کد خبر: ۲۴۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 31
عضو شورای عالی نظام پزشکی:
آنچه امروز در حوزه سلامت مهم است این است که چرخه تولید، توزیع و داروخانه ها حفظ شود و دارو به موقع به دست مردم برسد و چرخه دارویی کشور حفظ شود
شفاآنلاین>سلامت>عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: 300 داروخانه کشور، 55 درصد اقتصاد و گردش مالی دارویی کشور را در اختیار دارند و 12 هزار داروخانه خصوصی فقط 45 درصد این بازار را در اختیار دارند.

به گزارش شفاآنلاین، یدالله سهرابی با بیان این مطلب افزود: کل گردش مالی داروخانه های کشور پارسال 2.5 میلیارد دلار بود و از نظر عددی 97 درصد تعداد داروهای مصرفی کشور داخلی است و فقط 3 درصد داروهای مصرفی مردم از خارج وارد می شود.

وی گفت: داروخانه های کشوربا مشکلات اقتصادی متعددی رو به رو هستند، از یک طرف بیمه ها به موقع به تعهداتشان عمل نمی کنند و از طرف دیگر شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها باعث شده داروهای برند و خارجی کمتر شود و به همین علت اقتصاد داروخانه ها در مجموع رو به کوچک شدن است.

رئیس کمیسیون دارو و تجهیزات پزشکی نظام پزشکی اضافه کرد: آنچه امروز در حوزه سلامت مهم است این است که چرخه تولید، توزیع و داروخانه ها <drug stores>حفظ شود و دارو به موقع به دست مردم برسد و چرخه دارویی کشور حفظ شود.

وی درباره چالش های حوزه دارویی کشور گفت: تحریم های ظالمانه دارویی که اتفاق افتاده حوزه تولید، توزیع و داروخانه های کشور را دچار مشکل کرده است و تحریم مبادلات ارزی و بانکی و کمبود نقدینگی مهمترین مشکل چرخه تامین دارو کشور است. 

سهرابی افزود: وقتی تحریم بانکی اتفاق می افتد خرید دارو و مواد اولیه از خارج باید نقد انجام شود و این مسئله در مواردی باعث کمبود می شود و احساس کمبود در بین مردم هم باعث می شود تقاضا برای مصرف و انبار دارو بیشتر شود و همین مسئله بر کمبود دارو در کشور دامن می زند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و تشکیلات نظام پزشکی اضافه کرد: البته وارد کنندگان دارو و مواد اولیه و فعالان حوزه تولید و توزیع در تلاش هستند که خدمات مناسبی به مردم داده شود اما تکانش های سیاسی و اقتصادی باعث شده مقداری سازمان غذا ودارو و کل سیستم دارویی کشور دچار آسیب شود و در این فرآینده همه باید دست به دست هم بدهند تا از پیچ و خم تحریم رد شویم.

وی افزود: پزشکان متخصص نیز در این فضای تحریم باید کمک کنند و از برندنویسی فاصله بگیرند و بیماران را دنبال برند نفرستند.

سهرابی گفت: قرارگاه دارویی وزارت بهداشت به شدت این موضوع را رصد می کند و در تلاش هستند که استفاده از داروهای برند کاهشی باشد و تکیه به تولید داخل بیشتر می شود. البته تولید داخل هم باید قول دهد که کیفیت دارو را بالا ببرد تا بتوانیم این فضا را پشت سر بگذاریم.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران ادامه داد: داروخانه ها ویترین نظام سلامت هستند و در نهایت بیماران به این مراکز مراجعه می کنند، برخی از مردم می گویند پزشک گفته حتما داروی برند تهیه شود و البته در مواردی هم داروخانه ها این توصیه را می کنند اما باید همه گروه های نظام سلامت اعم از پزشک و داروساز در وضعیت فعلی شرایط کشور و مردم را درک کنند و به بیماران اصرار نکنند حتما داروی خارجی را تهیه کنند و بگویند داروی ایرانی هم خوب است تا بیماران امنیت خاطر داشته باشند.

سهرابی گفت: مشکل دیگر این است که بیمه ها تعهدات خود را به داروخانه ها دیر پرداخت می کنند و این باعث می شود داروخانه ها با کمبود نقدیندگی مواجه شوند. برخی بیمه ها تا 8 ماه عقب ماندگی در پرداخت به داروخانه ها دارند. البته نحوه بستن قرارداد بیمه ها با داروخانه ها نیز مشکلاتی دارد و مورد اعتراض داروخانه داران است.

وی اضافه کرد: تعرفه حق فنی داروخانه ها نیز پایین است و در شرایطی که تورم در کشور بالاست و هزینه های خدمات در همه بخش ها افزایش یافته است باید تعرفه داروخانه ها هم متناسب با آن افزایش پیدا کند. تعرفه حق فنی داروخانه ها الان به ازای هر قلم 1700 تومان است و تا سه قلم قابل محاسبه است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: در این شرایط سخت بانک مرکزی باید در تامین ارز صنعت دارو همچنان حمایت خود را ادامه دهد و یک کریدور سبز ایجاد کنند تا فرآیندها اصلاح شود.

وی ادامه داد: فرآیند خرید خارجی سخت و زمان بر شده و همین امر هزینه تمام شده دارو را بیشتر می کند از طرفی فقط 40 درصد ارز مورد نیاز این صنعت برای دارو به قیمت 4200 تومان تامین می شود و 60 درصد که برای مواد بسته بندی است با ارز نیمایی تامین می شود.

سهرابی گفت: قیمت گذاری دارو هم باید واقعی باشد، قیمت گذاری دستوری جواب نمی دهد، وقتی که حقوق و دستمزدها افزایش یافته، باید قیمت واقعی تمام شده دارو را مشخص کنند تا کارخانه بتواند سرپا باشد و چرخه تامین دارو مختل نشود.

متخلفان ارز دارویی به اشد مجازات محکوم شوند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و تشکیلات نظام پزشکی درباره فسادهای ارزی حوزه دارو نیز گفت: در مورد فسادهایی که در برخی شرکتهای داروی و تجهیزات پزشکی بوده  و وزیر بهداشت اعلام کرده، اطلاعات ما نشان می دهد که افراد خاطی دستگیر شده اند وبه نظر من همه آنها باید به اشد مجازات محکوم شوند و نباید اغماض کرد چون چنین تخلفاتی چون با جان مردم مربوط است.

وی درباره اشتغال داروسازان نیز افزود: 85 درصد داروسازان پس از فارغ التحصیلی وارد داروخانه می شود و این درست نیست برای اصلاح این مسئله، سند توسعه داروسازی کشور تدوین و در شورای عالی نظام پزشکی تصویب شده  و به سازمان های مسئول دیگر هم ارسال شده است.

سهرابی افزود: وضعیت موجود نشان می دهد که الان به ازای هر 100 تخت بیمارستانی یک داروساز داریم در حالی که باید به ازای هر 40 تخت یک داروساز در بیمارستان داشته باشیم. شواهد نشان می دهد که هر جا که داروساز در بیمارستان هست، عوارض جانبی دارو کمتر است و هزینه های درمانی هم کمتر می شود.

وی گفت: باید داروسازان بیشتری برای بخش صنعت تربیت کنیم تا از 85 درصدی داروسازان در داروخانه ها به حداکثر 50 درصد داروسازان در داروخانه برسیم و 50 درصد در بیمارستان و صنعت باشند. طوری این افراد باید تربیت شوند که تمایل بیشتری برای اشتغال در صنعت دارویی داشته باشند و البته باید ظرفیت بکارگیری داروسازان در بخش صنعت دارو نیز باید بیشتر شود.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران افزود: 25هزار داروساز داریم که حدود 12 هزار نفرشان موسس داروخانه هستند، حدود سه هزار نفر هم علاقه ای به کار در حوزه دارویی ندارند و کارهای ستادی و دولتی انجام می دهند.

وی گفت: آمار دقیقی از بیکاری داروسازان نداریم اما اتفاقی که افتاده این است که یک دفعه تعداد دانشکده ها و ظرفیت پذیرش آنها را افزایش دادند بدون اینکه کیفیت آموزش را افزایش دهند  ومسلم است وقتی که کمیت آموزش اولویت می شود، کیفیت کاهش پیدا می کند.

سهرابی افزود: با وجود مشکلات موجود سازمان غذا و دارو در تلاش است که چرخه دارویی کشور دچار مشکل نشود و خطوط دارو سر پا بمانند و زنجیره دارو پاره نشود. سال گذشته هم دولت مقداری اوراق قرضه در اختیار بیمه ها قرارداد که بخشی از بدهی مراکز دارویی را توانستند پرداخت کنند.

نماینده داروسازان در شورای عالی نظام پزشکی درباره سرانه مصرف دارو در ایران نیز گفت: سرانه مصرف داروی ایرانیان حدود 340 قلم در سال است و حدود 1.2 درصد تولید ناخالص ملی و مخارج ایرانیان صرف دارو می شود. میانگین اقلام دارویی در هر نسخه در کشورهای اسکاندیناوی حدود 2.2 قلم است اما در کشور ما الان حدود 2.8 است که نسبت به میانگین توصیه شده سازمان بهداشت جهانی که 2.5 است خیلی بالاتر نیست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: