کد خبر: ۲۴۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 22
اساتید و جوانان، اگر در ایران بمانند، می توانند بسیاری از کارهای بزرگ را انجام دهند، چرا که ایران باید به دست ایرانیان آباد شود، کشور را باید خودمان بسازیم و نیاز است اعضای هیات علمی و نسل جوان بمانند، هیچ آرامشی بالاتر از ماندن در کشور خود و تلاش برای پیشرفت مملکت نیست
شفا آنلاین>سلامت>دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در آئین نکوداشت خود، بر ضرورت همت جوانان وطن در آبادانی و پیشرفت ایران تاکید کرد.
 
به گزارش شفا آنلاین، تالار اجتماعات سینا و صدرای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، امروز میزبان برگزاری همایش ملی نکوداشت دکتر «رضا ملک زاده» بود. این پزشک پژوهشگر، از فرزندان فارس، در طول سال های تحصیل و خدمت خود توانسته است منشا خدمات بسیار و اقدامات پژوهشی گسترده در حوزه علوم پزشکی باشد و در سطح بین المللی نیز در ردیف یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارد.
 
دکتر ملک زاده در این آئین ضمن برشمردن مراحل تحصیل و خدمت خود، پیرامون اقدامات پژوهشی انجام گرفته در این سال ها سخن گفت و افزود: حمایت خانواده، عامل مهم در پیشرفت و انجام فعالیت های علمی است.
 
وی افزود: اساتید و جوانان، اگر در ایران بمانند، می توانند بسیاری از کارهای بزرگ را انجام دهند، چرا که ایران باید به دست ایرانیان آباد شود، کشور را باید خودمان بسازیم و نیاز است اعضای هیات علمی و نسل جوان بمانند، هیچ آرامشی بالاتر از ماندن در کشور خود و تلاش برای پیشرفت مملکت نیست.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت(Ministry of Health) همچنین به اقدامات پژوهشی در حال اجرا، در بخش والاشهر، خرامه و فسا اشاره کرد و گفت: در این مطالعات در مجموع سلامت حدود ۴۰ هزار نفر برای ۳۰ تا ۴۰ سال آینده پیگیری می شود و از این مطالعات، تحقیقاتی انجام می شود که موجب ارتقای سلامت جامعه است.
 
دکتر ملک زاده با اشاره به آمار بالای سکته های قلبی مغزی در فارس، یکی از اهداف اصلی سلامت در این استان را پیشگیری از مرگ زودرس به کمک مطالعات پژوهشی عنوان کرد و افزود: به همین دلیل از سه سال پیش تاکنون، یک مطالعه علمی در این زمینه آغاز شده و امیدواریم راه حلی برای پیشگیری از مرگ زودرس در ایرانیان و به ویژه در استان فارس باشد.
 
وی همچنین از اقدامات پژوهشی برای شناخت سرطان ها، انواع آن، راه های پیشگیری و تشخیص زودرس گفت.
 
در این آئین، از کتاب زندگینامه دکتر ملک زاده با عنوان «والاشهر» رونمایی شد.
 
آثار خدمات دکتر ملک زاده، در تمام ایران مشهود است
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در همایش ملی نکوداشت دکتر «رضا ملک زاده» گفت: دکتر ملک زاده قبل از عشق به شیراز، عاشق ایران است و آثار خدماتش در تمامی ایران و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، مشهود است.
 
دکتر «علی بهادر» با اشاره به سروده ای از شاعر ایران زمین، فردوسی که «توانا بود هر که دانا بود»، دکتر ملک زاده را مصداقی برای این سروده خواند و گفت: توانائی را در بزرگ مردی دیدم که با حاذق بودن در رشته خود، موجب ارتقای دانش پزشکی شد و برنائی نیز در طول حیات او به چشم می خورد، چرا که در سال هایی که دکتر ملک زاده را می شناسم، همواره فعال، امیدوار، نوید دهنده و محرک بوده و با درآمیختن کوشش و تجربه، کماکان موثرتر از گذشته، به مسیر خود در عرصه دانش و خدمت ادامه می دهد.
 
 وی تربیت دانشجویان در طول این سال ها و ارائه خدمات کارآمد و مفید به دیگر دست اندرکاران عرصه پزشکی را از جمله خدمات دکتر ملک زاده برشمرد و افزود: دکتر ملک زاده را نمی توان با ارائه آمار و ارقام توصیف کرد؛ هر چند که در این زمینه هم داده های فراوانی موجود است، اما آثار او در اقصی نقاط ایران، بیشمار است؛ پزشکی مانند او، علاوه بر خدمت به نجات بیماران، با تحقیقاتش نیز به جهانیان خدمت کرده است؛ چرا که او همتی والا دارد.
 
دکتر بهادر، راه اندازی دوره های دکترا، افتتاح و تاسیس دانشکده های دندانپزشکی شیراز و پزشکی بندرعباس، ایجاد آزمایشگاه ها، خرید کتب و مجلات علمی، ایجاد خوابگاه های دانشجویی، دستگاه ها و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) و ایجاد بخش های پزشکی را از دستاوردهای حضور دکتر ملک زاده در منصب ریاست دانشگاه در سال های گذشته برشمرد و ادامه داد: در کنار این خدمات، ثمره مهم حضور او، تربیت اساتیدی برای پیوند اعضا است که با همکاری دکتر ملک حسینی، منشا راه اندازی بخش پیوند شد که امروز از افتخارات ایران و رکورددار جهان است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان علاقه مندی دکتر ملک زاده به شیراز و اینکه در خاطراتش عنوان کرده که در این دانشگاه تربیت شده و تلاش کرده تا دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جایگاه خود را حفظ کند، گفت: او همه تلاش خود را برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز و استان فارس به کار بسته و همه مدیون او هستند، اما باید بگویم آثار دکتر ملک زاده در تمامی دانشگاه های کشور به چشم می خورد و همه از دانش و راهنمایی او بهره مند شده اند، همواره تلاش کرده تا ایران برای همه باشد و کسی دلسرد نشود.
 
وی افزود: دکتر ملک زاده، با سفرهای دوره ای به شیراز، پزشکان و اساتید را گرد خود جمع می کند و ایده های خود را به آنان انتقال می دهد که بی شک نتایج آن، سال ها بعد معلوم می شود و به عقیده من، عمر پربرکت او، سرشار از این خدمات است.
 
دکتر بهادر تاکید کرد: امثال دکتر ملک زاده می توانند ما را از مشکلات و تنگناهای اقتصادی برهانند و مفتخرم که به واسطه این آئین، جوانان می توانند اساتیدی چون دکتر ملک زاده را بشناسند و مسیر او را ادامه دهند.
 
گفتنی است این آیین با حضور مسئولان کشوری و استانی فارس، امروز در تالار اجتماعات سینا و صدرا برگزار شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: