کد خبر: ۲۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 06
شفا آنلاین:مسئول مرکز سلول درمانی رویان با بیان این مطلب که در این مرکز ماهانه 5 بیمار برای ترمیم قرنیه سوختگی با سلول‌های بنیادی پذیرش می‌شود، گفت: استفاده از این روش در شبکیه، تاکنون در فاز مطالعات حیوانی صورت گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر ناصر اقدمی  با اشاره به اینکه قرنیه انسان مانند پوست هر روز سلول‌های خود را تعویض و سلول جدید را جایگزین می‌کند، گفت: این سلول‌های جدید از حلقه‌ای که دور چشم وجود دارد ساخته می‌شوند و قرنیه ظاهری شفاف دارد اما در افرادی که مشکل سوختگی قرنیه ایجاد شده است، قرنیه آن‌ها به مرور کدر شده و بینایی خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه کشت سلول‌های بنیادی قرنیه ناحیه لیمبوس بر روی پرده آمنیون ایده جدیدی در درمان ترمیم قرنیه سوختگی است، افزود: در این روش ابتدا با یک بیوبسی یک تا دو میلی‌متری، تعدادی سلول از ناحیه لیمبوس تهیه می شود و سپس سلول‌های بنیادی این ناحیه را بر روی پرده آمنیون کشت می دهند و به چشم بیمار پیوند زده می‌شود و در طی چهار هفته کل حلقه ساخته می شود.

اقدمی ادامه داد: این روش برای بیمار عارضه‌ای ندارد و پس از اینکه پرده روی چشم فرد پیوند داده می شود دیگر نیازی به پیوند دوباره قرنیه نیست.

وی ضمن ابراز امیدواری از تحت پوشش قرار گرفتن هزینه های درمان قرنیه سوختگی اظهار کرد: ماهانه 5 بیمار در این مرکز پذیرش می شود و اگر بخواهیم بیماران بیشتری را پذیرش کنیم، به مرکز مجهز با فضای فیزیکی مناسب نیاز است.

مسوول مرکز سلول درمانی رویان در پایان تاکید کرد: روش درمانی سوختگی با استفاده از سلول های بنیادی، فقط برای ناحیه قرنیه چشم قابل انجام است و استفاده از این روش در شبکیه، تاکنون در فاز مطالعات حیوانی صورت گرفته است که امیدواریم در این بخش هم به نتایج مطلوب برسیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: