کد خبر: ۲۳۶۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۸ - 2019July 08
به عنوان مهم ترين عامل قابل تغيير در پيشگيري از سكته هاي قلبي و مغزي ترديدي وجود ندارد . اما با نگاهي عميق تر معاني مدرن تري از طب جامعه نگر در نظر ظاهر ميشوند كه متاسفانه تاكنون مورد توجه و تاكيد لازم قرار نگرفته اند
شفا آنلاین>سلامت>بنظر ميرسد برنامه سراسري اطلاع رساني فشارخون كه اخيرا در سراسر كشور به اجرا درامد بي ارتباط با موضوع طب جامعه نگر  كه بعد از دوران جديد وزارت زمزمه ان به دفعات به گوش ميرسد نباشد .
 
در اهميت فشار خون به عنوان مهم ترين عامل قابل تغيير در پيشگيري از سكته هاي قلبي و مغزي ترديدي وجود ندارد .  اما با نگاهي عميق تر معاني مدرن تري از طب جامعه نگر در نظر ظاهر ميشوند كه متاسفانه تاكنون مورد توجه و تاكيد لازم قرار نگرفته اند .

اطلاع رساني به معناي رساندن پيام اهميت فشارخون(blood pressure) و اين توصيه كه اي مردم فشار خون مهم است فشار خون خود را بگيريد ! به خودي خود واجد اهميت زيادي است . حتي اگر قصد ، گرفتن فشارخون يك ملت باشد.  ان هم در شرايطي كه سنت و تمهيداتي براي ثبت و رژيستر كردن بيماريها منجمله نتايج  همين كمپين وجود نداشته باشد . توجه انحصار يبه فشار خون   بدون درنظر گرفتن عوامل ديگر ، اما تبعات منفي هم دارد ،بخصوص اگر شيوه درمان و معناي تلويحي ان به خوبي جا نيفتاده باشد .

به اين معنا كه پديده   وسواس فشار خون به صورت "علت "فرض كردن علامتي كه تنها "فاكتو ر خطر " سكته است و پيدايش ميانه سالان و سالمندان مظطربي كه شب ها هم با بازوبند فشار خون ميخوابند  بيش از پيش شيوع خواهد يافت .  بعلاوه معاني اساطيري دورقم جادويي فشار خون در اورژانس ها هم بيش از پيش در نظر پزشكا ن توجيه همه بيماري ها و حالات بشري خواهد شد  و از اين رو در بسياري از موارد علتي كه باعث افزايش فشار خون شده از اضطراب گرفته تا سرگيجه حاد و سكته مغزي(Stroke) و......مورد بي توجهي قرار خواهد گرفت  . 

حتي با وجود اين پديده ها هم اطلاع رساني فشارخون هم چنان ضروريست اما نميتوان اين را بخشي از طب جامعه نگر به حساب اورد . چراكه باز اين تك تك افراد هستند كه فشار خونشان را بررسي ميكنند . معناي اصلي طب جامعه نگر در واقع سلسله اقداماتي است كه بايد جامعه -كه خود را در قالب دولت مدرن به معناي مهم ترين دستاورد تاريخ بشر متبلور  ميسازد  - به عمل اورد تا سلامت قطع نظر از اراده افراد ارتقا يابد .اين نه تنها بسيار بسيار موثر تر است بلكه رويكردي نوين تر و ميتوان گفت انساني تر هم هست . چراكه طب مدرن به موازات دورشدن از  سنت ها   و سختگيري هاي غذائي و رفتاري كه ريشه در نوعي روابط قدرت كهن دارند  تلاش در كمترين مداخله در سلايق رفتاري و غذائي بيماران دارد .
 
در جوامع مدرن دولت بر مواد غذائي اي كه در اكثريت موارد قبل از مصرف در اشپز خانه منزل يا رستوران نوعي اماده سازي قبلي داشته اند نظارت مستقيم دارد و   ميزان نمك و أملاح و درج ان روي بسته هاي غذايي را نظارت ميكند  تا همه بتوانند ميزان مجاز  نمك براي بدن را كه ٢/٥ گرم در روز است محاسبه كنند .
  
بعلاوه تنها دولت مدرن است كه ميتواند بسترهاي فرهنگي خاصي را فراهم اورد تا نه تنها استفاده از دخانيات  در فضاهاي دربسته محدود ، ممنوع و سپس جرم محسوب گردد بلكه به درخواست انجمن هاي سكته مغزي استفاده از نمك پاش را هم  در رستوران ها محدود ميسازد .اين سيستم با أوضاعي كه دولت حتي توان اخلاقي لازم براي برخورد با قليان در اكثريت رستوران هاي دربسته كشور را ندارد زمين تا اسمان متفاوت است .

بعلاوه تنها وزارت بهداشت است كه ميتواند در تعامل با ساير ارگان ها باعث كاهش آلاينده هاي هوا ، از طريق سياست هاي تشويق حمل و نقل بدون دود از دوچرخه تا اسكوتر برقي و اتوموبيل الكتريكي گردد .  در حاليكه شهرهاي بزرگ دنيا به درخواست انجمن ها ، به دستور دولت ها و با همكاري شهروندان هر سال امار افزايش درصد وسائل بدون دود برشمرده را به عنوان يك ركورد اعلام ميكنند طب جامعه نگر ما همچنان در دستورات به افراد درجا ميزند .از تمهيداتي كه أوقات فراغت و حتي أوقات  كاري شهروندان  را با فعاليت فيزيكي بيشتري پر  ميكنند بگذريم .
 
از همه اينها مهم تر اينكه رسيدن به تشخيص و درمان دقيق فشار خون و اجتناب از درغلطيدن به افراط هايي كه برشمردم نيازمند يك ويزيت علمي  توسط پزشكاني است كه فشارخون بيمار را درفالب يك معاينه استاندارد ارزيابي و ثبت ميكنند .

قطعا وجود دستگاه هاي پيشرفته تر محاسبه فشارخون و مانيتورينگ فشار خون از چند دقيقه تا چند روز شرط لازم براي درمان صحيح فشارخون ميباشند اما نقش عامل انساني در كنار اين دستگاه ها مهم تر است انتظار تشخيص و درمان فشار خون در تمام كشور و اجتناب از افراط وتفريط هاي بر شمرده  در حالي كه پرداخت به بيمارستان ها بابت ويزيت يك متخصص دانشگاهي رقمي در حدود دو دلار ميباشد (كه به معناي تحقير و تخفيف نقش عامل انساني و به معناي معاينه در شرايط غير استاندارد ميباشد) و امكان كوچك ترين نظارت كيفي هم وجود ندارد مثل ان ميماند كه سر خود را در برف فرو ببريم بعد بيرون بياوريم و چونً خشايار بر دريا شلاق بزنيم كه كنار برو !

یادداشت‌هایِ دکتر بابک زمانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: