کد خبر: ۲۴۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 09
پوست باید همواره مرطوب نگه داشته شود زیرا مرطوب کردن پوست به طور دائمی با پیشگیری از خشکی پوست مانع ترک خوردن آن و از بین رفتن سد پوستی می‌گردد
شفاآنلاین>سلامت> اگر شما نیز در بین میلیون‌ها نفری هستید که در سراسر جهان از اگزمای پوستی رنج می‌برند به احتمال زیاد با سرد شدن هوا با چالشی جدید مواجه خواهید شد. 

به گزارش شفاآنلاین،هوای سرد و خشک سبب از دست رفتن رطوبت ضروری پوست<Skin> می‌شود که برای پوستی که به علت اگزما سد مناسبی در برابر عوامل محرک ندارد، مشکل ساز خواهد بود. خارش و التهاب سبب شکسته شدن سد دفاعی اصلی بدن ما یعنی پوست می‌شود. از سوی دیگر افزایش استرس می‌تواند به صورت محرک خارش زا برای پوست درک شود و در نتیجه باعث شعله ور شدن اگزما به ویژه در فصل پاییز شود. در ادامه توصیه‌هایی برای گذراندن پاییز بدون‌تشدید اگزما آمده است:

1- پرهیز از استحمام در آب داغ به مدت طولانی

برای حمام کردن باید از آب ولرم و نه داغ استفاده کنید. مدت ماندن در حمام نباید از 5 تا 10 دقیقه بیشتر باشد. پس از استحمام باید فورا از مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوستتان حفظ شود. همچنین شستشو با صابون ملایم باعث می‌شود که پوست حساس کمتر دچار تحریک شود.

2- فراهم کردن محیط مناسب در منزل

با اینکه دمای هوای بیرون از منزل قابل کنترل نیست، دمای داخل منزل در کنترل شما است. نکات مهم در حفظ محیط منزل پرهیز از گرم کردن بیش از حد منزل و استفاده ازمرطوب کننده است که احتمال تشدید علایم اگزما را کم کند.

3- اجتناب از شستشوی بیش از حد و مکرر دست‌ها به خصوص در هوای سرد و خشک

بسیاری از افراد اگزمایی دچار اگزمای دست هستند. علایم اگزمای دست در زمستان تشدید می‌شود به طوری که این افراد دچار ترک خوردگی دست در هوای سرد زمستانی می‌شوند. شستشوی مکرر دست باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست می‌شود. لذا توصیه می‌شود این افراد حتما درهوای سرد به دفعات در طول روز از مرطوب کننده استفاده کنند. برای پوست به شدت خشک کرم ضخیم و یا امولینت قبل از خواب و استفاده از دستکش بعد از آن باعث حفظ رطوبت پوست و بازسازی سد پوستی می‌شود. در مواقع مواجهه با هوای سرد در بیرون از منزل حتما باید از دستکش استفاده شود.

4- مرطوب کردن، اولین سد دفاعی در پیشگیری از تشدید اگزماست

پوست باید همواره مرطوب نگه داشته شود زیرا مرطوب کردن پوست به طور دائمی با پیشگیری از خشکی پوست مانع ترک خوردن آن و از بین رفتن سد پوستی می‌گردد. استفاده از لوسیون‌ها و یا روغن‌های خاص برای کل بدن مناسب است اما در مکان‌های شدید خشک بایستی از مرطوب کننده‌هایی مانند کرم یا پماد استفاده کرد.

در آخر توجه به این نکته ضروری است که در موارد شدید و پایدار اگزما باید مراجعه به متخصص پوست را در نظر داشت چرا که این مشکل می‌تواند سبب عفونت و تغییر رنگ دائمی در بعضی نواحی پوست شود.آفتاب یزد 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: