کد خبر: ۲۴۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 19
اکنون حدود ۲۴ هزار تخت ویژه نگهداری از سالمندان در سراسر کشور داریم؛ با توجه به جمعیت ایران باید حداقل ۳۵۰ هزار تخت نگهداری سالمندان در مراکز روزانه و حتی شبانه روز داشته باشیم
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام پرستاری دالوندی گفت: ۷.۵ میلون نفر از مردم کشور را افراد پیر تشکیل می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین، اصغر دالوندی، رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به ورود بخش خصوصی برای راه اندازی مرکز نگهداری سالمندان اظهار کرد: در زمینه نگهداری از سالمندان، حاکمیت نقش مهمی را ایفا می‌کند و بخش خصوصی با حمایت دولت می‌تواند در زمینه ایجاد مراکزی با نام دهکده‌های سالمندان، نقش پر رنگی ایفا کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: برای ارتقای زندگی سالمندان، باید ساختار‌های جدید در جامعه تشکیل شود؛ اکنون حدود ۲۴ هزار تخت ویژه نگهداری از سالمندان در سراسر کشور داریم؛ با توجه به جمعیت ایران باید حداقل ۳۵۰ هزار تخت نگهداری سالمندان در مراکز روزانه و حتی شبانه روز داشته باشیم.

او افزود: در حال حاضر ۷.۵ میلون نفر از مردم کشور را افراد پیر تشکیل می‌دهند و باید شرایطی در کشور مهیا کنیم که سالمندان بتوانند از خانه بیرون آمده و با دیگر همسالان خود و سایر افراد جامعه معاشرت کنند.

دالوندی بیان کرد: در دهکده‌های سالمندی، افراد پیر در طول روز در این مراکز ساکن می‌شوند و از طرف پرستاران، خدمات ارزشمندی دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: سالمندان در دهکده‌های سلامت، به صورت موقت تا بهبود وضعیت‌شان ساکن می‌شوند؛ اینگونه مراکز بر اساس تجربه کشور‌های پیشرفته است و امیدواریم این مدل در سراسر کشور اجرایی شود.

او افزود: در حال حاضر مراکز توانبخشی(Rehabilitation)، سالمندان را به طور دائم نمی‌پذیرند و فقط خدمات سرپایی بهداشتی درمانی در زمینه مراقبت و نگهداری از آن‌ها ارائه می‌شود.
 
دالوندی تاکید کرد: مراکز توانبخشی می‌توانند به وسیله پرستاران خدمات قابل قبولی به سالمندان که برخی از آن‌ها توانایی انجام کار‌های روزمره خود را ندارند، ارائه دهند؛ امروزه اپلیکیشن‌های مختلفی در زمینه کمک به سالمندان و مراقبت از افراد پیر طراحی شده است و پرستاران می‌توانند با سیستم‌های جدید به افراد سال‌خورده، آموزش‌های اولیه در زمینه نگهداری از خود را بدهند.

او گفت: برخی از سرویس‌ها و روش‌های ارائه دهنده خدمات به بیماران و به خصوص سالمندان در سطح جامعه نهادینه نشده است و دولت باید در این زمینه به ما و پرستاران کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: