کد خبر: ۲۴۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019September 30
يکي از رايج‌ترين دلايل آب‌ريزش بيني عفونت يا حساس‌شدن سينوس‌هاي شماست. به اين ترتيب که اگر تب داريد و به‌دليل خستگي نمي‌توانيد از جايتان بلند شويد، سرفه، خلط يا ترشحات غليظ زرد يا سبز رنگ داريد ممکن است دچار عفونت سينوسي شده باشيد
شفاآنلاین>سلامت>اين يک تصور غلط است که ما عموما دليل آب‌ريزش بيني را سرماخوردگي مي‌دانيم. اين اتفاق در بسياري از موارد ممکن است به‌دليل آلرژي‌هاي فصلي و حساس‌شدن سينوس‌ها رخ دهد.

به گزارش شفاآنلاین، يکي از بيماري‌ها و حساسيت‌هايي که ممکن است شما را در طول روز کلافه و ناراحت<Upset> کند، حساسيت سيسنوس‌ها و آب‌ريزش بيني است. عموما تصور مي‌شود دليل اين اتفاق محدود به سرماخوردگي مي‌شود اما اين يک تصور غلط است. آب‌ريزش بيني دلايل مختلفي دارد که در ادامه به مهم‌ترين آنها اشاره مي‌شود.

عفونت سينوس

يکي از رايج‌ترين دلايل آب‌ريزش بيني عفونت يا حساس‌شدن سينوس‌هاي شماست. به اين ترتيب که اگر تب داريد و به‌دليل خستگي نمي‌توانيد از جايتان بلند شويد، سرفه، خلط يا ترشحات غليظ زرد يا سبز رنگ داريد ممکن است دچار عفونت سينوسي شده باشيد. 

در اين حالت خلط گلو هم ممکن است داشته باشيد. براي درمان اين نوع حساسيت يکي از بهترين راه‌ها استفاده از آنتي‌بيوتيک است که حتما بايد پزشک آن ‌را براي شما تجويز کند، پس به پزشک مراجعه کنيد. يکي از درمان‌هاي خانگي هم استفاده از سرم آب نمک با آب ولرم و شست‌وشو بيني با آن است.

سرماخوردگي

سرماخوردگي هم از جمله شايع‌ترين دلايل آب‌ريزش بيني است که علائم مشهودي دارد. گرفتگي بدن، گلو درد، عطسه کرد و آب‌ريزش چشم و... علائمي هستند که نشان مي‌دهند شما دچار سرماخوردگي شده‌ايد و ويروس سرماخوردگي وارد بيني و بدن شما شده. در اين حالت بدن وارد فرآيند مقابله با اين ويروس مي‌شود و يکي از عوارض آن آب‌ريزش بيني است. 

در نظر داشته باشيد که رنگ موکوس سرماخوردگي شفاف است و حالت آن آبکي است و اگر سبز تيره يا زرد رنگ باشد نشان مي‌دهد سيسنوس‌ها نيز درگير عفونت شده‌اند.درمان سرماخوردگي استراحت و آب‌رساني به بدن است و البته استفاده از داروهاي رايج در سرماخوردگي تحت نظر پزشک است.در اين مورد هم شست‌وشوي بيني و دهان با استفاده از سرم آب نمک مي‌تواند بسيار موثر باشد.

آلرژي

اگر احساس مي‌کنيد بدن شما در مقابل حساسيت‌هاي فصلي واکنش نشان مي‌دهد، يکبار براي هميشه با مشورت و نظر يک پزشک با دلايل و راه‌هاي مقابله با آن آشنا شويد. وقتي شما در معرض مواد محرک قرار مي‌گيريد ممکن است بيني شما تحريک شود، خصوصا زماني که بدن شما نيز به حساسيت‌هاي فصلي حساس باشد. 

به‌طور معمول قرارگرفتن در معرض ماده آلرژن باعث خارش بيني، تورم داخل بيني و عطسه‌هاي زياد و توليد موکوس آبکي زيادي شود.براي درمان آبريزش بيني بر اثر آلرژي راه‌هاي مرسومي وجود دارد که يکي از مهم‌ترين آنها آنتي‌هيستامين‌ها هستند که باعث توقف پاسخ بدن به هيستامين‌ها که عوامل آلرژي‌زا هستند مي‌شود.

 اسپري‌هاي استروئيدي بيني هم مي‌توانند به کاهش التهاب بيني و کم‌شدن ترشح موکوس کمک کنند. اگر آلرژي شما به‌خاطر گرده است سعي کنيد از آنها دوري کنيد. فرش‌ها را زود به زود جارو برقي بکشيد چون گرد و خاک زيادي دارند.

مصرف غذاهاي تند

در برخي موارد نيز گريه‌کردن طولاني باعث مي‌شود قطره‌هاي اشک به دريچه‌هاي سينوسي شما برود و باعث تحريک آنها شود.در مورد ديگر نيز مصرف غذاهاي تند مي‌تواند زمينه‌ساز ريزش آب‌بيني شود.آرمان ملی 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: