باید توجه داشته باشید که مغز و بدنتان اغلب اطلاعاتی را ثبت میکنند که صحیحتر از واکنشی احساسی و خوشبینانه یا عکسالعملی منفی خواهد بود. نفس عمیقی بکشید، ذهنتان را از هر موضوع جانبی بیربط پاک کنید و قبل از هر گونه پاسخی واکنش غریزی خود را تجزیه و تحلیل کنید
شفاآنلاین>اجتماعی>تمام کارآفرینانی که میشناسم، حتی وقت کافی برای انجام کارهایی که میخواهند نیز ندارند، با این حال باز هم به درخواستهای جدید پاسخ مثبت میدهند.
به گزارش شفاآنلاین ، شاید این به خاطر خوشبینی ذاتیشان باشد یا شاید فقط از ناامیدکردن دیگران متنفرند؛ اما با پاسخهای مثبت مکررشان به سلامتی، اعتبار و کارایی خود لطمه میزنند؛ زیرا قادر نخواهند بود تمام وظایفی را که بر عهده میگیرند، انجام دهند. علاوه بر این پاسخهای مثبت همیشگی، برخی کارآفرینان که تحت فشار قرار دارند، به شکل ضعیفی پاسخ منفی خود را اعلام میکنند، با لحن بدی با فرد درخواستکننده صحبت کرده یا دلیل روشنی برای پاسخ منفیشان نمیآورند.
هر کدام از این رویکردها همیشه باعث بدترشدن ماجرا شده و معمولا به احساس گناه میانجامد. یک کارآفرین موفق باید به تمام تعهداتش عمل و توقعات دیگران را نسبت به خود مدیریت کند. نکاتی را که در طول سالیان طولانی از قویترین رهبران کسبوکار آموختهام با شما در میان میگذارم تا بتوانید بدون آسیبرساندن به روابط کاری فعلی یا موقعیت آیندهتان پاسخ منفی بدهید:
1- مرزهایی تعیین کنید و پیش چشم همه برای این حد و مرز احترام قایل شوید.
اجازه دهید همکارانتان تا حدودی با اولویتها و محدودیتهای کاریتان آشنا شوند. قوانینی را که در مورد وقتهای آزاد و درخواستهای قابل قبول برای خود تعیین کردهاید، نشکنید و برایشان استثنا قایل نشوید. اعمال شما باید با حرفهایتان همخوانی داشته باشند؛ پس وقتی منظورتان «خیر» است، «بله» نگویید.
2- قبل از قبول یا ردکردن درخواست، زمانی را به بررسی تقویم خود اختصاص دهید.
یک شیوه رایج و مقبول کسبوکار این است که قبل از پاسخدادن به هر نوع درخواستی، زمانی را به بررسی تقویم یا مشورت با دیگر مدیران اختصاص دهید. اگر بهسرعت پاسخ مثبت یا منفی بدهید، احتمال دارد که یا نتوانید از پس آن بربیایید و یا رابطه کاری را نابود کنید. در هر شرایطی مهم است که به تاریخ یا زمانی که وعده دادهاید، پایبند باشید.
3- به حس ششمتان اعتماد کنید.
باید توجه داشته باشید که مغز و بدنتان اغلب اطلاعاتی را ثبت میکنند که صحیحتر از واکنشی احساسی و خوشبینانه یا عکسالعملی منفی خواهد بود. نفس عمیقی بکشید، ذهنتان را از هر موضوع جانبی بیربط پاک کنید و قبل از هر گونه پاسخی واکنش غریزی خود را تجزیه و تحلیل کنید.
4- هم مزایا و هم معایب درخواست مورد نظر را با یکی از شرکا در میان بگذارید.
اعلام ملاحظاتتان با صدای بلند به شما کمک میکند تا مطمئن شوید که همه تاثیرات پاسخهای مثبت و منفی تصمیمتان را در نظر گرفتهاید. هر پاسخ مثبتی باعث افزایش حجم کاری و هر پاسخ منفیای باعث از دسترفتن موقعیتی میشود که در طول مسیر زندگی با آن برخورد کردهاید. صحبتکردن در این مورد برایتان زمان بیشتری میخرد.
5- ببینید آیا میتوانید در ازای این درخواست چیزی بخواهید یا خیر.
این موضوع به فرد درخواستکننده کمک میکند تا تاثیرات احتمالی درخواستش را درک و احتمالا در آن بازنگری کند. گاهی بیش از آنچه وقت میگذارید، احتمالا در آن بازنگری کنید. گاهی بیش از آنچه وقت میگذارید و ارایه میدهید، بازدهی خواهید داشت. هر پاسخ مثبتی باید یک موقعیت برد- برد برایتان ایجاد کند؛ مانند پیشنهاد همکاری استراتژیک که رشد عظیمی را برای هر دو کسبوکار ایجاد میکند.
6- قبل از اینکه پاسخ منفی بدهید، محدودیتهای خود را توضیح دهید.
اگر بدون هیچگونه توضیحاتی درخواستی را نپذیرید، در واقع نشان دادهاید که آن درخواست، غیرمنطقی و مشکلدار بوده است. افرادی که درخواستی میدهند شاید از محدودیتهای بودجه، حجم کاری فعلی یا فشار رقابتی فعلی شما باخبر نباشند. با این کار میتوانید آنها را تشویق کنید که در آینده دوباره پیشنهادهایی به شما بدهند.
7- به شخص پاسخ مثبت و به درخواستش پاسخ منفی بدهید.
مطمئن شوید که فرد درخواستدهنده متوجه شود که بهرغم اینکه به دلیل محدودیتهای کاری، استراتژی یا زمانی، (فعلا) نمیتوانید درخواست او را بپذیرید، چه احساس خوب و مثبتی در مورد او دارید؛ با این کار احتمالا فرد درخواستدهنده ردشدن درخواستش را شخصی نخواهد پنداشت.
8- پاسخ منفیتان را بین دو موضوع مثبت پنهان کنید.
پاسختان را به وسیله توضیحات مثبت قابل قبولتر کنید؛ بهعنوان مثال اگر شریکتان از شما میخواهد که کنفرانسی را در شهر دیگری برگزار کنید اما مهلت انجام کار دیگری دارد به انتها میرسد، در ابتدا تعهداتتان را توضیح بدهید (موضوع مثبت)، سپس بگویید که به دلیل همان تعهدات باید در شهر بمانید (پاسخ منفی) و سپس با گفتن اینکه میخواهید روی وقتشناسبودن متمرکز شوید (موضوع مثبت) صحبتهایتان را به پایان برسانید.
9- تصمیمگیری را به زمان بهتری موکول کنید.
از فرد درخواستکننده بپرسید که آیا میتوان موضوع درخواست را به زمانی دیگر موکول کرد تا تصمیمگیری در شرایط بهتری انجام شود یا خیر؛ زیرا ممکن است هر دو طرف در میان آشفتهبازار شروع کسبوکار دچار اشتباه شوید. حواستان به زبان بدن و لحن صحبتتان باشد زیرا ممکن است با زبان بدن و لحن نامناسب پاسخ منفی را از آنچه که هست، دشوارتر کنید.
10- مطمئن شوید که حرفهایتان را با شفافیت کامل بیان میکنید.
وقتی فرد درخواستکننده پاسخ «منفی» ملایم شما را به عنوان پاسخ «مثبت» یا «شاید» در نظر بگیرید، هیچکس رضایتمند نخواهد شد. همچنین توضیحات خیلی طولانی یا جزیی ممکن است به آن فرد القا کند که شما در حالت دفاعی قرار گرفتهاید. پاسخ شما باید محکم و غیراحساسی باشد؛ به وضوح «نه» بگویید و سعی کنید حین گفتن آن لبخند بزنید.برای اینکه رهبربودن خود در کسبوکار را نشان دهید، نیازی نیست که همیشه به دیگران پاسخ مثبت دهید.
درواقع اگر نگاهی به رهبران کسبوکاری دور و اطراف خود بیندازید، آنها از «نه» گفتن به موضوعات تکراری و رایج هراسی ندارند؛ حتی به همین خاطر ارج و قرب بیشتری به دست میآورند. آنها یادگرفتهاند که با همان شور و شوقی که پاسخ مثبت میدهند، باید گاهی کلمه «نه» را نیز به کار ببرند. این بهترین روش برای تغییر دنیا و نجاتدادن خودتان است. از همین امروز شروع کنید.شهروند