کد خبر: ۲۳۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۸ - 2019July 04
پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون می‌تواند باعث جلوگیری از هدر رفت منابع نظام سلامت شود. کشورهایی که به موقع به موضوع فشار خون توجه کردند، سالمندان سالمی دارند
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: عدم توجه به فشار خون بالا، منجر به ایجاد نارسایی کلیه، سکته قلبی و مغزی، آسیب دیدن چشم و مشکلات دیگر می‌شود، اما اگر فشار خون کنترل شود، میزان نیاز به دیالیز و خدمات تخصصی سلامت در سال‌های آتی کم شده و استفاده بی رویه از منابع سلامت کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، محمد شریعتی روز چهارشنبه درباره اهمیت کنترل فشارخون بالا افزود: پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون(blood pressure) می‌تواند باعث جلوگیری از هدر رفت منابع نظام سلامت شود. کشورهایی که به موقع به موضوع فشار خون توجه کردند، سالمندان سالمی دارند.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ فاکتور خطر بیماری داریم که این موارد منجر به ایجاد ۱۰۰ هزار نوع بیماری می‌شوند. در نتیجه کار عقلانی این است که پیشگیری انجام بدهیم، زیرا اگر بتوان فاکتورهای خطر را کنترل کرد، میزان بروز بیماری‌های غیرواگیر کاهش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت بیان کرد: فشار خون بالا از جمله بیماری‌هایی است که چند ویژگی مناسب برای پیشگیری دارد. زیرا فشار خون به راحتی قابل شناسایی و کنترل است. هرچند بیماری فشار خون کامل درمان نمی‌شود، اما قابل کنترل است. وقتی بیماری فشار خون کنترل شود، از عوارض آن کاسته می‌شود.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، یکی از عوامل خطری که به افزایش آمار بیماری‌های غیرواگیر در کشور دامن می‌زند، فشار خون بالا است. فشار خون بالا سال گذشته، ۹۷ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

بیماری فشار خون بالا معمولاً علامت ندارد. البته ممکن است افراد دارای فشار خون بالا دچار سردرد در ناحیه پشت سر، سرگیجه، تاری دید، خستگی زودرس و تپش قلب(heart beat)، تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت و درد در قفسه سینه شوند. تنها راه تشخیص، اندازه گیری فشار خون با دستگاه فشارسنج است. برای مقابله و کنترل فشار خون بالا در جامعه باید فشار خون افراد در معرض خطر به ویژه افراد ۳۰ ساله و بالاتر و زنان باردار اندازه گیری شود تا بتوان آن را به موقع تشخیص داد و درمان کرد. برای اطلاع از وضعیت فشار خون می توان به خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، مطب پزشکان، درمانگاه ها و بیمارستان ها مراجعه کرد و از پزشکان، پرستاران و ماماها خواست تا فشار خون را اندازه بگیرند.

پویش ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت ۹۸ توسط وزارت بهداشت آغاز شد و در مرحله اول به حساس سازی و اطلاع رسانی مردم پرداخت و در مرحله دوم وارد فاز عملیاتی و سنجش فشار خون افراد جامعه شد. این پویش ملی تا ۱۵ تیر ماه ۹۸ ادامه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: