کد خبر: ۲۳۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 19
مبتلا شدن مادر به افسردگی پس از زایمان باعث می‌شود کودکان از تجربه‌ طبیعی کودکانه‌ خود و حتی داشتن یک زندگی معمولی در آینده محروم بمانند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص اعصاب و روان درباره راهکارهای مربوط رفع افسردگی دوران بارداری توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین، لیلا شقاقی متخصص اعصاب و روان درباره افسردگی بعد از زایمان اظهار کرد: در زمان بارداری خون و حرارت زیادی  به نواحی مرکزی بدن منتقل شده و  تجمع پیدا می‌کند، به همین دلیل  موجب تهوع و ویار در ماداران می‌شود؛ همین امر باعث می‌شود که مادر حس ناخوشایندگی پیدا کند و آرامش فکری و حتی جسمی نداشته باشد.

او با اشاره به اینکه این نوع افسردگی(Depression) اغلب بر اثر تغییرات هورمونی در مادر باردار ایجاد می‌شود، افزود: در واقع مادرانی که دچار افسردگی بعد از زایمان شده‌اند، علائمی همچون حس ناراحتی، اضطراب یا نگرانی دارند که حتی هنگام ارتباط برقرار کردن با کودک خود دچار مشکلات سختی می‌شوند؛ این نوع عارضه ابتدا به صورت وسواس فکری در می‌آید و با گذشت زمان به سمت یک افسردگی کامل، اما حتما قابل درمان تبدیل می‌شود.

چند درصد نو مادران دچار افسردگی می‌شوند؟
متخصص اعصاب و روان درباره علل این نوع عارضه بیان کرد: یکی از علل اصلی این نوع عارضه ناراحتی مدام و پرخاشگری مادر نسبت به تمام موضوعات است؛ اگر این ناراحتی همچنان پس از حدود دو هفته برطرف نشود، ممکن است علت آن افسردگی بعد از زایمان باشد؛  ۱۰ تا ۲۰ درصد مادران پس از زایمان، دچار افسردگی می‌شوند که ممکن است تا یک سال به طول بیانجامد.

شقاقی با اشاره به اینکه عواملی همچون هورمونی، بیوشیمیایی، محیطی، روانشناسی(Psychology) و ژنتیک در ایجاد این نوع عارضه دخالت دارد، افزود:  افت سطح هورمون‌ها بلافاصله پس از زایمان نیز ممکن است تا حدی بر این امر موثر باشد؛  این اتفاق برای مادرانی که به تازگی و بار اول باردار شده‌اند، بیشتر شایع است.

او درباره علائم و نشانه‌ها افسردگی بعد از زایمان افزود: مادر دچار مشکلاتی اعم از برقراری ارتباط با نوزاد، نوسانات شدید خلق و خوی، کاهش شدید انرژی، خشم، تحریک پذیری، اشکال در تصمیم‌گیری و اضطراب می‌شود؛ اگر تمام این علائم رفع نشود می‌تواند ماه‌ها وحتی سال‌ها هم ادامه پیدا کند.

متخصص اعصاب و روان عواملی همچون هورمونی، بیوشیمیایی، محیطی، روانشناسی و ژنتیک  را در ایجاد این نوع افسردگی موثر دانست و  گفت: این نوع عارضه برای نوزاد و مادر اثرات مخربی خواهد داشت و این عارضه از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود که می‌تواند موجب بی‌قراری نوزاد هم بشود.

شقاقی  بیان کرد: رشد نوزاد زمانی که حال مادر خوب باشد و به فرزند خود عشق بورزد روند صعودی خواهد گرفت؛ به همین دلیل، مبتلا شدن مادر به افسردگی پس از زایمان باعث می‌شود کودکان از تجربه‌ طبیعی کودکانه‌ خود و حتی داشتن یک زندگی معمولی در آینده محروم بمانند.

او درباره درمان و مقابله با این نوع بیماری افزود: برای درمان هیچ دارو یا کلاسی وجود ندارد که طبق آن این عارضه رفع شود؛  بلکه خود مادر بهترین عامل رفع کننده این نوع بیماری است؛ مراقبت از نوزاد یک سرگرمی محسوب نمی‌شود ولی وقتی ترفند مناسب را یاد بگیرید، می‌توانید فراتر از یک قهرمان برای نوزادتان مادری کنید.

متخصص اعصاب و روان  تصریح کرد: وقتی به درجه‌ یک مادر قهرمان برسید افسردگی پس از زایمان از شما دور خواهد شد، راه‌ها و روش‌های دیگری برای درمان اختلالات اخلاقی و روانی پس از زایمان از جمله درمان فردی، درمان ضد افسردگی و تغذیه با شیرمادر، استراحت، طب سوزنی، تغذیه مناسب مادر، کمک در حفظ مسئولیت‌های خانگی، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان و ورزش کردن وجود دارد؛ البته می‌توان از درمان‌های گیاهی هم استفاده کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: