کد خبر: ۲۴۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 28
تشخیص زود هنگام تنبلی چشم بسیار اهمیت دارد، این عارضه قابل پیشگیری و درمان است
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص جراحی انحراف چشم گفت: تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم در سنین پایین‌تر، تاثیرگذاری بیشتری دارد.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا کشتکار جعفری فوق تخصص جراحی انحراف چشم و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آمبلیوپی (تنبلی چشم) اظهار کرد: کاهش بینایی یک چشم نسبت به چشم دیگر یا کاهش بینایی ۲ چشم را تنبلی چشم می‌گویند، به شرطی که مشکل ساختاری در یکی از چشم‌ها یا هر ۲ وجود نداشته باشد.

او بیان کرد: تشخیص زود هنگام تنبلی چشم(Amblyopia) بسیار اهمیت دارد، این عارضه قابل پیشگیری و درمان است، دوره طلایی درمان و تشخیص تنبلی چشم ۶ سال نخست زندگی است و هر چه این زمان، به زمان تولد نزدیک‌تر باشد درمان سریع‌تر و نتیجه نهایی بهتر است.

کشتکار جعفری گفت: مبتلایان به تنبلی چشم اگر به موقع درمان نشوند با کاهش بینایی برگشت ناپذیر مواجه می‌شوند که این موضوع تبعات روانی، اجتماعی و اقتصادی را برای بیمار، خانواده و جامعه به همراه دارد.

میزان شیوع تنبلی چشم در ایران
این فوق تخصص جراحی انحراف چشم افزود: شیوع تنبلی چشم در جهان بین ۲ تا ۵ درصد و در ایران ۴/۱ درصد است.

او تاکید کرد: شایع‌ترین علت آمبلیوپی، انحراف چشم یا لوچی و در درجه بعد عیوب انکساری است، اگر کودک هر مشکل عضوی در یکی از  چشم‌ها یا هر ۲ داشته باشد که این مشکل از تشکیل تصویری واضح در شبکیه جلوگیری کند، این عارضه باید هر چه زودتر درمان شود.

کشتکار جعفری در پاسخ به این پرسش که آیا آمبلیوپی با علامت ظاهری همراه است یا خیر، تصریح کرد: فقط کودکانی که یکی از چشم‌های آنها  به انحراف و آمبلیوپی دچار است، علامت ظاهری دارند در بقیه موارد مبتلایان به تنبلی چشم هیچ علامتی ندارند و این عارضه تنها با معاینه چشم‌ها مشخص می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: