کد خبر: ۲۳۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۸ - 2019July 20
بیماری سالک در دو نوع شهری و روستایی می‌تواند باعث بروز بیماری در افراد شود. در نوع روستایی، مخزن این بیماری جوندگان یا موش‌های صحرایی هستند
شفا آنلاین>سلامت>رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ضمن اعلام استان‌های رکوردردار بیماری سالک در سال گذشته، گفت: در سال گذشته ۱۵هزار و ۷۴۱ مورد ابتلا به سالک در کشور گزارش شده است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر بهزاد امیری بیماری سالک را ناشی از گزش پشه خاکی معرفی کرد و گفت: بیماری سالک در دو نوع شهری و روستایی می‌تواند باعث بروز بیماری در افراد شود. در نوع روستایی، مخزن این بیماری جوندگان یا موش‌های صحرایی هستند.

وی افزود: نوعی انگل به نام لیشمانیا در بدن این جوندگان وجود دارد و پشه‌های خاکی برای ادامه حیات خود نیاز به خون‌خواری از بدن این جوندگان دارند. هنگام تغذیه، انگل لیشمانیا به بدن پشه خاکی منتقل شده و اگر این پشه آلوده، انسان سالمی را مورد گزش قرار دهد، بیماری به انسان منتقل می‌شود.

امیری در خصوص نشانه‌های ابتلاء به بیماری لیشمانیوز پوستی یا سالک اظهار کرد: پس از گزش توسط پشه آلوده به انگل، قسمت گزیده شده دچار زخم می‌شود. این زخم پیشرفت کرده و به شکل مزمن درآمده و می‌تواند باعث بروز عفونت(Infection) ثانویه شود.

وی با اشاره به این که در سال ۹۷ آمار ابتلا به سالک ۱۵ هزار و ۷۴۱ مورد گزارش شده، ادامه داد: استان‌های اصفهان با ۳۵۸۰ مورد، فارس با ۲۹۶۲ مورد، خراسان رضوی با ۱۷۵۹ مورد، گلستان با ۱۴۵۸ مورد، خوزستان با ۱۴۳۷ مورد و استان کرمان با ۷۲۲ مورد بیشترین موارد ابتلای جدید به سالک را داشتند.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت(Ministry of Health) مباحث آموزشی را در خصوص جلوگیری از افزایش ابتلاء به این بیماری مؤثر دانست و افزود: آموزش افراد، بویژه ساکنین در کانون‌های بروز بیماری، از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از پوشش بلند و روشن، استفاده از دور کنندگان حشرات بر سطوح بدن، نصب توری و پشه‌بندهای آغشته به سم «پرمترین» و رعایت مسائل بهداشت محیطی برای جلوگیری از انباشت زباله و فاضلاب که می‌تواند سبب تجمع این پشه‌ها باشد، از نکات حائز اهمیت است.

وی همچنین قطع زنجیره انتقال از طریق مبارزه با ناقلین را روش موثری معرفی کرد و افزود: در برخی موارد که گزارش ابتلا به بیماری افزایش یابد، علاوه بر چک حشره‌شناسی منطقه مورد نظر، مبحث کنترل ناقلین نیز در دستور کارمان قرار می‌گیرد تا جایی که هنگام طغیان بیماری اقدام به سم‌پاشی گسترده می‌کنیم.

امیری در پایان افزود: کنترل مخازن بیماری نظیر موش‌های صحرایی از طریق مبارزه با آنها و کنترل جمعیت‌شان، شناسایی زودهنگام بیماری و درمان به موقع بیماران و نیز هماهنگی بین بخشی گسترده برای بهسازی محیط از دیگر اقدامات وزارت بهداشت و سایر نهادهای ذیربط است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: