کد خبر: ۲۴۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 31
شیر و عسل به جای ماست و دوغ، سبزی به جای سالاد، خرما، موز، گردو، سبزی های گرم مانند ریحان، شوید، نعناع و خورشت فسنجان گرمی هایی هستند که باید در پاییز به سراغ آن ها رفت
 شفاآنلاین>سلامت>سلامتی در پاییز و دور ماندن از بیماری های این فصل خوش آب و رنگ، دغدغه بسیاری از افراد است؛ آن هایی که حساسیت های پاییزی امان شان را بریده است و سوز سرما تا مغز استخوان های شان نفوذ می کند و از سرمای بیش از حد در قسمت پایین بدن  شان گلایه دارند.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر «حسن حاج طالبی» از پزشکان طب سنتی ایرانی و محقق و دوره دیده در این طب است، او به برخی از دغدغه های مردم پاسخ می دهد، در واقع برای پیشگیری از بیماری ها و حفظ سلامتی<the health> در پاییز نسخه می پیچد.

 او می گوید: هر فصل دارای مزاجی است یعنی فصول هم دارای مشخصه ها و ویژگی های بارز مخصوص به خود هستند؛ ویژگی هایی فراتر از شناسه های ظاهری که در متن و باطن این فصول پنهان است. به گفته حاج طالبی، مزاج بهار گرم و تر، تابستان گرم و خشک، پاییز سرد و خشک و زمستان فصل برف و بوران، سرد و تر است.

پزشک طب سنتی ایرانی اضافه می کند: اقلیم ها نیز دارای مزاج مخصوص به خود هستند به نحوی که مزاج ساکنان بجنورد با مزاج ساکنان شهرهای دیگر متفاوت و پاییز برای بجنوردی ها و قوچانی ها آسیب پذیرتر از بوشهری هاست زیرا مزاج منطقه آن ها در پاییز به سرد و خشکی منطقه ما نیست.

شرایط مزاجی باعث شده این پزشک به بجنوردی ها، شیروانی ها و قوچانی ها توصیه هایی کند. طبق توصیه های وی برای مقابله با مزاج سرد و خشک باید پرهیزهایی و خوراکی هایی را مصرف کرد که طبع و مزاج گرم و تر دارند.

هر غذا دارای مزاجی است، برخی خوراکی ها مانند سرکه، ترشی ها و ترشیجات، میوه های ترش، آب یخ، بستنی، خیار، گوجه فرنگی، هندوانه و میوه های ترش دارای مزاج سرد هستند و در پاییز باید از مصرف آن ها به شدت خودداری کرد، این مطلب نیز توصیه جدی حاج طالبی به بجنوردی هاست.

حاج طالبی البته می گوید: خانم ها باید در مصرف غذاهای سرد و خشک بیشتر دقت کنند زیرا طبع و مزاج سردتری نسبت به مردها دارند. پاسخ او به کسانی که این سوال برای شان ایجاد می شود که از چه خوراکی هایی باید در پاییز مصرف کنیم؟ این است «شیر و عسل به جای ماست و دوغ، سبزی به جای سالاد، خرما، موز، گردو، سبزی های گرم مانند ریحان، شوید، نعناع و خورشت فسنجان گرمی هایی هستند که باید در پاییز به سراغ آن ها رفت.»

این پزشک بجنوردی در بخشی دیگر از سخنان خود می گوید: هوای پاییز بدترین هوای سال است، باد این فصل برای پوست خوب نیست زیرا خون رسانی را از سطح پوست به عمق می برد و خون کمتر زیر پوست جاری می شود و این آسیب زننده است.

او البته راهکاری برای جبران این آسیب دارد، توصیه می کند که ورزش کنید و 10 تا 20 دقیقه در روز بدوید یا 30 دقیقه پیاده روی و نرمش کنید تا خون رسانی به پوست انجام و پوست گرم شود.

هشدار جدی حاج طالبی به افراد مسن، کودکان و افراد دارای بیماری هایی همچون روماتیسم است، طبق گفته او این اقشار باید در پاییز لباس گرم بیشتری بپوشند تا کمتر در معرض باد قرار بگیرند. طبق توصیه های او حتی آفتاب و باران پاییزی برای آن ها مضر است و نباید زیر باران پاییزی بروند.

او البته تعبیر دیگری از فصل رنگ ها دارد. اگر شما این فصل را با برگ ریزان درخت ها و رنگارنگی برگ ها می شناسید باید با خصلت دیگر این فصل آشنا شوید، «پاییز فصل عصبانیت هاست»؛ این نیز سخن این پزشک طب سنتی ایرانی است زیرا سودا در این فصل زیاد و افزایش آن منجر به عصبانیت می شود. 

حاج طالبی می گوید: مردم باید در این فصل رفتارهای گرم (خنده، محبت، خوشرویی و...)  انجام دهند و از رفتارهای سرد(حسادت، تنفر، عصبانیت و... )  پرهیز کنند زیرا در این فصل افسردگی و بیماری های عصبی شدت پیدا می کند.

بنا به گفته او اگر مردم عادی در پاییز روزی 3 خرما مصرف می کنند برای این افراد خاص روزی بیش از 7 خرما تجویز می شود زیرا پاییز مولد سودا و آن مسبب بسیاری از بیماری های صعب العلاج مانند سرطان و روماتیسم است یا در پاییز شدت می یابد.

حاج طالبی اعلام می کند: این فصل، فصل مدارس است. والدین باید با مشورت با یک پزشک متخصص پوست کرم مناسبی را برای کودکان تهیه کنند و بزرگ سالان اگر به عسل حساسیت ندارند هر شب از ماسک عسل برای پوست خود استفاده کنند.

وی اضافه می کند: عوامل خارجی وجود دارند که در فصولی مانند بهار و پاییز موجب حساسیت های فصلی می شوند، تغییرات ناگهانی فصل ها برخی مشکلات و حساسیت هایی را به دنبال دارد بنابراین باید در این زمان ها مراقب های بیشتری انجام شود.
به توصیه او کسانی که حساسیت فصلی پاییزی دارند در این فصل جلوی بینی خود را وقتی بیرون می روند، بگیرند.خراسان 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: