کد خبر: ۲۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 01
شفا آنلاين-سازمان بهداشت جهانی شیر و فرآورده های آن را به عنوان یک ماده غذایی مهم مطرح می کند و مصرف سرانه آن را به عنوان یکی از شاخص های توسعه و پیشرفت جوامع می داند.
به گزارش شفا آنلاين،دکتر عزیرالله کمال زاده متخصص تغذیه و فیزیولوژی به مناسبت روز جهانی شیر در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : شیر یکی از کامل ترین و مهمترین ماده غذایی محسوب می شود بشر از سال ها پیش پی به اهمیت حیاتی آن برده است مواد موجود در شیر طوری است که می تواند بسیاری از نیازهای بدنی انسان را تامین نماید.

وی ادامه داد: امروزه شیر جز غذای روزانه همه محسوب شده و مصرف آن مانند نان و آب ضروری است.

کمال زاده همچنین ادامه داد: تولید و مصرف شیر رابطه مستقیمی با میزان سلامت و پیشرفت هر جامعه ای دارد و هر چه میزان مصرف پروتئین و ویتامین ها و املاح مهم نظیر کلسیم به سطوح استاندارد (تعیین شده توسط سازمان های جهانی ) نزدیک باشد یکی از فاکتورهای سلامتی تامین شده است .

متخصص تغذیه و فیزیولوژی افزود : شیر مهمترین تامین کننده کلسیم و فسفر است و حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، سدیم، آهن، ید، منیزیم و روی است. کلسیم و فسفر حدود 70 درصد از مواد معدنی موجود در بدن را تشکیل می دهد.

به گفته وی حدود 99 درصد کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه استفاده نکردن از شیر و فرآورده های آن موجب بروز بسیاری بیماری ها می شود گفت : کوتاهی قد در کودکان و نوجوانان ، نرمی استخوان ، پوکی استخوان ، ایجاد شرایط مناسب برای ابتلا به بیماری های عفونی ، ایجاد اختلالات بینایی و غیره از مواردی است که می توان در این مورد ذکر کرد.

کمال زاده همچنین به نقش شیر در پیشگیری از نرمی استخوان و پوکی استخوان اشاره کرد و گفت : کمبود کلسیم در کودکان موجب نرمی استخوان ، نقصان رشد ، خرابی لثه و دندان و در بزرگسالان سبب پوکی استخوان می شود.

وی ادامه داد: پوکی استخوان با پیر شدن و تشدید کاهش مغز استخوان اتفاق می افتد.این عارضه به خصوص در زنان و مردان سالمندان بیشتر دیده می شود.

به گفته وی کارشناسان تغذیه معتقدند که در طول زندگی باید کلسیم مرتب مصرف شود تا مغز استخوان در بهترین شرایط سلامتی قرار گیرد.

کمال زاده اظهارداشت :امروزه بر همگان ثابت شده است که شیر و فراورده های لبنی ، منبع اصلی تامین کننده کلسیم هستند .یک لیوان شیر حدود 315 میلی گرم کلسیم دارد و مصرف روزانه 3 لیوان شیر و مواد لبنی عمده نیاز کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می کند.

وی اضافه کرد : شیر در اغلب مسمومیت ها به عنوان ترکیب کاهش دهنده عوارض مسمومیت مورد استفاده قرار می گیرد .آلودگی های ناشی از اکسید کربن ، گوگرد ، سرب ، مس ، آرسنیک ، ریز گردها و غیره از خطرناک ترین عوارض زندگی شهری است .

به گفته وی، استفاده کافی شیر به طور مستمر دارای مزایای بسیاری مانند سلامت و ایمنی بدن ، کاهش احتمال بروز سرطان کولون و سینه ، کاهش احتمال ایجاد سنگ کلیه و مثانه ، جلوگیری از چاقی شکم و کم ، افزایش هوش و قدرت یاد گیری ، کاهش فشار خون و غیره است .

روز 11 خرداد روز جهانی شیر نامگذاری شده است تا زمینه مناسبی برای گسترش فرهنگ استفاده از این ماده غنی فراهم باشد. همچنین دولت ها در راستای امنیت غذایی سرمایه گذاری های لازم برای ارائه این ماده حیاتی را در جوامع خود توسعه بخشند.

ایرنا
برچسب ها: سرانه ، مصرف ، شیر ، شاخص ، توسعه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: