کد خبر: ۲۴۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 03
از آنجا که فصل آنفولانزا از ابتدای مهر ماه شروع می‌شود ، بهترین زمان برای دریافت واکسن ماه مهر و آبان می باشد، با این حال می توان در ماه آذر و حتی دیرتر هم اقدام کرد ، اگر چه اقدام سریعتر می تواند برای پیشگیری موثر باشد
شفاآنلاین>سلامت>توصیه‌های بهداشتی و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی فسا به شهروندان در باره تهیه واکسن‌های آنفلوانزا  در راستای تامین ایمنی بیشتر است ، توصیه شده شهروندان واکسن آنفلوانزا را به صورت بسته‌بندی تکی در جعبه و به همراه برچسب اصالت تهیه کنند ، واکسن‌های فاقد جعبه و برچسب اصالت مورد تائید نیست.

به گزارش شفاآنلاین،هرساله با شروع فصل سرما، توصیه‌ها برای استفاده از واکسن‌های آنفلوانزا برای سنین مختلف آغاز می‌شود. از این رو افراد با شرایط خاص و با تجویز و تأیید پزشکان اقدام به دریافت این واکسن‌ها  از داروخانه ها<drug stores> می کنند.

یک پزشک داروساز در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: واکسن‌های آنفلوانزا تا حدی از ابتلا به بیماری آنفلوانزا پیشگیری می‌کنند اما ایمنی کامل در مقابل این بیماری را به همراه نخواهند داشت.  

دکتر شعله خانی روز پنج‌شنبه  گفت :این واکسن باید در یخچال و دمای بین ۸-۲ درجه سانتیگراد به‌ طوری نگهداری شود که واکسن دچار یخ زدگی نشود.
 روش تلقیح واکسن نیز تزریق داخل عضله یا به‌صورت زیر جلدی عمیق است. 

وی ادامه داد: واکسن‌های موجود در بازار دارویی ایران با توجه به گونه‌های ویروس آنفلوانزا سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵ شامل سه مورد است که نام تجاری آنها VAXIGRIP–تولید شرکت سانوفی پاستور کشور فرانسه، -INFLUVAC–تولید شرکت ابوت کشور هلند و  - AGRIPPAL- تولید شرکت نوارتیس کشور ایتالیا است .

 به گفته وی واکسن‌های موجود امسال نیز به صورت سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی است که با تشخیص و تجویز پزشک این واکسن تعیین و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این داروساز اضافه کرد:هر دو این واکسن‌ها واجد ویروس نوع A که خطرناک‌ترین نوع ویروس آنفلوآنزاست، هستند که همین ویروس عامل بیشترین همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا در دنیا بوده است، باید توجه کرد که تفاوت نوع سه و چهار ظرفیتی در نوع B ویروس است که نسبت به نوع A از خطر کمتری برخوردار است.

متخصص بیماریهای عفونی در دانشگاه علوم پزشکی فسا هم گفت:با شروع فصل پاییز توصیه ها برای دریافت واکسن آنفلوانزا شروع می‌شود با این وجود، همه افراد جامعه نمی‌توانند از واکسن‌های آنفلوانزا استفاده کنند

دکتر زهرا پورمنتصری اظهار داشت:درصورت داشتن  حساسیت به تخم مرغ ، حساسیت به  واکسن آنفلوانزا، ابتلا به بیماری گیلن باره و یا ابتلا به  بیماریهای تنفسی حاد فرد از دریافت واکسن آنفلوانزا منع می شود.

وی ادامه داد:آن دسته از بیمارانی که به واکسن آنفلوانزا و تخم مرغ حساسیت ندارند اما دچار بیماری با تب بالا یا عفونت حاد هستند هم باید تا زمان بهبودی کامل از تلقیح واکسن پرهیز کنند. 

پورمنتصری اظهار داشت:  از آنجا که فصل آنفولانزا از ابتدای مهر ماه شروع می‌شود ، بهترین زمان برای دریافت واکسن ماه مهر و آبان می باشد، با این حال می توان در ماه آذر و حتی دیرتر هم اقدام کرد ، اگر چه اقدام سریعتر می تواند برای پیشگیری موثر باشد.

وی بیان کرد: بیماری آنفولانزا می‌تواند باعث بروز عوارض جدی مثل ذات‌الریه و حتی مرگ درفرد مبتلا شود لذا بهتر است ظرف ۴۸ ساعت پس از بروز درمان شود.

این پزشک متخصص گفت:کودکان ۶ ماه تا ۵ سال به‌ویژه آن‌هایی که مهدکودک می‌روند، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار،افرادی که با بیماران مبتلابه آنفولانزا سروکار دارند، کادر درمان و بیمارستانی، مبتلایان به  بیماری‌های مزمن قلبی ریوی، دیابت، سرطان، اختلال عملکرد کلیه و افرادی که دیالیز یا رادیوتراپی می‌شوند، افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند  و کسانی که در مرغداری‌ها کار میکنندبهتر است واکسن آنفلوانزا دریافت کنند. 

متخصص بیماریهای عفونی اظهار داشت: تزریق واکسن آنفولانزا بین ۶ تا ۱۲ ماه شخص را ایمن می‌کند که توصیه می‌شود با پزشک خود در خصوص تزریق واکسن آنفولانزا مشَورت کنید.

پورمنتصری بیان کرد: ممکن است بعد از دریافت واکسن در محل باز و دچار درد و تورم شوید. بعضی از افراد ممکن است دچار علائم شبیه سرماخوردگی مثل سردرد، آب ریزش بینی، درد گلو، سرفه و بدن درد، تب خفیف- شوند، که معمولا یک تا دو روز بیشتر طول  نمی کشد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: