کد خبر: ۲۴۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 10
هنگامی که فردی در مکان عمومی و در حضور دیگران دچار اضطراب و استرس می شود، این شکل از اختلال رفتاری ناشی از آن است که مبادا کار نامناسب و اشتباهی از آن در حضور جمع سرزند، چنین افرادی از اینکه مورد تمسخر قرار بگیرند، به شدت ترس و واهمه دارند و به همین دلیل در مکان های عمومی و در حضور دیگران دچار اضطراب می شوند
شفا آنلاین>سلامت>عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: افرادی که مبتلا به فوبیای اجتماعی هستند، دائماً سعی می کنند از محیط های جمعی دوری کنند، این افراد از سخنرانی یا حرف زدن در جمع، غذا خوردن در رستوران، انجام کاری در حضور دیگران ترس دارند، این اختلال مانند سایر اختلالات اضطرابی <Anxiety Disorders>به درمان های دارویی و روان شناختی نیاز دارد.

به گزارش شفا آنلاین:مهناز سربندی روز پنجشنبه افزود: هنگامی که فردی در مکان عمومی و در حضور دیگران دچار اضطراب و استرس می شود، این شکل از اختلال رفتاری ناشی از آن است که مبادا کار نامناسب و اشتباهی از آن در حضور جمع سرزند، چنین افرادی از اینکه مورد تمسخر قرار بگیرند، به شدت ترس و واهمه دارند و به همین دلیل در مکان های عمومی و در حضور دیگران دچار اضطراب می شوند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه این اختلال رفتاری ریشه در گذشته افراد مبتلا به فوبیا دارد، گفت: ترس از بلندی، تاریکی، آتش، پرواز کردن، سگ، گربه، ‌مار، موش و سوسک، رعد و برق، میکروب یا آلودگی، جمعیت و شلوغی و محفظه بسته، از عمده موارد خاص باید برشمرد که بسیاری از افراد به طروق مختلف با شدت و ضعف به آن فوبیا دارند.    

سربندی اضافه کرد: فردی که از رو به رو شدن با برخی حیوانات، ‌مکان یا موقعیت‌ها اجتناب می‌کند و در صورت مواجه علائم ترس و اضطراب در او بروز می‌کند، به فوبیای شدید مبتلا است.  زمانی که علائم اضطراب و استرس درون فردی به شدت بر روی موضوعی خاصی متمرکز شود و به همین دلیل هنگامی که با آن چه که از آن می ترسد، رو به رو شود، اعم از تاریکی، ‌حیوانات، ‌ مکان یا موقعیت خاص، ‌به فوبیا یا ترس خودساخته گرفتار شده است.

این روان درمانگر گفت: فوبیا احساس مضطرب کننده ای است که از طریق ترس ناخودآگاه چه حقیقی یا خیالی هدایت می شود،  برای فردی که دچار این اختلال روانی است، ‌ فوبیا غیرقابل تحمل و حتی تهدید کننده به نظر می رسد در حالی که دیگران ممکن است چنین ترسهایی را عجیب یا حتی جذاب فرض کنند.

وی با بیان اینکه معمولا فوبیا قابل درمان بوده یا می توان این استرس و اضطراب فرد مبتلا را تا حدودی کاهش داد، ‌ گفت: فردی مدت ها پیش با مراجعه به کلینیک روانپزشکی ادعا کرد که از سوار شدن در پله برقی یا آسانسور، ترس و اضطراب تمام وجودش را ناخودآگاه فرا می گیرد.  این فرد مبتلا به فوبیا شده و به آن پیشنهاد شد که در اولین فرصت به یک درمانگر مراجعه یا در صورت مواجه شدن با موقعیتهای خاص برای اینکه تا حدودی از شدت اضطراب خود را کاهش دهد، هنگام سوار شدن در آسانسور  یا پله برقی از فرد دیگر کمک بگیرد و این عمل را چندین مرتبه و در روزهای متوالی به طور آزمایشی انجام دهد تا به مرور از ترس ناخواسته ای که در وجودش رخنه کرده رهایی پیداکند.  

این روانشناس بالینی با بیان اینکه فوبیا به طریق ساده یا اجتماعی می تواند بروز کند، گفت: ترس از مکان های باز مانند میدان، خیابان و مکان های دور، ترس از مکان های بسته مانند آسانسور و جاهای بسته و تنگ،  ترس از حیوانات مانند سگ یا گربه یا مار، عنکبوت و مانند آن، ترس از جسد و مانند آن از شکل های خاص فوبیای ساده می توان بر شمرد.

سربندی افزود: در حالت فوبیای ساده برای نمونه فرد مبتلا ممکن است که با خود بگویید بسیاری از مردم از چیزی می ترسند، یا اینکه کمتر کسی است که از مار نترسد. آیا هر فردی که از مار می ترسد دچار فوبیا است؟ در این اختلال رفتاری،  ترس فرد به شدت بیش از حد و غیر واقعی است. این روان درمانگر تصریح کرد: برای مثال فردی که فوبیای مار دارد به شدت به این حیوان خزنده یا دیگر خزندگان فکر می کند و در همه جا و همه شرایط حتی در شهری بزرگی که در آن این نوع از حیوانات وجود ندارد، از بودن مار یا حیوان خزنده در خانه می ترسد یا حتی اگر تصویر آن را نیز از دور ببیند دچار علائم اضطراب شدید می شود. این ترس آرامش زندگی فرد را مختل خواهد کرد. بنابراین درمان این اختلال ضروری است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: