کد خبر: ۲۳۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۸ - 2019July 15
ژن‌ها نه تنها در بروز صفات فیزیکی نقش دارند بلکه در ایجاد رفتار‌ها مانند تهییج‌پذیری، تحریک‌پذیری ناگهانی، افراطی عملکردن، هیجان‌طلبی، ماجراجویی و نوطلبی و بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی و افسردگی دو قطبی و اوتیزم نقش تعیین کنند‌ه‌ای دارند
شفا آنلاین>سلامت>بسیاری از افراد به طور ارثی برخی از بیماری‌ها و خصوصیات اخلاقی را از والدین خود به ارث می‌برند.

به گزارش شفا آنلاین:اخلاقش تند است و حوصله اطرافیان را ندارد؛ از چاقی خود ناراحت است و با انواع رژیم ها باز هم لاغر نمی‌شود، از طرفی حس کنجکاوی بیش از حدی دارد که می‌گویند اخلاقش به مادرش رفته، چاقی‌اش را هر کاری می‌کند رفع نمی‌شود و مدام نزد پزشکان مختلفی می‌رود که در نهایت می‌گویند ژنتیکی چاق است.

بسیاری از افراد به طور ارثی برخی از بیماری‌ها و خصوصیات اخلاقی را از والدین خود به ارث می‌برند؛ در مطالعات و پژوهش‌های جدید ژنتیک <Genetics>مشخص شده است که ژن‌ها نه تنها در بروز صفات فیزیکی نقش دارند بلکه در ایجاد رفتار‌ها مانند تهییج‌پذیری، تحریک‌پذیری ناگهانی، افراطی عملکردن، هیجان‌طلبی، ماجراجویی و نوطلبی و بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی و افسردگی دو قطبی و اوتیزم نقش تعیین کنند‌ه‌ای دارند.

بررسی‌های بسیار نشان داده است که نوع و کیفیت مولکول DNA اساس و بنیان خواص فیزیولوژیکی، ویژگی‌های ظاهری و نوع بیماری‌ها در انسان‌ است؛ در دهه گذشته علم ژنتیک رفتاری به طور ویژه در کشف ارتباط نوع و فعالیت ژن‌ها و اثر آن‌ها در رفتار انسان و در بسیاری از بیماری‌ها به موفقیت‌هایی دست یافته است.

در چند سال گذشته یکی از مهمترین و شگفت انگیزترین کشفیات در ژنتیک به وقوع پیوسته و آن مشخص شدن تعداد ژن‌ها در سلول‌های انسان است که در حدود ۲۵ هزار عدد تخمین زده می‌شود چون این تعداد ژن، با توجه به پیچیدگی ساختمان بدن انسان و بویژه مغز کم است، دانشمندان در پی کشف مکانیسم‌هایی بوده اند که وجود این تعداد کم ژن را توجیه کند.

گاهی شنیده می‌شود که برای یک بیماری دلیلی ژنتیکی شناسایی شده است و پس از چندی خبر می‌رسد که عامل دیگری باعث آن بیماری می‌شود این مثال در مورد بسیاری از بیماری‌ها صدق می‌کند و همه آن‌ها نشان دهنده  فعالیت‌های فیزیولوژیک پیچیده در بدن و دلایل ایجاد بیماری‌های فیزیکی، روانی و رفتاری بسیار گسترده است.

همه می‌دانیم که بعضی افراد سیگاری سرطان نمی‌گیرند و بعضی دیگر سیگار نمی‌کشند ولی مبتلا به سرطان ریه می‌شوند، این مثال نشان دهنده این واقعیت است که وجود زمینه ژنتیکی و ریسک ابتلا افراد به بیماری‌ها متفاوت است، یعنی هیچ بیماری فقط به دلیل وجود یک ژن ایجاد نمی‌شود و باید در ارزیابی ویژگی‌های فیزیولوژیک رفتاری و روانی در انسان، نقش ژن‌های متفاوت و محیط با هم بررسی شوند.

سید محمدصادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیماری‌هایی که دختران از مادر ارث می‌برند، اظهار کرد: پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که دختر از مادر به ارث می‌برد؛ در حالی که تنها ۶ درصد از مردان دچار پوکی استخوان می‌شوند، ۲۵ درصد زنان بالای ۶۵ سال این مشکل ناتوان‌کننده را تجربه می‌کنند.

وی با بیان به اینکه افرادی که مادرشان پوکی استخوان دارند باید ویتامین D بیشتری مصرف کنند، گفت: مصرف لبنیات و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب، می‌تواند نیاز افراد را به کلسیم و ویتامین D تامین کند، اما جالب است بدانید که اگر مادری به پوکی استخوان مبتلا باشد احتمال خیلی زیاد دخترش به این بیماری مبتلا خواهد شد؛ زنانی که مادرانشان شکستگی‌های حاد استخوانی را تجربه کرده‌اند، باید بیشتر به فکر سنجش میزان کلسیم و ویتامین D بدنشان باشند.

این پزشک عمومی  افزود: بخش عظیمی از عارضه‌های پیری به نوع ژنتیک فرد ارتباط دارد؛ این مشکل بیش از آنکه از کمبود مراقبت ناشی شود، به دلیل بالا و پایین بودن میزان برخی از هورمون‌ها در بدن زنان است؛  با توجه به محتوای ژنتیکی میزان کلاژن متفاوتی در پوست وجود دارد، کلاژن پروتئینی ساختاری است که با سایر کلاژن ها در لایه میانی پوست یا درم یک شبکه گسترده تشکیل می‌دهد.

غفوری ادامه داد: با بالارفتن سن کلاژن سازی کند و نهایتا در سنی متوقف می‌شود؛ در این حالت چین و چروک ها به یکباره خود را نشان می‌دهد که به وراثت ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه دختران مشکلات چشمی را از مادران به ارث می‌برند، افزود: سندرم خشکی چشم بسیاری از خانم‌های یائسه را به خود دچار می‌کند و از نظر متخصصان، اگر سابقه ژنتیکی ابتلا به این مشکل در خانواده شما وجود داشته باشد، بعید نیست که خودتان هم به آن دچار شوید. با مصرف قطره‌های چشمی، افزایش مصرف آب، ترک سیگار و برخی مراقبت‌های دیگر، می‌توان این مشکل را کمتر کرد.

این پزشک عمومی تشریح کرد: سردرد‌های نبض‌داری که حضور در فضای پرنور یا شلوغ را برایتان آزاردهنده یا تحمل‌ناپذیر می‌کند، می‌تواند میراثی از مادرتان باشد؛ محققان می‌گویند حدود ۸۰ درصد از کسانی که مبتلا به میگرن هستند، از یک نسل هستند و سابقه خانوادگی یکی از اصلی‌ترین معیار‌ها برای ابتلا به این درد است.

غفوری یادآوری کرد: مصرف غذا‌های چرب، کم‌تحرکی یا کار نکشیدن از مغز می‌تواند در زوال آن موثر باشد، اما بنابر تحقیقات، ژن‌های شما نقش مهمی در دچار شدنتان به آلزایمر ایفا می‌کنند؛ به باور آنها زنان بیش از مردان به زوال عقل دچار می‌شوند و معمولا این ارث را برای دختران خود هم به یادگار می‌گذارند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار