کد خبر: ۲۴۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 09
تا پنج سال دیگر کلیه درمان‌ها به سمت ژن‌درمانی و اصلاح از داخل سلول‌ها سوق داده می‌شود و امیدواریم که هرچه زودتر علوم ژن درمانی در کشور توسعه یابد
شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که بسیاری از بیماری‌های شایع امروز زمینه ژنتیکی دارند، گفت: محققانی که در این حوزه فعال هستند، نباید در مسیر پیشرفت در پله‌های پایین بمانند، بلکه باید با آشنا شدن به علم روز دنیا به روش‌های جدید درمانی دست یابند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر امیرعلی حمیدیه در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی ژنتیک پزشکی که امروز در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برگزار شد، با بیان این‌که در ۳۰ سال گذشته درمان بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی در کشور موجود نبود، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به سمت روش‌های درمانی جدید مانند پیوند مغز استخوان(bone marrow transplant)، سلول‌های خون‌ساز و ژن درمانی حرکت کردیم.

وی با اشاره به رشد و توسعه روش‌های ژن درمانی در کشور با تاکید بر این‌که این رشد مطلوب نیست، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال اجرای برنامه غربالگری تالاسمی در کشور، تعداد مبتلایان به این بیماری را پس از ۲۰ سال از ۷۵ هزار نفر به ۲۰۰ نفر کاهش داده است و این سوال مطرح است که چرا هنوز ۲۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی را در آمارهای خود داریم.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علت این امر را عدم صرف اعتبارات مناسب در قبل از ابتلا و پیشگیری این بیماری دانست و اظهار کرد: فردی که مبتلا به تالاسمی است، باید به مدت ۴۰ سال خون بیمار تعویض و پالایش خون صورت گیرد که این امر هزینه سنگینی را برای سیستم بهداشتی کشور به همراه دارد. این در حالی است که با انجام آزمایش‌های ژنتیکی می‌توان در این میزان هزینه صرفه‌جویی کرد.

حمیدیه با اشاره به تجربیات سایر کشورها در این زمینه افزود: کشوری مانند یونان که یک کشور بسیار تالاسمی‌خیز است، تنها دو مورد از مبتلایان به این بیماری گزارش شده است که این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری برای بخش پیگیری صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به فرهنگ‌سازی در جامعه برای انجام غربالگری‌های قبل از ازدواج، خاطر نشان کرد: با کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که خانواده‌هایی که دارای فرزندان با نقص ژنتیک هستند، حتی برای بار دوم و سوم حاضر به پرداخت هزینه‌های مراحل تشخیص و آزمایش نیستند و این امر نیاز دارد که در سیستم خانواده‌ها فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا بتوان از این طریق از تولد فرزندان با بیماری جلوگیری کرد.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از این‌که در کشور همچنان شاهد ثبت ازدواج‌های فامیلی هستیم، ادامه داد: در برخی از مناطق کشور ۶۰ درصد ازدواج‌ها خانوادگی است که این امر یکی از معضلات کشور است و نیاز به اجرای برنامه‌های ترویجی دارد.

حمیدیه با تاکید بر این‌که محققان در این حوزه باید به دنبال علوم جدید برای روش‌های تشخیص و درمان باشند، اظهار کرد: تا پنج سال دیگر کلیه درمان‌ها به سمت ژن‌درمانی و اصلاح از داخل سلول‌ها سوق داده می‌شود و امیدواریم که هرچه زودتر علوم ژن درمانی در کشور توسعه یابد.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی(Stem Cells) معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اتخاذ روش‌های تحقیقاتی از سوی پژوهشگران کشور، تاکید کرد: دنیا در حال پیشرفت است و محققان این حوزه نباید در مسیر طی کردن پله‌های پیشرفت در پله‌های پایین این مسیر متوقف شوند، بلکه باید با مطالعه با روش‌های درمانی جدید آشنا شوند.

وی با تاکید بر این‌که امروزه بسیاری از بیماری‌هایی را که در گذشته زمینه‌های ژنتیکی و ارثی بر آن متصور نبوده‌اند، امروزه ارثی بودن آن‌ها به اثبات رسیده است، ادامه داد: یکی از نمونه‌های آن کم‌کاری مغز استخوان است که امروزه بر ارثی بودن آن تاکید می‌شود.

حمیدیه با تاکید بر این‌که این امر در مورد سایر بیماری‌ها مانند سرطان‌ها حاکم است، ادامه داد: همه بیماری‌ها قطعا یک زمینه ژنتیکی دارند، از این‌رو ژن‌درمانی یکی از بحث‌های جدی موضع پزشکی امروز است و در آینده نیز همه علوم پزشکی بر پایه ژنتیکی قرار خواهد گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: