کد خبر: ۲۳۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - 2019July 25
بروز اختلالات شناختی مهمترین عارضه پس از جراحی های قلب است که سبب تغییر رفتار بیماران می شود
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص جراحی قلب گفت: حدود نیمی از جراحی‌های موفق قلب با عوارض شناختی برای بیمار همراه است که انجام «نورومانیتورینگ» هنگام جراحی می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر «ناصر کچوییان» صبح امروز (پنجشنبه) در نخستین «سمپوزیوم نورو مانیتورینگ در اعمال جراحی» در بیمارستان امام حسین (ع) درباره تاثیر نورو مانیتورینگ در جراحی های قلب گفت: بروز اختلالات شناختی مهمترین عارضه پس از جراحی های قلب است که سبب تغییر رفتار بیماران می شود.

کچوییان افزود: تاکنون عمل های جراحی قلب بدون نورو مانیتورینگ انجام شده اما عوارض مغزی در جراحی های قلب زیاد است، زیرا باید جریان خون خارج پیکری به بدن بیمار پمپاژ شود و احتمال بروز آمبولی(Embolism) هوا وجود دارد.

این متخصص تاکید کرد: در جراحی های پرخطر قلب برای افراد مسن، بیماران دچار تنگی کاروتید، عمل های طولانی و پیچیده مانند قوس آئورت، مانیتورینگ مغزی اهمیت دارد.

به گفته وی، پس از پایان عمل در صورت بروز هر گونه مشکل عصبی- مغزی برای بیمار و پیامدهایی مانند اختلالات شناختی نمی توان اقدام دیگری انجام داد، بنابراین با راه های پیشگیرانه ای مانند پایش عصب می توان مانع این عوارض شد.

 اهمیت نورو مانیتورینگ در بیماری های کودکان
یک متخصص جراحی عصب نیز کاربرد نورو مانیتورینگ در تشخیص بیماری اطفال را تشریح کرد و گفت: تکنیک های این روش باید بر اساس نیازهای فیزیولوژیک بدن کودک باشد.

«فریده نجات» یادآوری کرد: بسیاری از روندهای پس از جراحی بین همه افراد مشترک است اما باید توجه کرد کودکان، بزرگسالان کوچک شده نیستند. در کودکان تحریک عضله برای گرفتن پاسخ، سخت است و حساسیت زیادی دارد که از شش ماهگی به بعد، این مشکل کمتر می شود.

بر پایه بررسی های این متخصص، در کودکان دچار بیماری های پیشرفته به ویژه سندرم داون به دلیل رشد غیرطبیعی جسمی، توان شناخت بیماری با اختلالاتی همراه است.

بهترین واکنش جراح به هشدار نورو مانیتورینگ
یک متخصص جراحی عصب تصریح کرد: یکی از مهمترین کاربردهای نورو مانیتورینگ در درمان تومورهای داخل نخاع است.

«علی جعفری» ادامه داد: در این عمل های جراحی احتمال بروز خسارت بدون نورو مانیتورینگ بسیار زیاد است. تشخیص مکان و شدت عارضه و جنس آن با یاری گرفتن از نورومانیتورینگ، بر نوع و اقدام های بعدی اثر دارد.

در این سمپوزیوم که با همکاری بیمارستان امام حسین (ع) و گروه مایا طب آراد برگزار شد، ۱۲ پژوهشگر ایرانی مقاله های خود را درباره کاربردهای این روش و دستاوردها و مشکلات آن در زمینه های مختلف پزشکی ارائه کردند.

همچنین کتاب «نورومانیتورینگ سیستم عصبی حین عمل جراحی» ترجمه «مجید واحدی» و «ملیسا اسمعیلی» از انتشارات رسانه تخصصی در سال ۱۳۹۷، به شرکت کنندگان در این همایش عرضه شد. یکی از شیوه های نوین که هم به تشخیص علت بیماری ها به ویژه تومورها و هم به افزایش دقت جراحی ها کمک می کند، «نورو مانیتورینگ» نام دارد که می توان آن را روش «پایش عصب» معنا کرد.

این شیوه به معنای استفاده از مجموعه روش های الکتروفیزیولوژی بالینی است که برای ثبت پتانسیل های مختلف الکتروفیزیولوژیک از بیمار حین جراحی روی مغز، نخاع و اعصاب محیطی طراحی می شود.

از مهمترین کاربردهای نورومانیتورینگ می توان به جراحی های قلب و عروق، ستون فقرات، اورولوژی، برخی جراحی های مغز،  اندآرترکتومی کاروتید، انوریسم آئورت، جراحی های گوش و حلق و بینی مانند  نوروم اکوستیک، پاروتیدکتومی و جراحی های عصب اشاره کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: