کد خبر: ۲۴۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 25
سکته قلبی با علائمی شامل درد فشارنده یا احساس سنگینی در قفسه سینه، انتشار درد به گردن، شانه و بازو، تنگی نفس، عرق فراوان، احساس سبکی سر و غش کردن، اضطراب و بی‌قراری و تهوع همراه است
شفا آنلاین>سلامت>حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که یکی از شریان‌هایی که به عضله قلب خون‌رسانی می‌کنند، دچار انسداد یا تنگی شود و به عضله قلب آسیب برساند.

به گزارش شفا آنلاین،سکته قلبی(heart attack) با علائمی شامل درد فشارنده یا احساس سنگینی در قفسه سینه، انتشار درد به گردن، شانه و بازو، تنگی نفس، عرق فراوان، احساس سبکی سر و غش کردن، اضطراب و بی‌قراری و تهوع همراه است.

طرح ۲۴۷ اورژانس چیست؟
در قالب طرح تحول نظام سلامت و به منظور انتقال سریع بیماران بویژه مبتلایان به بیماری‌های قلبی و از جمله سکته قلبی به مراکز درمانی، از آمبولانس‌ های مجهز به سیستم ارسال نوار قلب به صورت آنلاین استفاده می‌شود و امروزه آمبولانس‌های کشور به این دستگاه مجهز هستند.

همچنین ارائه خدمات به بیماران قلبی در قالب طرح ۲۴۷ و یا به عبارتی ارائه خدمات قلبی_عروقی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته به اجرا درآمده است که اجرای این طرح در اورژانس(Emergency) پیش بیمارستانی موجب شده مرگ و میر ناشی از سکته‌های قلبی به میزان زیادی کاهش یابد.

زمانی که گزارشی در خصوص بیمار دچار علائم سکته قلبی به مرکز اورژانس اعلام می‌شود، آمبولانس مجهز به ارسال نوار قلبی به محل اعزام می‌شود و بلافاصله هنگام رسیدن تکنسین‌های اورژانس بر بالین بیمار و بررسی علائم اولیه، نوار قلبی تهیه و به صورت آنلاین به پزشک متخصص قلب که در مرکز اورژانس پیش بیمارستانی مستقر است، ارسال می‌شود.

زمانی که پزشک نوار قلب را بررسی می‌کند و متوجه بروز سکته قلبی می‌شود، سریعاً با بیمارستان‌های حامی طرح هماهنگی لازم را انجام می‌دهد و کد ۲۴۷ را اعلام می‌کند که در نهایت بیمار در کمترین زمان برای بستری و انجام اقدامات تخصصی مانند کارگزاری استنت قلبی، فنر و ... به صورت مستقیم به بیمارستان منتقل می‌شود.

قبل از رسیدن اورژانس چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟
به توصیه روابط عمومی اورژانس کشور، در صورت مشاهده علام سکته قلبی در فرد، بلافاصله بیمار را بی‌حرکت کنید و به او آرامش دهید. سعی کنید بیمار در وضعیت راحت و ترجیحا نیمه نشسته قرار گیرد. با حفظ آرامش، از اورژانس درخواست کمک کنید و برای ارائه خدمات بهتر با اورژانس همکاری کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: