطان خون یا لوسمی یا لوکمیا بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون‌ساز بدن است. این بیماری در اثر تکثیر و تکامل ناقص گلبول سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>محققان آلمانی موفق به تولید یک سیستم "هوش مصنوعی" شدند که می‌تواند با استفاده از نمونه خون، سرطان خون یا "لوسمی" را تشخیص دهد.

به گزارش شفا آنلاین، محققان مرکز تحقیقاتی "هلمهولتسِ" مونیخ و بیمارستان دانشگاه "لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ "(LMU) در آلمان یک سیستم خودکار توسعه داده‌اند که الگوریتم‌های یادگیری عمیق را اجرایی می‌کند تا به طور خودکار و با استفاده از نمونه‌هایی خونی، سلول‌ها را طبقه‌بندی کند.

هدف از این طبقه‌بندی سلول‌ها تعیین و تشخیص "لوسمی حاد مغز استخوان"(AML) است.

سرطان خون یا لوسمی یا لوکمیا بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون‌ساز بدن است. این بیماری در اثر تکثیر و تکامل ناقص گلبول سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود. لوسمی یکی از سرطان‌های شایع در میان کودکان است.

"لوسمی حاد میلوئیدی" هم یکی از انواع سرطان خون است. این نوع لوکمی سلول‌های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روندی حاد دارد. در این بیماری مغز استخوان، میلو بلاست‌ها(نوعی گلبول سفید)، گلبول‌های قرمز یا پلاکت‌های غیرطبیعی می‌سازد.

طبقه‌بندی سلول‌ها نیازمند مجموعه‌ای حاوی ۲۰ هزار تصویر از سلول‌های خونی است که برخی از آنها از بیماران مبتلا به "لوسمی حاد مغز استخوان" به دست آمده بودند.

سیستم رایانه‌ای محققان آلمانی قادر بود متغیرهایی را که به سلول‌های مبتلا به بیماری مربوط است، تعریف کند.

محققان هم این فناوری را با اجرای تصاویر نمونه‌های سرطانی از ۱۰۰ بیمار مبتلا به "لوسمی حاد مغز استخوان" و ۱۰۰ فرد سالم مورد تایید قرار دادند.

نتایج نشان داد که رایانه هم قادر به طبقه‌بندی سلول‌های "لوسمی حاد مغز استخوان" بود.

از آنجا که این فناوی هوش مصنوعی از یک الگوریتم نرم‌افزاری تشکیل شده است، باید استفاده از آن در بیمارستان‌های سراسر جهان آسان باشد.

علاوه بر این، این سیستم قادر است بسیاری از بیماری‌ها که سلول‌شناسان در تشخیص آن‌ها نقش دارند را تشخیص دهد.

محققان پروژه معتقدند که برای استفاده از این سیستم در کلینیک‌ها، باید الگوریتم سیستم آنها بتواند نمونه‌های خون از منابع مختلف را شناسایی کند.

هدف بعدی این محققان ارزیابی چگونگی استفاده از این سیستم در سایر بیماری‌ها از جمله جهش ژنتیکی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: