کد خبر: ۲۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 13
عضو انجمن ارولوژی ایران در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- عضو انجمن اورولوژی ایران یکی از عوامل مهم مرگ و میر را ناشی از تروماهای دستگاه ادراری دانست که به دنبال آن کلیه های فرد دچار مشکل اصلی می شود.

دکتر لطف اله ارمنده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در واقع تروماهای دستگاه ادراری یکی از آسیب های نسبتأ شایع است که به دنبال سقوط از ارتفاع، شغل های پر خطر نظیر کارهای ساختمان، تصادفات وسایل نقلیه و نزاع ها ایجاد می شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که اعضای دستگاه ادراری نظیر کلیه ها، هالب ها و مثانه داخل شکم تحت پوشش اند اما بر اثر تروماt کلیه ها می توانند محل اصلی این مشکل باشند.

جراح کلیه، مجاری ادرار و دستگاه تناسلی با بیان این که نحوه برخورد با این بیماران برای درمان مهم است در عین حال افزود: در مرحله اول بررسی راه هوایی، برقراری جریان خون، دادن مایعات وریدی لازم برای این بیماران مانند سایر بیماران مبتلا به تروما نیز باید انجام شود و بعد از آن پرداختن به بررسی اختصاصی آسیب.

وی با بیان این که گاهی اوقات آسیب به کلیه منجر به پارگی خود کلیه و عروقش می شود،تصریح کرد: برای تشخیص قطعی شرح حال بیمار و علائمی نظیر خون در ادرار، درد در ناحیه قفسه سینه، درد شکمی شدید، خون مردگی در کنار مهره های کمری، آثار گلوله و چاقو نیز به پزشک کمک می کند.

ارمنده ادامه داد: با انجام عکسبرداری رادیولوژی، آزمایشات روتین، در مواقع پیشرفته سونوگرافی و سی تی اسکن نیز می توان آسیب رسیدن به کلیه را به طور قطعی نیز تشخیص داد.

وی خاطرنشان کرد: با پارگی کلیه در صورت امکان دوخته و در مواقع پارگی شدید کلیه برداشته می شود و در شرایطی که علائم ثابت و کم باشد با تجویز مایعات، درمان های آنتی بیوتیک لازم و مسکن می توان با شخص آسیب دیده به طور محافظه کارانه تا زمان اثبات علائم برخورد کرد.

عضو انجمن ارولوژی اروپا یادآور شد: در غیر این صورت با بدتر شدن حال بیمار برای بررسی دقیق تر لاپاراتومی انجام می شود ضمن این که اگر هماتوم شدید باشد آن هم تخلیه می شود.

گفتگو:شبنم طاهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: