این روزها شاید برخی محتواهای رسانه ملی جریان اصلی خود را گم کرده و دیگر نتوان عنوان حمایت و حفاظت از منافع مردم را به آن ها نسبت داد
شفا آنلاین>سلامت>با وجود اینکه نوشیدنی های گازدار در شمار مواد آسیب رسان به سلامت محسوب می شوند اما تبلیغات غیر قانونی آن ها همچنان در رسانه ملی نمایش داده می شود.
به گزارش شفا آنلاین: این روزها شاید برخی محتواهای رسانه ملی جریان اصلی خود را گم کرده و دیگر نتوان عنوان حمایت و حفاظت از منافع مردم را به آن ها نسبت داد. جریانی که بر اساس عرف و قانون باید از صدمه به شهروندان جلوگیری کند اما خود تیری مستقیم به بدنه سلامت شهروندان است.
منظورمان از این محتواها، تبلیغات های تجاری<Commercial advertising> مواد خوراکی در رسانه ملی است. همان تبلیغاتهایی که این روزها احتمالا نمایش آنها به حدی زیاد شده که حوصله بسیاری از مخاطبان را سر برده و شاید مردم با نمایش این مطالب تکراری شبکه را نیز تغییر دهند.
نوشیدنی های گازدار مصداق محصولات آسیب رسان غذایی
تبلیغات نوشیدنی های شرکت «ع.» نیز یکی از همان مواردی است که اتفاقا به دلیل موزون بودن موسیقی آن، علاوه بر تلویزیون، موسیقی آن از زبان بسیاری از مردم کوچه و خیابان نیز به گوشمان می رسد.
این تبلیغات این روزها با تبلیغ آب میوه ها و انواع نوشیدنی های گازدار جای خود را در میان برنامه های رسانه ملی و شب و روزهای خانواده های ایرانی باز کرده و بدون توجه به ضوابط قانونی در حال نمایش است.
نمایش تجاری این محصولات در حالی انجام می شود که بر اساس لیستی که اواخر مرداد ماه سال جاری از سوی وزیر بهداشت منتشر شد، «نوشیدنی میوه ای گازدار یا بدون گاز با محتوای آب میوه کمتر از ۲۵ درصد» در فهرست کالاهای آسیب رسان سلامت قرار دارند.
در واقع محصولات خوراکی شرکت مذکور دقیقا همان مواردی است که در این فهرست از آن با عنوان «کالاهای آسیب رسان سلامت» یاد شده است.
قانونی که اجرا نمی شود
به علاوه این فهرست در راستای اجرای ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (بند ۱۰) سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و با هدف کاهش بار بیماری های غیرواگیر از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است.
اما تبلیغ محصولات غذایی آسیب رسان در رسانه ملی و فضای مجازی در حالی انجام می شود که طبق قانون مصوب مجلس، هرگونه تبلیغ خدمات و کالاهای آسیبرسان به سلامت موضوع ماده ۴۸ قانون الحاق از رسانه ملی ممنوع است.
به طوری که سال ۹۵ با شورای اسلامی بند الحاقی ۴ ماده ۸ لایحه احکام دایمی برنامههای توسعه کشور به تصویب نمایندگان مجلس رسید. بر اساس این قانون؛ «هرگونه تبلیغ خدمات و کالاهای آسیبرسان به سلامت موضوع ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانهها ممنوع است.»
با وجود مصوب بودن قانون منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان در رسانه ملی اما همچنان خبری از اجرای جدی این قانون در کشور نیست و همواره شاهد تبلیغات محصولات مختلف آسیب رسان هستیم.
پیش تر نیز افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، در خصوص تخلف از اجرای این قانون گفته بود: نظارت در این زمینه برعهده وزارت بهداشت است و اگر کسی این قانون را اجرا نکند، وزارت بهداشت او را به عنوان متخلف به دستگاه قضایی معرفی میکند.
سرپرست اطلاع رسانی وزارت بهداشت: به صدا و سیما برای برخورد با تبلیغات های ممنوعه تذکر داده ایم
در همین خصوص، کیانوش جهانپور سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره تبلیغات کالاهای ممنوعه در رسانه ملی گفت: هر ساله از میان ۳۶ گروه کالایی، اقلام آسیب رسان و غیر مجاز اعلام می شوند که امسال نیز این فهرست از سوی وزارت بهداشت منتشر شد. از سوی دیگر مصوبات رسمی قانونی کشور مقرر می دارد که باید با تبلیغات کالاهای ممنوعه برخورد قانونی شود.
جهانپور با بیان اینکه آبمیوه ها و نوشیدنی های تبلیغاتی شرکت مذکور نیز شامل محصولات ممنوعه است، تاکید کرد: این محصولات در لیست اقلام آسیب رسان هستند و تبلیغات آن ها ممنوع و غیر قانونی است. به همین دلیل تبلیغ محصولات این شرکت از طریق رسانه ملی یا هر رسانه دیگر، تخلف محسوب شده و باید با آن برخورد شود.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نیز نسبت به انجام این تخلف به صدا و سیما تذکر داده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به منظور برخورد با این تخلفات با شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما نامه نگاری های لازم را انجام داده و نسبت به بروز این تخلف تذکر داده ایم اما هنوز از صدا و سیما پاسخی دریافت نکرده ایم.
سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که این موضوع را در کمال صلح با صدا و سیما حل کنیم تا مواجهه نا مطلوبی با رسانه ملی ایجاد نشود اما در صورت عدم حصول نتیجه از سوی وزارت بهداشت، لازم است تا با توجه به مرتبط بودن این تخلف با سلامت شهروندان، دستگاه قضایی نیز به عنوان مدعی العموم به موضوع تبلیغات محصولات ممنوعه ورود کند.
جهانپور با اشاره بر مجازات عدم رعایت قانون مربوط به این موضوع، اظهار داشت: مجازات تخلف از رعایت این قانون و تبلیغ محصولات آسیب رسان به سلامت، جزای نقدی است که دستگاه قضایی باید در شرایط لازم به این موضوع ورود کنند. به علاوه با حکم مراجع ذی صلاح نیز در صورت تکرار این تبلیغات ها، ۲۰ درصد به میزان این جزای نقدی افزوده می شود.
با وجود مشخص بودن ممنوعیت تبلیغات محصولات این چنینی و حتی وجود قانون صریح در این باره؛ همچنان شاهد نمایش تبلیغات آزادانه محصولاتی از جمله نوشیدنی های آسیب رسان شرکت «ع.» هستیم. موضوعی که تمامی مدیران صدا و سیما و وزارت بهداشت از آن مطلع هستند اما به دلایل مختلفی از جمله منفعت مالی، حاضر به نمایش این تبلیغات ها میشوند.
امید است مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت به صورت جدی برای مقابله با این موضوع حتی طریق شکایت قضایی به ماجرای مذکور ورود کنند. از سوی دیگر مدیران صدا و سیما نیز سلامتی و جان شهروندان را قربانی کسب منفعت مالی نکنند و نسبت به اجرای قانون اهتمام ورزند.مهر