کد خبر: ۲۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 04
رئیس مرکز تحقیقات جراحی قلب و عروق و پیوند قلب در گفتگو با شفا آنلاین خبر داد:
شفا آنلاین- رئیس مرکز تحقیقات جراحی قلب و عروق و پیوند قلب وضعیت پیوند قلب در ایران را دارای رشد و پیشرفت بسیار دانست و گفت: البته نه به این معنی که 100درصد عالی و ایده آل هستیم چراکه ما امکانات روز دنیا،مسائل تکنولوژی و داروهای گران قیمت عفب هستیم.

پروفسور محمدحسین ماندگار در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: علت این که وضعیت پیوند قلب در ایران بهبود پیدا کرده ناشی از وجود سیستمی در تمامی آی سی یوهای کشور است که افراد مرگ مغزی با شناسایی به موقع برای انجام پیوند اعضا معرفی وآماده می شوند.

وی ادامه داد: پس ازتماس سریع و اطلاع رسانی درباره وجود افراد مرگ مغزی و طی شدن مراحل قانونی برای پیوند اعضا ،می توان از قلب – ریه- کبد- پانکراس- روده- چشم یا استخوان آنها استفاده کرد ودستکم چندبیماررانجات داد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی تصریح کرد: وضعیت پیوند قلب ما در حالی 100درصد ایده آل نیست که ما سیستم های حمایتی از بیماران، داروهای گران قیمت،امکانات روز دنیا و مسائل تکنولوژی را نداریم.

به گفته پروفسور ماندگار  حل مشکلات مذکور به رغم این که نیازمند بودجه های کلان است اما در دست وزارت بهداشت است.

وی با بیان این که پیوند اعضا رشته گرانی است در عین حال افزود: به طور متوسط  یک پیوند قلب در کشورهای اروپایی و امریکایی هزینه ای بالغ بر 300 تا 500هزار دلار دارد.

عضو انجمن جراحان قلب و قفسه سینه مدیترانه با بیان این که هزینه های پیوند قلب شوخی نیست و بسیار گران است در عین حال اظهار داشت: مراقبت های بعد از عمل بسیار پیچیده است ضمن این که احتیاج به آزمایش ها و پیگیری های مکرر دارد که همه اینها باید دیده شوند.

وی با بیان این که هزینه پیوند قلب در ایران خیلی ارزان است به خبرنگار شفا آنلاین گفت: به طور کلی وزارت بهداشت 20میلیون تومان جهت تمامی هزینه های انجام یک پیوند قلب به بیمارستان های دانشگاهی می دهد.

رئیس بخش جراحی قلب باز بیمارستان دکتر شریعتی تهران  یادآور شد: که از این 20 میلیون تومان مبالغ زیادی در اختیار بیمارستان قرار می گیرد و حدود یک میلیون تومان به جراح داده می شود در حالی که خیلی نا چیز است.

وی بیمارستان دکتر شریعتی،امام خمینی و مسیح دانشوری را 3 مراکز فعال پیوند قلب در پایتخت اعلام و تأکید کرد: تقریبأ هر یک از این بیمارستان ها متجاوز از 200 پیوند قلب اند.

مشاور سازمان پزشکی قانونی ایران در پاسخ به این که تمامی پیوند های قلب در ایران با موفقیت انجام می شوند اظهار کرد: موفقیت اولیه یعنی دریافت عضو و دیگری دوام آوردن بیمار بعد از پیوند است.

وی ادامه داد:البته در این باره ما به نسبت زیر استانداردهای بین المللی هستیم اما نه به این معنی که خیلی دور باشیم.

وی درباره بهبود وضعیت مشکلات موجود در حوزه پیوند و جراحی های قلب خاطرنشان کرد: ما برای این که با آخرین تحولات علمی روز دنیا هماهنگ باشیم به آموزش احتیاج داریم.

به گفته فوق تخصص جراحی قلب و عروق این آموزش معطوف پزشک،جراح و پرسنل می شود و مسئله دیگر تکنولوژیک است که تکنولوژی اینها را هم باید فراهم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: همچنین مسئله درمان به ویژه داروهای جدید که حائز اهمیت است باید فراهم شوند البته انجام تمامی موارد مذکور ارزان نیست و برعکس فوق العاده گران است اما برای داشتن پیوند اعضای مطلوب باید بهایش را پرداخت که این بها بسیار هم سنگین است.

گفتگو:شبنم طاهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: