کد خبر: ۲۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 30
شفا آنلاین:بروکراسی‌های اداری مهمترین عامل به تعویق افتادن تولید و گسترش داروهای ژنریک است همچنین بودجه‌های ارائه شده در بیمارستانها برای اجرای طرح تحول سلامت تفکیک شده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر خیراله غلامی، رئیس انجمن داروسازی بالینی افزود: داروهای ژنریک اقلام دارویی بسیارگران قیمتی در دنیا هستند که اگر بتوانیم با دانش کافی تولید آنها را به درستی و با کیفیت بالا انجام دهیم هزینه‌های تأمین این گروه دارویی به طرز بی‌سابقه و چشمگیری کاهش می‌یابد. هم اکنون کشور آمادگی این را دارد که در این زمینه همپای جهان پیش رود و به همین منظور هم اکنون برخی از شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند با عقد قرارداد با شرکت‌های چند ملیتی علاوه بر داخل کردن علم تولید این داروها توسط متخصصین این امر در ایران منجر به افزایش اطمینان خاطر جامعه در زمینه تهیه داروهای داخلی و کاملاً هم سطح و حتی بهتر از مشابه خارجی نیز شوند.

وی با تأکید بر اینکه متاسفانه بروکراسی‌های اداری بیش از حد و قوانین دست و پا گیر به تنهایی تولید داروهای ژنریک را 2 الی 3 سال به تعویق می‌اندازد، گفت: خوشبختانه بودجه این امر توسط جذب سرمایه گذاری و نیز تأمین این سرمایه‌ها از بخش خصوصی قابل تهیه است ولی وزارت بهداشت نیز باید به طور جدی در تسهیل عقد قرارداد‌ها برای تولید این داروها و نیز تسهیل بروکراسی‌ها و مقررات به عنوان یک حامی و متولی اصلی سلامت کمک کند.

غلامی همچنین با اظهار خوشحالی از اجرای طرح تحول سلامت به عنوان بهترین حامی و تضمین تأمین سلامت جامعه اذعان داشت: 80 الی 90 درصد بودجه ارائه شده به بیمارستانها در راستای اجرای این طرح مربوط به تأمین دارو و تجهیزات درمانی موردنیاز است ولی متأسفانه در این میان میزان دستمزد و تعرفه داروسازان و خدمات دهندگان حوزه داروسازی و نیز سهم بودجه ای برای تأمین داروهای مورد نیاز از این اعتبارات تفکیک و مشخص نشده که همین امر تبدیل به دغدغه اصلی و مشکل مهم داروسازان شده است.

وی افزود: برای جبران کمبود نیرو در داروخانه‌های بیمارستانها وتسهیل در تأمین تجهیزات دارویی باید در کنار اجرای طرح تحول سلامت مجوز استخدام پرسنل از میان داروسازان و فارغ التحصیلان این رشته نیز با تفکیک حق الزحمه آنها داده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: